مشاهده فسیل زنده در تالاب آق گل

با پایان بررسی های کارشناسان حفاظت محیط زیست استان همدان مشخص شد، موجودی که تحت عنوان فسیل زنده توسط یکی از عکاسان استان همدان تصویربرداری شده بود، گونه ای سخت زی و در معرض انقراض به نام «tripos canceriformis» است که پس از بروز سیلاب فروردین ماه از دل خاک خارج شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، این خبر را مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در نشست ذینفعان تالاب آق گل بیان کرد.

تریوپس کانکریفرمیس که با نام میگوی کله وزغی نیز شناخته می شود، نام یک گونه از راسته سپرمیگو است.این جانور را می توان یک فسیل زنده برشمرد که از گونه های سخت پوست آبزی در آب های شیرین جهان می باشد، این گونه جزو گونه های در معرض انقراض رده بندی شده است.

اندازه این گونه معمولاً تا ۶ سانتیمتر است و در شرایط طبیعی تا ۱۱ سانتیمتر هم گزارش شده است. این گونه اواخر دوره کربنیفر و تریاس به علت تحمل بالای شرایط محیطی سخت از جمله درجه حرارتی حدی و اسیدیته ۶ تا ۱۰ بافت خاک، و خشکسالی های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst) مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب ها و پیکره های آب شیرین ادامه حیات دهد، و در صورت فراهم شدن شرایط زیست معمولی مجدداً ظرف مدت دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر بگیرد؛ و دوره عمرش تا ۹۰ روز ادامه داشته باشد.همچنین دامنه تحمل شرایط تخم سیست بعضاً به ده ها سال نیز می انجامد.

سنگواره زنده یا فسیل زنده یک اصطلاح علمی نبوده و اغلب توسط منابع خبری به کار می رود و به گونه در حال حیاتی گفته می شود که ظاهری شبیه به یک گونه فسیل شده داشته باشد؛ اگرچه خویشاوندی زیستی نزدیکی بین آنها وجود نداشته باشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات