هدف‌گذاری رشد ۲.۵ درصدی در پیک مصرف ۹۸/ مصرف برق سیستم‌های سرمایشی تابستان امسال به ۲۴ هزار مگاوات می‌رسد

هدف‌گذاری رشد ۲.۵ درصدی در پیک مصرف ۹۸/ مصرف برق سیستم‌های سرمایشی تابستان امسال به ۲۴ هزار مگاوات می‌رسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، همایون حائری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نام گذاری ۱۹ خردادماه به عنوان روز مدیریت مصرف برق در کشور، ادامه داد: سال گذشته وزارت نیرو با همکاری مسئولان استانی توانسته بود رشد پیک مصرف سالیانه برق را برای اولین بار از حدود پنج درصد به حدود ۲.۹ درصد کاهش دهد.
وی با تاکید بر اینکه تغییر ساعات کار ادارات در سال گذشته موجب صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی در مصرف برق شده است، ادامه داد: برای تابستان امسال نیز درصددیم با همکاری شرکت‌های وزارت نیرو و استانداران سراسر کشور و اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف بتوانیم رشد مصرف پیک را به کمترین میزان خود رسانده و حداکثر در حدود ۲.۵ درصد باقی بماند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی حدود ۲۴ هزار مگاوات از پیک مصرف برق را مربوط به سیستم‌های سرمایشی دانست و افزود: میزان مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ایران بیش از مجموع مصرف برق چهار کشور همسایه در زمان پیک است.
وی تاکید کرد: چهار هزار مگاوات از این رقم اختصاص به سیستم‌های سرمایشی ادارات دارد که در صورت هماهنگی با استان‌ها و کاهش بار این بخش شاهد صرفه‌جویی ۴۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت برق خواهیم بود.
حائری در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: در شرایط فعلی راه‌اندازی هر پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید به افزون بر ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ رقمی که با نرخ تعرفه‌های فعلی دو برابر درآمدهای صنعت برق است و کاهش بار سیستم‌های سرمایشی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی بسیار بزرگی در این بخش شود.
وی ادامه داد: برای سال ۹۸ ساخت حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید در نظر گرفته شده بود که با وجود تمامی مشکلات ارزی و افزایش قیمت‌ها توانسته‌ایم تاکنون دو هزار مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کنیم.
حائری اضافه کرد: تا پایان سال این رقم را به چهار هزار مگاوات افزایش داده و رکود جدیدی را در زمینه احداث نیروگاه‌ها به ثبت خواهیم رساند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به رایزنی‌های وزارت نیرو با کشورهای همسایه به منظور واردات بیشتر برق به کشور در فصول گرم سال، گفت: در حال حاضر میزان واردات برق به کشور بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات و میزان صادرات برق بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات است.
حائری با اشاره به اینکه کشور عراق تاکنون بیش از ۵۰ درصد پول بدهی خرید برق از ایران را پرداخت کرده است، گفت: روند پرداخت بدهی طرف عراقی همچنان از طریق یورو و دینار ادامه داشته و همچنان به تعهدات خود پایبند است.
وی به روند اجرای طرح فهام اشاره کرد و افزود: از تابستان امسال تمامی ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی کشور که از مصرف برق بالایی برخوردار هستند، مشمول طرح فهام شده و مصرف آن‌ها رویت‌پذیر می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات