اراضی ۳۲ هکتاری ویژه طرح توسعه آرامستان در اختیار این سازمان گذاشته شو...

اراضی ۳۲ هکتاری ویژه طرح توسعه آرامستان در اختیار این سازمان گذاشته شو...

سرپرست سازمان آرامستان اراک در خصوص مقادیر قبر های آرامستان ، گفت: قبرهای قدیمی آرامستان تماما یک طبقه هستند و اگر کسی در حال حاضر متوفی نداشته باشد، اما بخواهد قبری را به صورت دوطبقه رزرو کند باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند، در این شرایط آنچه از جسد متوفی اول باقی مانده(استخوان) در قسمت زیرین قبر دفن می شود و دو طبقه روی آن به عنوان رزرو در نظر گرفته می‌شود.
مهدی کریمی افزود: اگر کسی میت داشته باشد و بخواهد میت را در همان قبر خریداری شده از قبل دفن کند، باید ۷ میلیون تومان پرداخت کند که ۵ میلیون تومان از این مبلغ بابت رزرو یک طبقه و باقی مبلغ بابت بهای خدمات دفن میت دریافت می‌شود. در این حالت بقایای جسد متوفی اول زیر دو طبقه به خاک سپرده می‌شود، میت در طبقه اول دفن می شود و طبقه دوم نیز رزرو می‌شود.
وی با بیان اینکه این تعرفه از طریق کارشناسان سازمان پیشنهاد می‌شود و پس از موافقت هیات مدیره با تعرفه و ارقام قبر، پیشنهاد جهت ارجاع و تصویب نهایی توسط شورای شهر، به شهرداری ارائه می‌شود، گفت: قیمت‌های موجود تماما توسط شورای شهر اراک به تصویب رسیده و برای سال ۹۸ تعرفه گذاری شده است.
کریمی تصریح کرد: برای دفن میت‌هایی که از قبل قبری نداشته‌اند، قطعات عمومی پیشنهاد می‌شود که در این بخش تنها بهای خدمات (یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) دریافت می‌شود و با توجه به اینکه تمامی قبور قطعات عمومی آرامستان اراک ۲ طبقه هستند، بابت رزرو طبقه نیز دوم نیز ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که در مجموع رقم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در این خصوص تعرفه‌گذاری شده و برای قبر اول هیچ رقمی دریافت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آرامستان اراک قطعاتی به نام "قطعه ویژه" ندارد و قطعات "خاص" مطرح است، گفت: قطعات خاص شامل قطعات مورد نظر خانواده متوفی است به این معنا که آنها قطعه‌ای خاص را برای دفن متوفی انتخاب می‌کنند که اگر میت نداشته باشند برای رزرو ۱۰ میلیون تومان و اگر میت داشته باشند ۵ میلیون تومان از آنها دریافت می‌شود.
سرپرست سازمان آرامستان اراک در خصوص منصفانه بودن قیمت‌گذاری‌های صورت گرفته بیان کرد: قیمتی که برای قطعات عمومی در نظر گرفته شده رقم بالایی نیست، اما رقم ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده برای رزروی ها با این هدف انجام شده که خانواده‌ها کمتر به سمت رزرو قبر بروند. در شرایطی که مدیریت آرامستان به دنبال خرید اراضی جدید و طرح توسعه است، تعدادی از قبور از قبل خریداری و رزرو شده و در واقع خالی هستند.
وی با اشاره به اینکه اغلب یک متوفی در قبور و آرامگاه‌های خریداری شده به خاک سپرده شده و در هر قطعه تعدادی از قبور خالی هستند، قیمت آرامگاه خانوادگی با ظرفیت ۶ قبر دو طبقه در معابر فرعی را ۳۰ میلیون تومان و در معابر اصلی ۴۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این افزایش قیمت‌ها با رویکرد جلوگیری از رزرو قبور انجام شده و از طرفی برای خرید اراضی جدید جهت طرح توسعه آرامستان باید بخشی از هزینه‌ها تامین شود و بر همین اساس این افزایش قیمت نسبت به سال گذشته اعمال شده است.
کریمی با بیان اینکه رویکرد مجموعه آرامستان اراک مبتنی بر پر شدن قبور فعلی است افزود: قبور موجود نباید خالی بمانند که مجبور شویم به سمت طرح توسعه یا اضافه کردن به اراضی موجود حرکت کنیم. قطعه ۳۸، آخرین قطعه آرامستان است و اگر اتفاق خاصی همچون زلزله در شهر اراک رخ دهد که آمار فوت شدگان در یک مقطع خاص افزایش یابد، قطعا با معذوریت در پذیرش مواجه خواهیم شد، هرچند که پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است، اما به هرحال نیاز است که سریعتر اراضی ۳۲ هکتاری ویژه طرح توسعه آرامستان، در اختیار این سازمان گذاشته شود.
اینکه آرامستان اراک جهت جلوگیری از رزرو قبر یا جلوگیری از توسعه آرامگاه‌های خانوادگی قیمت قبور را بالا برده، شاید از یک بعد پذیرفتنی باشد، اما در شرایط اقتصادی فعلی که یک مراسم ختم و عزاداری میلیون‌ها تومان برای خانواده متوفی آب می‌خورد و قبر مهمترین ضرورت خاکسپاری است، پرداخت اینگونه مبالغ برای کسانی که روی رزرو قبور در راستای کم شدن هزینه مراسم ترحیم حساب کرده اند، توجیهی ندارد، هرچند در چنین مواقعی خانواده متوفی در مقابل عمل انجام شده قرار می گیرند و نه راه پس دارند و نه راه پیش و مجبورند که این رقم را به هر نحوی که شده فراهم کنند.
شاید در چنین شرایطی امکان خرید قبر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی نیز برای آنها مهیا نباشد چراکه دفن شدن در قبری که از قبل به هر دلیلی خریداری و روزرو شده آخرین خواسته متوفی بوده و اینجاست که خانواده با معذوریت خاصی روبرو می شود، شاید بهتر است در این مبلغ آنهم در شرایط کنونی تجدید نظر صورت گیرد و حداقل این افزایش قیمت‌ها صرفا برای خانواده‌هایی که در حال حاضر به دنبال رزرو قبر یا خرید آرامگاه هستند اعمال شود، به ویژه اینکه در حال حاضر اینگونه رزروها از سوی خانواده‌های متمول و با شرایط اقتصادی مناسب صورت می گیرد.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات