تاثیر مبلمان اداری در سلامت کارمندان

تاثیر مبلمان اداری در سلامت کارمندان

بنانیوز-مبلمان اداری و وسایلی که در یک دفتر کار قرار می‌گیرند صرفا جنبه زیبایی بصری ندارند، بلکه در عین زیبایی و ایجاد فضایی خوشایند باید به ارتقای سلامت کارمندان و کارکنان نیز کمک کند. بهتر است در شرکت یا محل کار خود نگاهی بوسایل و مبل و میز و صندلی‌های اداری موجود در فضا یبندازید و تاثیر آن‌ها در سلامت کارکنان را ارزیابی کنید. در حال حاضر کسب و کارها باید به دقت به تک تک وسایل و ثاثیه موجود در محیط کار خود بیاندیشند و در انتخاب مبلمان اداری تمامی جوانب و تاثیرات مثبت و منفی آن‌ها در سلامت افرادی که از این مبلمان استفاده می‌کنند، را در نظر بگیرند.

سلامت فیزیکی افراد

به منظور حصول اطمینان از انتخاب مبلمان اداری مناسب  در نظر گرفتن تاثیر آن‌ها روی سلامتی فیزیکی افراد و کارکنان امری حیاتی و ضروری است. یکی از مسائل اصلی که باید به آن توجه کرد این است که آیا این مبلمان و وسایل روی سلامت کمر کارمندانی که مدام از این میز و صندلی‌ها استفاده کرده و ساعات طولانی از روز خود را پشت همین میزها سپری می‌کنند، تاثیر دارد یا خیر به ویژه اگر شغل فرد به گونه‌ای است که مدت طولانی بدون حرکت از مبل یا صندلی استفاده می‌کنند یا شغلشان به نحوی است که با بلند کردن اشیای سنگین سر و کار دارند حتما باید در انتخاب وسایل و مبلمان را در نظر گرفت.

ارتفاع میز اداری باید برای فردی که از آن استفاده می‌کند مناسب و راحت باشد. در انتخاب صندلی نیز باید به پشتی آن توجه کرد، پشتی یا تکیه‌گاه صندلی باید قابل تنظیم باشد و بتواند تکیه‌گاه خوبی برای کمر ایجاد کند.

ارتباط سلامتی ستون فقرات با مبلمان اداری

زیرا سلامت ستون فقرات یکی از مهمترین مسائلی است که با توجه به نشستن طولانی مدت کارمندان باید به آن توجه کرد و برای تامین این سلامت یکی از بهترین شیوه‌ها، انتخاب مبل و میز اداری مناسب است. استفاده از میز و صندلی مناسب در کنار تغییر حالت و انجام حرکات ورزشی می‌تواند ضامن حفظ سلامت کمر و ستون فقرات کارمندان اداره‌ها باشد. در این زمینه هم خود کارمند با انجام حرکات ورزشی و سبک صحیح زندگی و هم کارفرما با انتخاب مبلمان اداری مناسب نقش دارند.

سلامت روحی و روانی کارکنان

علاوه بر سلامت فیزیکی کارمندان، انتخاب مبلمان و وسایل اداری می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت روحی و روانی کارکنان داشته باشد. شاید به نظر عجیب برسد اما از آنجا که یک کارمند ساعات طولانی از شبانه روز را در محیط کار خود سپری می‌کند و حتی گاهی این زمان از مدتی که او در خانه و با خانواده خود سپری می‌کند، خیلی بیشتر است، لذا ایجاد فضایی که باعث ایجاد و پرورش احساسات مثبت در وجود او شود، ضروری است. علاوه بر سلامتی کارکنان این امر در بالا بردن راندمان کاری شرکت نیز تاثیر بسزایی دارد.

وقتی که کارمندان در محیط کار خوشحال و راضی باشند و احساس خوشایندی داشته باشند، ناخودآگاه انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند و زمان کمتری را هدر داده و راندمان کاری بهتری خواهند داشت. انتخاب مبلمان اداری  مناسب و ایجاد فضایی خوشایند با استفاده از وسایل و اثاثیه همراه با چیدمان مناسب که به لحاظ بصری فضایی خوشایند ایجاد کنند می‌تواند در خلق فضایی خوب و مناسب برای کار تاثیر داشته باشد.

چیدمان مبلمان نیز در این زمینه اهممیت دارد. برای مثال طراحی دفتر کار به شکلی که موجب ارتقا و بهبود ارتباط بین همکاران با یکدیگر شود همواره بهتر از محیط‌های کاری است که هر یک از کارمندان در تنهایی و انزوای خود مشغول به کار هستند.

احساس آرامش و راحتی کارمندان

در کل وقتی افراد احساس راحتی داشته باشند، خیلی بهتر و کارآمدتر کار می‌کنند. علاوه بر این به منظور جلوگیری از کمر درد کارکنان باید حتما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که حتما اطراف محل صندلی یا مبل مخصوصا به آن‌ها فضای کافی برای قرار گرفتن راحت و آزادانه پاها رو زمین وجود داشته باشد. وقتی که کارکندان احساس راحتی نداشته باشند، خیلی سریع تمرکز خو را از دست داده و درصد بروز اشتباه در میان آن‌ها افزایش می‌یابد و نیاز به زمان بیشتری برای استراحت گاه و بی‌گاه میان ساعات کاری خواهند داشت.

اگر تمامی نکات ذکر شده بعلاوه کاربردی بودن مبل و صندلی‌ها را هنگام انتخاب مبلمان اداری به کار بگیرید، می‌توانید مطمئن باشید که از بروز تمامی اثرات منفی در کارکندان جلوگیری به عمل آوردید و مطمئن باشید که مبلمان اداری تاثیر مثبتی روی سلامت و راندمان کاری کارکنان خواهد داشت.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

    نظرات