رهایی هنر از بلاتکلیفی در سایه رهنمودهای امام راحل

رهایی هنر از بلاتکلیفی در سایه رهنمودهای امام راحل

به گزارش شهریار به نقل از ایرنا، هنر از دیدگاه امام راحل نشان دادن نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است و در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت، شرافت، و انصاف و ترسیم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است .

هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا لذت می‌برند و تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب در رأس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد .

از دیدگاه امام (ره) هنر از مؤثرترین و بهترین ابزارهای ارائه حقایق و معارف دینی است و آمیزه هنر و فناوری امکانات جدیدی را به دست می‌دهد که حقایق دینی و وصف ارزش‌ها به سراسر عالم ابلاغ شود و به دست همگان برسد .

امام راحل به رسانه‌ها توصیه کرده تا از گردانندگان و هنرمندان متعهد بخواهند در راه تعریف صحیح تهذیب جامعه وضعیت تمام هنرجوها را در نظر گرفته راه و روش زندگی شرافتمندانه و آزادمنشانه را با هنرها و نمایشنامه‌ها به ملت بیاموزند و از هنرهای بدآموز و مبتذل جلوگیری کنند .

متولیان حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی معتقدند، هنر متعهد و مدنظر امام راحل انسان را در مسیر تکامل، تعالی و ارزش‌های اخلاقی رهنمون می‌کند و از رفتن در مسیر فساد، هرزگی، ابتذال و غرایض حیوانی ممانعت می‌کند .

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با گرامیداشت ایام ارتحال امام راحل، می‌گوید: امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه فقیهی جامع الشرایط، فیلسوف، مفسر و اخلاق مدار بودند ادیب و شاعری توانمند و معمار بزرگ قرن بوده و در فتواها، بیانات و منابع فقهی خویش تکلیف هنر را مشخص کرده و هنرمندان را از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات دادند .

حجت الاسلام احمد حمیدی با بیان اینکه صاحبان اندیشه و هنر نیز باید فتواها و بیانات امام راحل در خصوص هنر را در سطح جامعه تبیین کنند، می‌افزاید: از دیدگاه امام راحل هنر و هنرمندی که دردهای جامعه را احساس نکند و انسان را به مسیر تعاملی و تکامل رهنمون نکند مردود است .

وی اظهار می‌کند: امام (ره) هنری را که زمینه فساد، هرزگی، بدآموزی و تحریک غرایض حیوانی و شهوانی را فراهم کند به شدت مردود می‌دانستند و چنین هنری در نظر ایشان جایگاهی نداشت .

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز یادآوری می‌کند: امام راحل نه تنها هنر را یک فضل معرفی می‌کند بلکه آن را امانتی الهی در دست هنرمند می‌داند که باید در خدمت مردم و خدا باشد .

حجت الاسلام حمیدی، با بیان اینکه از دیدگاه ایشان هنرمند باید نسبت به درد مردم مسئولیت داشته باشد، ادامه می‌دهد: ایشان از منظر اسلام برای هنری ارج قائل بودند که هم اندیشه‌های مردم و رفتارهای اجتماعی را اصلاح کند و هم به باورهای آنها جهت دهد .

وی می‌گوید: تعریف امام راحل از هنر ابزاری برای رفع مشکلات و معضلات جامعه بوده به طوری که هنرمند با انعکاس آنها گامی در جهت حل این مشکلات برمی دارد .

حجت الاسلام حمیدی، می‌افزاید: هنر الهام گرفته از اسلام ناب محمدی باید صیقل دهنده آن باشد و در مسیر طاغوت زدایی، انعکاس درد دردمندان و پرورش اندیشه‌های سالم و رفتارهای درست بشری قرار گیرد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: امام راحل علاوه بر حوزه‌های عرفانی و فلسفی به حوزه فرهنگ و هنر نیز اشرافیت کامل داشت و در حوزه شعر و ادب صاحبنظر بوده و دیوان اشعار ایشان نیز در دسترس عموم قرار دارد .

محمد محمدپور، می‌افزاید: رهنمودها و بیانات امام راحل در حوزه فرهنگ و هنر راهگشای هنرمندان بود به طوری که آنان با الهام از دیدگاه‌های ایشان هنر خود را در مسیر تعالی و تکامل انسان به کار بردند .

وی اظهار می‌کند: هنر از دیدگاه امام (ره) باید بتواند ارزش های اسلام ناب محمدی را تبیین کرده و آن را صیقل دهد و درد دردمندان آسیب دیده در طول تاریخ را منعکس کند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: ایشان با هنر نابی که بتواند مفاهیم عرفانی و اسلامی را در دنیا معرفی کند موافق بود و از هنرمندانی که در این مسیر گام برمی داشتند قدردانی می کردند .

محمدپور، ادامه می دهد: امام راحل بار مسئولیت هنرمندان را سنگین و هنر را در بین این افراد به عنوان امانت می دانستند و به آنان توصیه می کردند که با نگاه مکتبی در مسیر تعالی مردم، ترویج ارزش های اخلاقی و اسلامی و خوداتکایی گام بردارند و با فساد و ابتذال مقابله کنند .

وی با اشاره به اینکه امام (ره) اهل هنر و قلم را به حرکت در مسیر تعالی و رشد انسان ها با استفاده از زبان نافذ و زیبای شعر تشویق می کردند، یادآوری می‌کند: هنرمندان بزرگی مانند شهید آوینی با الگوبرداری از رهنمودهای امام راحل در حوزه فرهنگ و هنر رشد کرده و برای سایر افراد الگو شدند .

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز نیز می گوید: موضع و جبهه گیری امام راحل و سران انقلاب اسلامی در مسائل فرهنگی و هنری راهگشای فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر شد .

حجت الاسلام حسین قدوسی، می افزاید: برخی افراد اوایل انقلاب به امام راحل پیشنهاد حذف موسیقی از رادیو و تلویزیون را دادند که ایشان اعلام کردند هنری که در مسیر تکامل و تعالی انسان باشد نه تنها بد نیست بلکه لازم نیز است .

وی اظهار می کند: امام (ره) سرودهای مطرح آن دوران از جمله "شهید مطهری" را نه تنها رد نمی کردند بلکه آن را تائید و قبول می کردند و دستور دادند برنامه های رادیویی و تلویزیونی را بر پایه دین اسلام و معارف آن ادامه یابد .

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز می گوید: امام راحل هنر غیرمتعهد و مبتذلی که در مسیر تکامل نباشد را قبول نداشتند و جلوی هنری را که اسلام صراحتاً با آن موافق نبود را گرفتند .

حجت الاسلام قدوسی ادامه می دهد: از دیدگاه امام راحل هنری که باعث بی عفتی در جامعه شود مورد قبول نبوده و از افراط و تفریط در این حوزه باید جلوگیری شود .

وی یادآوری می کند: ایشان هنری را که دارای حالت نرمال و متعارف بوده و مخالف معارف اسلام نباشد را برای تبیین معارف اسلامی و اخلاقی لازم می دانستند .

سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی بود، می گوید: هدف از انقلاب محدودسازی عرصه های مختلف نبود بلکه هدایت و اصول سازی این عرصه بود .

سیدمحمدحسین بلاغی، می افزاید: دیدگاه امام راحل نیز در حوزه فرهنگ و هنر محدود کردن آن نبود بلکه رساندن این حوزه به جایگاه واقعی خود بود و رهنمودهای ایشان در این زمینه هنرمندان را از سرگردانی نجات داد .

وی با بیان اینکه هنر انقلابی و اسلامی پدیده‌ای نوظهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار می کند: خاستگاه هنر اسلامی دین اسلام و اخلاق بوده و خروجی آن انقلابی و دگرگون سازی این حوزه است .

سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی می گوید: دیدگاه امام راحل در خصوص هنر این بود که هنر هدف نبوده بلکه باید راهی برای رسیدن به حقیقت باشد و ابزاری برای رسیدن به تعالی و ارزش های اخلاقی و انسانی است .

بلاغی، ادامه می دهد: از نظر امام راحل هنر متعهد باید در مسیر رشد و تعالی انسان و نشان دادن راه حقیقت باشد و بهترین راه رسیدن به آن نیز هنر است .

وی با اشاره به اینکه از هنر باید برای هدایت انسان ها استفاده کرد، یادآوری می کند: از دیدگاه امام راحل هنر برای هنر نیست بلکه برای مردم، ارزش ها و حقیقت است و باید انسان را یک گام به جلو ببرد و به تعالی رهنمون کند .

بلاغی می افزاید: شهدایی مانند شهید آوینی از فضای فکری و هنر تراز مورد نظر امام راحل الهام گرفته و با گام برداشتن در این مسیر برای خیلی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز الگو شد .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات