مسکن اولویت مهم کشور است

مسکن اولویت مهم کشور است


مسکن اولویت مهم کشور است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست با وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن اولویت مهم کشور از منظر اشتغال، مسائل اجتماعی و روانی است، درخواست کرد که موضوع مسکن در شلوغی کار وزارتخانه در اولویت دوم یا سوم قرار نگیرد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، وی ادامه داد: برگزاری هر یک یا دو هفته جلسه‌، با حضور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن، نشان می‌دهد که این وزارتخانه خود نیز بر اولویت مسکن واقف است.
رضایی کوچی با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن که وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دنبال می‌کند، گفت: برنامه خوبی طراحی شده و می‌تواند به تحرک مسکن و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منجر شود. لذا لازم است که این برنامه هر چه زودتر عملیاتی شود. شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید برای عملیاتی شدن این طرح فعالیت بیش‌تری داشته باشند.
وی به ضرورت تخصیص زمین‌های دولتی برای تولید مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی باید تخصیص زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های مختلف دولتی است و رییس جمهور نیز در بخشنامه‌هایی بر واگذاری آن‌ها تاکید کرده را پیگیری کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خشنودی از افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: تسهیلات بانکی در حوزه مسکن باید باز هم افزایش پیدا کند و متناسب با قیمت مسکن شود.
رضایی کوچی با اشاره به اینکه هفته اول پس از تعطیلات، مجلس وضعیت مسکن را در نشستی با حضور رییس مجلس، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور بررسی خواهد کرد، گفت: تولید مسکن نمی‌تواند تنها بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و باید از همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود. بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود.
وی ادامه داد: باید برای دو تا سه ماه دیگر که اوج نقل و انتقالات مسکن از راه می‌رسد، برنامه ریزی شود. قیمت مسکن باید پایه و مبنای منظقی داشته باشد.
در این هم‌اندیشی که معاونان حوزه‌های مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اعضای کمیسیون عمران مجلس حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که مسکن و رونق دادن به آن در بخش عرضه و تقاضا و همچنین ساماندهی بازار اجاره بها از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است، گفت: مسکن به لحاظ ساختاری نیمی از وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی است و در مورد رونق دادن به بازار مسکن، وزارتخانه با حمایت دولت و همچنین مجلس، برنامه های جامعی را در دستور کار دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم تا زمین‌های رایگان را برای اجرای طرح اقدام ملی شناسایی و معرفی کنند که اینکار انجام شده است.
اسلامی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا راهکارهایی را عملیاتی و اجرایی کنیم که نقدینگی به بخش مسکن، تزریق و در این حوزه، سرمایه گذاری بشود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه های بازآفرینی شهری در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری، همچنین برنامه شهرهای جدید در احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و برنامه بنیاد مسکن برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تهیه شده اند و بخشی از قراردادهای احداث آنها آماده و برخی نیز به بهره برداری رسیده اند.
وی یادآور شد: هم اکنون صدور پروانه ساختمان کاهش پیدا کرده است که باید کاری کنیم تا روند صدور از حالت فوق خارج شود.
اسلامی در بخشی از سخنان خود به تورم اقتصادی و تهاجمی که به اقتصاد ایران شده و آمریکایی ها بر آن محکم می‌کوبند، ‌ اشاره کرد و گفت: سقوط ارزش پول مردم را ناگزیر کرده تا پول و نقدینگی خود را به سمت تبدیل به کالاهای مختلف ببرند. باید کاری کنیم که در برنامه رونق دادن به بازار مسکن، اقشار متوسط و افرادی که مستاجر هستند، لطمه نبینند. به همین دلیل باید صبورانه و عاقلانه رفتار کنیم.
گفتنی است، در این جلسه ، ضمن ارایه برنامه ها و راهکارهای کلان وزارت خانه راه و شهرسازی در رونق دادن به بازار مسکن، اعضای کمیسیون عمران مجلس به ارایه پیشنهادهای خود پرداختند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات