ما امروز با شرایط متفاوتی نسبت به گذشته در حوزه ساخت و ساز روبرو هستیم.

ما امروز با شرایط متفاوتی نسبت به گذشته در حوزه ساخت و ساز روبرو هستیم.

ساخت وساز به عنوان صنعتی که در نگاه کلی، رشد و رونق آن در گرو سایر رشته های صنعتی است ، در حال حاضر در رکود به سر می برد . در شرایط فعلی دولت بیشتر درگیر مسائل داخلی و سیاسی خود می باشد و توان اقتصادی مردم تا حدود زیادی تحلیل رفته و آنان خدمات خود را با هزینه پایین طلب می‌کنند .در جهت مقابل این وضعیت، انتظارات مهندسین و اعضای سازمان، افزایش تعرفه‌ها با کار کمتر و راحت تر است. نتیجه این تقابل، نارضایتی مردم و روند کاهشی اعتماد اعضا به سازمان در دراز مدت می باشد.
به همین دلیل، لازم است که آموزش و افزایش بهره وری در اولویت امور سازمان قرار گیرد و نوآوری و فناوری معنا پیدا کند.
خوشبختانه با تلاش های انجام شده در سال های اخیر دانش و فناوری در کشور ما همگام با تجربه معنای جدیدی پیدا کرده و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز استراتژی و سیاست‌های جدید را در حوزه آموزش تدوین و پیاده کرده است. "
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گزارش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در جلسه هم اندیشی کمیته آموزش سازمان بود. به گفته وی سیاست های سازمان در حوزه آموزش حول محورهایی چون برون سپاری و پیمان سپاری خدمات آموزش، پرداختن به موضوعات نوآوری و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان، توسعه آموزش‌های مهارتی ، پرداختن به مهارت‌های تکمیلی و ارتقای توانمندی‌های مهندسان، همچنین استفاده از فناوری نوین در بهبود کیفیت آموزش و بالاخره توسعه مخاطبین در حوزه آموزش می باشد .
وی هدف از برون سپاری و پیمان سپاری خدمات آموزش را بهره گیری از دانش متخصصان بیرونی با کیفیت بهتر و افزایش رقابت در جهت پر کردن شکاف های آموزشی از طریق به کارگیری ایده‌های نو و ظرفیتهای بیرونی می‌داند.
برگزاری رویداد های فناورانه در صنعت ساختمان و به کارگیری تجارب و نوآوری های کارآفرینان از جمله مواردی است که در این سیاست مورد تاکید قرار دارد.
وی همچنین در توسعه آموزش‌های مهارتی نگاه ویژه‌ای به استفاده از مهندسان اجرایی و کارگاهی در صنعت ساختمان همراه با بازدید ازابر پروژه ها و پروژه های موفق در ایران دارد.
برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان و برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی ورود به حرفه ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و برگزاری تورهای فناورانه از جمله این موارد است.
به موازات این موارد ، برای پرداختن به مهارت‌های تکمیلی و ارتقای توانمندیهای مهندسان نیاز شدید به ارتقای اخلاق حرفه ای است. کارآفرینی و پرورش ایده مهندسان، افزایش توانمندی های شخصی و کار تیمی آنان و نیز ارتقاء آموزش های کسب و کار و اقتصاد مهندسی، صنفی و حقوق مهندسی از جمله این موارد است.
سازمان همچنین در نظر دارد آموزش های آنلاین،آموزش های مجازی، کتابخانه های دیجیتال و کلاسهای مجازی و نرم افزار آزمون آنلاین را در جهت استفاده از فناوری های نوین برای بهبود کیفیت آموزش به کار گیرد .
از مهمترین اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده و همچنان در دستور کار است آموزش مالکین تحت عنوان "دوره های پنجشنبه ها با مالکین" در سازمان نظام مهندسی ساختمان است. برای دستگاه‌های اجرایی استان نیز مواردی چون دوره‌های آموزشی کارشناسان فنی شهرداری پیش بینی شده و قرار است شب های علمی برای استفاده عموم مردم به زودی آغاز شود .
کانون تفکر صنعت ساختمان نیز آموزش مهندسین و ارائه تحلیل های آموزشی را بر عهده گرفته و مدیران دستگاه های اجرایی وخبرنگاران مطبوعات از جمله مخاطبان جدید حوزه آموزش سازمان محسوب می شوند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات