نشست مدیریت شهری و روستائی در شهرستان ایرانشهر/ جمالی نژاد: با اداره شهرداری به روش دولتی توسعه شهر اتفاق نمی افتد/ حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی عامل رونق شهرها و روستاهاست

نشست مدیریت شهری و روستائی در شهرستان ایرانشهر/ جمالی نژاد: با اداره شهرداری به روش دولتی توسعه شهر اتفاق نمی افتد/ حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی عامل رونق شهرها و روستاهاست

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان نهادهای مستقل عمومی غیر دولتی نباید نظیر دستگاه های دولتی خود را سازمانی دولتی بدانند و از دولت تقاضای کمک های مختلف مالی و تجهیزاتی داشته باشند زیرا با این تفکر توسعه شهرها و روستاها اتفاق نمی افتد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، مهدی جمالی نژاد که پنج شنبه ۹ خرداد در ادامه سفر به سیستان و بلوچستان در نشست مدیریت شهری و روستائی در شهرستان ایرانشهر سخن می گفت ، با اشاره به ضرورت سرعت گرفتن توسعه استان سیستان و بلوچستان، این سوال را مطرح نمود که "آیا با وجود کمک های مختلف دولت در سالهای اخیر از جمله پرداخت اعتبارات و ماشین آلات و قیر و ... توسعه لازم در شهرها صورت گرفته است؟".

وی در ادامه افزود: کمک های وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به شهرداری ها و دهیاری ها امسال انجام می شود ولی ایجاد تحول و جهش در شهرها و روستاهای استان یک نگاه جدید را می طلبد که یکی از محورهای آن دور شدن از تفکر اداره شهر و روستا با اتکای صرف به کمک های دولتی است.

جمالی نژاد در ادامه بر توجه شهرداری ها و دهیاری ها و شوراها به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی تاکید نمود و گفت: برای اداره مطلوب شهرها و روستاها و تامین درآمد برای اجرای پروژه ها و تقویت زیرساختها چاره ای جز تغییر نگاه و رویکرد به اداره شهر و روستا نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه با همکاری و همفکری و مشارکت مردم و نگاه های جدید به اداره شهرها و روستاها میتوان شهرها و روستاها را متفاوت با وضعیت فعلی اداره و از آنها درآمدپایدار و ثروت تولید نمود، گفت: یکی از راهکارهای اصلی جذب سرمایه گذار است و این بحث نیازمند تقویت زیرساختهای سرمایه گذاری و امنیت سرمایه گذار است و جلوه این موضوعات باید از بیرون استان نمود داشته باشد و مسوولان استان و دست اندرکاران مدیریت شهری و روستایی لازم است معرفی و اطلاع رسانی موثری از منطقه خود و مزیت های آن انجام دهند.

وی همچنین بر ضرورت تعریف بسته های سرمایه گذاری برای حضور موثر بخش خصوصی و سرمایه گذاران و اطلاع رسانی آنها تاکید نمود.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به وجود ظرفیتها، قدمت و پیشینه و فرهنگ شهروندی اصیل مردم استان سیتان و بلوچستان و میراث فرهنگی و معنوی و آداب و رسوم و فرهنگ و اصالت و داستان های اسطوره ای استان، این موارد را ظرفیت بزرگی برای جذب سرمایه گذار ذکر نمود .

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قانون بودجه سال ۹۸ برخی احکام مربوط به شهرداری ها و دهیاری ها نظیر تبصره (۲) ماده (۳۹) احیا و مرحله اول اعتبارات آن واریز شد و میزان قیر رایگان نسبت به سال گذشته افزایش یافت و اعتباری هم برای مدیریت پسماندها درنظر گرفته شده است.

وی همچنین بر برنامه ریزی برای بهره گیری از انتشار اوراق مشارکت از طریق اجرای یک پروژه با مشارکت چندین شهرداری تاکید نمود و گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به طرح های درآمدزا شهرداریها و دهیاری ها تسهیلات اعطا می نماید.

وی اضافه کرد: پی گیر رفع مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها در زمینه منابع انسانی از طریق تهیه لوایح و آیین نامه های تخصصی این حوزه و ارایه آنها به مجلس و دولت هستیم.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین با اشاره به همکاری های این سازمان و شرکت بازآفرینی شهری گفت: شهرهای دارای بافت های تاریخی و بافتهای فرسوده می توانند از اعتبارات این موضوع استفاده نمایند و ضرورت دارد شهرداران با تهیه و ارائه طرح های دقیق و کاربردی بتوانند اعتبار لازم را جذب کنند.

جمالی نژاد همچنین در خصوص جبران خسارات ناشی از سیل گفت: به موجب مصوبات هیات محترم وزیران و قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده به واحدهای مسکونی و تجاری، راه ها، پل ها و زمین های کشاورزی اعتباراتی برای بازسازی و نوسازی و جبران خسارت ها پرداخت می شود و پرونده های واحد های مسکونی در حال معرفی به بانک هاست.

در ابتدای این جلسه که فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستانهای ایرانشهر، فنوج، بمپور، دلگان و سرباز و مدیران استانداری سیستان و بلوچستان حضور داشتند، چند نفر از حاضران مسایل و مشکلات حوزه کاری خود را بیان نمودند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات