حرم مطهر حضرت سیّد علاءالدین حسین (ع) میزبان کاتبان کلام وحی شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: برنامه «کلک کریمان» ویژه کتابت آیات نورانی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت سیّد علاءالدین حسین (ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی‌راد با بیان اینکه نخستین وجه هنر قرآنی، کتابت و خوشنویسی است، اظهار کرد: خط و خوشنویسی اسلامی در آغاز منحصر به کلام خداوند بوده و کتابت آن همچون واجبات دارای آداب و سلوکی بوده است.
وی با اشاره به اینکه حضور قلب آنگونه که در نمازگزاردن موکد است مورد تاکید کاتبان نیز بوده است، تصریح کرد: اکنون نیز کاتبان کلام وحی در آغاز کار وضو می‌گیرند زیرا هنگام کتابت آیات قرآن، حضور خداوند را احساس می‌کنند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: روز ۵ خرداد ماه در آستان مقدس حضرت سیّد علاءالدین حسین (ع) یک فعالیت هنری کارگاهی با عنوان «کلک کریمان» انجام شد که در این برنامه، هنرمندان خطاط و خوشنویس شهر شیراز زیر نظر و با حضور استاد محمد نعمتی، از کاتبان بزرگ کلام وحی در کشور، به کتابت آیات قرآن کریم، احادیث، روایات و اشعار مرتبط با قرآن کریم پرداختند.
گشتاسبی‌راد بیان کرد: آثار منتخب که به صورت بداهه‌نویسی در برنامه کلک کریمان خلق می‌شود پس از ماه مبارک رمضان در نگارخانه آبگینه و مترو گالری شهید آوینی در معرض دید شهروندان هنردوست قرار خواهد گرفت.
حسن دهقان مدیر اداره فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در ادامه گفت: کتابت قرآن کریم را می‌توان منبع الهام هنر خطاطی دانست، عنوان کرد: خوشنویسی و تذهیب از جمله هنرهایی است که با ذوق زیبایی شناسی هنرمندان اسلامی موافق بوده و این دو هنر به نحوی بیان کننده زیبایی معنوی از طریق شکل خاص است.
دهقان ادامه داد: بعد از خوشنویسی، تذهیب یکی از هنرهایی است که در پیوند با قرآن شکل گرفته و دارای بیشترین ارتباط با کلام‌الله مجید است و می‌توان اذعان داشت که تذهیب همزمان با نوشتن قرآن در هنر ایران رواج داشته است.
مدیر اداره فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ضمن تشکر از همکاری تولیت آستان مقدس حضرت سیّد علاءالدین حسین (ع) در برگزاری این برنامه اظهار کرد: کلک کریمان یکی از سلسله برنامه‌های سومین جشنواره بهار در بهار ویژه ماه مبارک رمضان است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات