اجرای پروژه‌های محرک توسعه با ۱۳ و نیم میلیارد تومان اعتبار/شهر فروشی نکرده‌ایم

اجرای پروژه‌های محرک توسعه با ۱۳ و نیم میلیارد تومان اعتبار/شهر فروشی نکرده‌ایم

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه دو پروژه خانه کودک و پارک سوار صمدیه پروژه‌های محرک توسعه این منطقه است، گفت: ۱۳ و نیم میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این دو پروژه در نظر گرفته شده است.

محمد کیهانی صبح امروز_سه شنبه ۲۱ خرداد_ در سی و یکمین نشست «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید» اظهار کرد: منطقه دو تنها منطقه سه تکه شهرداری اصفهان است و همین موضوع مشکلات خاصی برای آن ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مساحت منطقه دو افزود: از مجموع دو هزار و ۱۴۵ هکتار مساحت منطقه، ۵۲درصد خارج از محدوده و ۴۸درصد باقیمانده محدوده قانونی است و البته یک سوم ۴۸درصد زمین‌های کشاورزی است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰۴ هکتار از وسعت این منطقه را بافت فرسوده تشکیل می دهد، تصریح کرد: تنها ۱۷ درصد زمین‌های موجود در این منطقه را می‌توان برای درآمدزایی به حساب آورد.

کیهانی اظهار کرد: تخفیف های خوبی برای بازآفرینی این بافت‌ها در نظر گرفته شده، اما بیشتر مردم ساکن در این بافت‌ها مخالف سکونت در واحدهای آپارتمانی هستند از این رو باید گفت بازآفرینی بافت فرسوده همت مشترک مردم و مسئولان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: یکی از معضلات شهرداری اصفهان این بود که مناطق متکی به خود بودند و خزانه واحد متمرکز در آن وجود نداشت یعنی هرمنطقه به میزان درآمدزایی خود هزینه می‌کرد و این عامل نخستین ریشه شکاف بین مناطق برخوردار و غیربرخوردار بود.

کیهانی تاکید کرد: مدیریت جدید شهری موضوع خزانه واحد در شورای اسلامی شهر پیگیری کرد و خوشبختانه اکنون این خزانه تشکیل و درآمدهای شهرداری به آن واریز می‌شود تا از طریق آن اعتبارات به مناطق عودت داده شود.

صرف ۲۲ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌ها

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه بودجه سال گذشته منطقه دو ۳۵.۵ میلیارد تومان بود که ۲۲ میلیارد تومان آن برای پرداخت بدهی‌ها صرف شد، اظهار کرد:  تمام بودجه جاری و بیش از ۷۰درصد بودجه عمرانی منطقه را محقق کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی سال جاری منطقه دو نسبت به سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته، اما بودجه جاری پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

کیهانی با بیان اینکه ایجاد نظم مالی در منطقه دو، یکی از اقدامات مهم انجام شده است، افزود: با احتساب ۱۴ میلیارد تومان بودجه محرک توسعه، بودجه عمرانی منطقه دو شهرداری اصفهان در سال جاری به رقم ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه گفت: منطقه دو با جمعیت صدهزار نفر دارای ۹ محله از جمله محله‌های جاوان، بابوکان، رسالت، مشکین و ولدان و ... است و همچنین مردم این منطقه ۵۴۲ شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه منطقه دو از قدیمی‌ترین مناطق شهر اصفهان است که با مناطق یک، هشت، ۹، ۱۱، ۱۲ مجاور است، اظهار کرد: خوشبختانه بافت سنتی این منطقه از دیرباز حفظ شده و تب و تاب شهرنشینی بافت آن را دگرگون نکرده است.

کیهانی تاکید کرد: منطقه دو یک منطقه محروم نیست بلکه پتانسیل کمک به شهرداری مرکزی را دارد، اما نیاز به نگاه ویژه دارد.

بهشت گمشده نیازمند نگاه ویژه است

وی منطقه دو را بهشت گمشده عنوان کرد و افزود: در این منطقه پتانسیل تبدیل زمین‌های کشاورزی به باغ شهر وجود دارد چرا که آب و زمین به میزان کافی درآن وجود دارد، البته اعتقاد داریم نباید اجازه دهیم به بهای کسب درآمد چوب حراج به زمین‌های کشاورزی بزنیم.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان نبود مدیریت واحد شهری را مشکل بزرگ کشور دانست و تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای دنیا شهردار کلیددار شهر است درحالی که در اصفهان مدیریت واحد وجود ندارد، البته اصفهان شهر پارادوکس‌ها است، اما بسیاری از مشکلات با اندیشیدن قابل رفع است.

وی با بیان اینکه قیمت زمین و پروانه در منطقه دو نسبت به سایر مناطق شهر اصفهان بسیار پایین است، افزود: این پتانسیل باتوجه به اینک مشکل میراثی در منطقه نداریم، بستر مناسبی برای انبوه سازی و سرمایه گذاری در منطقه است.

کیهانی با تاکید بر اینکه باید درآمدهای پایدار برای شهر و شهرداری ایجاد شود، افزود: باید گره‌های مغزی را باز کرد تا رشد و توسعه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال پساب شاهین شهر نجات بخش فضای سبز مناطق دو و ۱۲ شهرداری شده است، تصریح کرد: درحال حاضر ۲۰۰متر فاصله باقیمانده تا پساب به پروژه استقلال برسد.

رشد ۵۵۰ درصدی برنامه‌های فرهنگی

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش برنامه‌های فرهنگی در منطقه دو گفت: در سال ۹۵، ۵۶ برنامه فرهنگی در منطقه دو اجرا شده که این تعداد در سال ۹۷ به ۵۹۴ برنامه افزایش یافت و شاهد رشد ۵۵۰ درصدی اجرای برنامه‌های فرهنگی در منطقه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه‌های اجتماعی در سال گذشته نسبت به سال ۹۵، ۱۱۰درصد رشد داشته است، افزود: در سال ۹۵ تنها ۷۲ برنامه اجتماعی در سطح این منطقه اجرا شد درحالی که تعداد برنامه‌های اجتماعی در سال گذشته به ۱۵۱ برنامه افزایش یافته است.

کیهانی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های ورزشی در منطقه دو ۳۶۰درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: سال ۹۵، تعداد افراد استفاده کننده از برنامه‌های فرهنگی شهرداری ۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده که این آمار در سال ۹۷ به ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه دو ادامه داد: احداث زمین‌های ورزشی، ساماندهی مادی‌ها، مناسب سازی پیاده‌روهای خیابان امام خمینی و محله دهنو از جمله اقدامات عمرانی است که باتوجه به شرایط سخت اقتصادی در این منطقه انجام شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان از احداث بزرگترین مجموعه استخر آبی در خیابان صمدیه خبرداد و افزود: خوشبختانه مجموعه هتلینگ و زمین‌هایی برای برگزاری اردوهای تیم ملی در منطقه دو ایجاد شده است.

وی سرانه فضای سبز منطقه دو شهرداری اصفهان را ۲۶ مترمربع عنوان کرد و گفت: این منطقه در رتبه چهارم مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان از نظر سرانه فضای سبز قرار گرفته است.

به هیچ عنوان شهر فروشی نکرده‌ایم

مدیرمنطقه دوشهرداری اصفهان با اشاره به رشد صدرصدی صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ گفت: منطقه دو شهرداری اصفهان در سال گذشته از نظر صدور پروانه ساختمانی رتبه دو را در بین مناطق ۱۵ گانه به خود اختصاص داده است و موفق به جلب نظر سرمایه گذاران برای ساخت و ساز و ایجاد آبادانی در منطقه شد.

وی ادامه داد: متراژ پروانه‌های صادر شده در هفت ماهه پایانی سال گذشته ۱۲۹ هزار و۲۸۳ مترمربع است درحالی که در منطقه به هیچ عنوان شهر فروشی نکرده‌ایم.

انتقال کارگاه‌های موزاییک‌سازی

کیهانی در خصوص انتقال کارگاه‌های موزاییک‌سازی از محدوده شمس‌آباد به بختیاردشت، گفت: یکی از مناطق مهم کشاورزی در این منطقه نهر شمس‌آباد است که از دیرباز محل کشت میوه، گندم، جو، برنج و دامداری بوده است و به دلیل وسعت زمین‌های اطراف این نهر به منطقه ۱۸ هکتاری معروف شده است.

وی افزود: هم اکنون زمین‌های کشاورزی جای خود را به شغل‌های خودگردان داده‌اند و در طول ۱۳ سال این ساخت و سازها به جایی رسید که تقریبا نیمی از کشاورزی‌های محلی از بین رفته و جای آن کارگاه‌های مختلف و ساختمان‌ها ساخته شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ادامه داد: براساس طرح تفصیلی سال ۷۲ و همچنین طرح بازنگری آب در سال ۱۳۸۹ که در هر دوی آنها بر کاربری فضای سبز این ۱۸ هکتار تاکید کرده، بسیاری از این کارگاه ها و ساختمان ها به صورت غیرمجاز و بدون طی شدن مراحل قانونی به زمین هایی با کاربری غیر کشاورزی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار و بررسی‌های میدانی بیشترین درصد اشغال این ۱۸ هکتار بعد از زمین‌های موجود کشاورزی مربوط به اقدامات غیرقانونی موزاییک سازی است، گفت: در این محور عمده مشاغل شامل خدمات کارگاهی، ساختمانی، فلزی، چوبی، تعمیرگاهی، شیمیایی، فروش ملزومات ساختمانی، ملزومات اتومبیل و ... انجام می‌شود و همین فراوانی باعث شده کم‌کم بافت زیست محیطی این محل دچار تغییرات جدی شود و با تغییرات اقلیمی اصفهان در ۲۰ سال اخیر رفته رفته نهر شمس آباد و زمین‌های اطراف آن به یکی از کانون‌های آلوده و تولید آلودگی بدل شود به طوری که بر اساس آمار مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان ایستگاه‌های میثاق و رهنان بیشترین بار آلودگی شهر را به خود اختصاص داده است.

کیهانی تاکید کرد: دیگر آسیب این کارگاه‌ها، نفوذ فاضلاب سیمانی و آهکی کارگاه‌ها به سفره‌های زیرزمینی و آبهای سطحی است که باعث آلودگی و پخش شدن ذرات در منطقه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۷۹ بنا به درخواست اتحادیه موزاییک سازان قسمتی از زمین‌های بختیار دشت جهت انتقال کارگاه‌ها خریداری شد، افزود: از سال ۸۱ با رعایت تمامی موارد قانونی تعدادی پروانه ساختمانی با کاربری صنایع کارگاهی صادر شد، اما به دلیل مشکلاتی در سال ۸۳ انتقال موزاییک سازان متوقف شد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ادامه داد: در سال ۸۶ و با پیگیری مجدد شهرداری دوباره طرح انتقال به جریان افتاد، با این حال به دلیل بی اعتمادی میان شهرداری و نهادهای متولی دولتی باز هم فرآیند انتقال، ۹ سال به طول انجامید تا اینکه در سال ۹۵ یک لیست ۱۲ نفره از صاحبان موزاییک سازی آماده و جهت انتقال ارسال شد البته فرآیند انتقال بسیار کند صورت گرفت و عملا تا سال ۹۶ اتفاق تازه‌ای رخ نداد.

وی با بیان اینکه با حضور تیم مدیریت جدید شهرداری در شهرداری اصفهان دوباره فرآیند انتقال موزاییک سازان به جریان افتاد، تاکید کرد:  در نیمه دوم سال ۹۶ با تغییر کاربری ۱۲ پلاکی که در سال ۹۵ معرفی شده بود موافقت صورت گرفت که این ۱۲ املاک به تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی ارجاع شود.

کیهانی تصریح کرد: اکنون در سال ۹۸ این پروژه مهم در منطقه دو با جدیت دنبال می‌شود و با همکاری شهرداری مرکزی و سازمان‌های متولی در کلانشهر اصفهان روند واگذاری و انتقال با سرعت در جریان است.

وی با بیان اینکه تا کنون با انتقال ۱۲ کارگاه موزاییک‌سازی به منطقه بختیاردشت موافقت شده است، افزود: علاوه بر تغییر کاربری زمین‌های بختیاردشت، جابه‌جایی شش کارگاه دیگر نیز در دست بررسی است.

دیوار بی اعتمادی بین شهرداری و نهادهای دولتی باید کوتاه شود

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ارتفاع دیوار بی اعتمادی بین شهرداری و نهادهای دولتی باید کوتاه شود، گفت: منطقه ۱۸ هکتاری می‌تواند به منطقه خاص گردشگری غرب اصفهان تبدیل شود.

وی تصریح کرد: هفته گذشته با حضور شهردار اصفهان تفاهم نامه‌ای بین شهرداری منطقه دو شهرداری و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان امضاء شده و ریل گذاری خوبی برای آینده منطقه ۱۸ هکتاری انجام شده است.

احداث خانه کودک و پارک‌سوار از پروژه‌های محرک توسعه

وی احداث خانه کودک در حاشیه پارک قلمستان و احداث پارک‌سوار صمدیه را از پروژه‌های محرک توسعه منطقه دو برشمرد و گفت: طراحی ایجاد فضای پارک کودک در حاشیه پارک بزرگ قلمستان در حال انجام است و نقشه‌های این طرح تا ۱۵ مردادماه ۹۸ نهایی می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه مبلغ سه و نیم میلیارد تومان در ردیف پروژه‌های محرک توسعه بودجه سال ۹۸ منطقه برای احداث خانه کودک در نظر گرفته شده است، افزود: در صدد هستیم کلنگ این پروژه را در نیمه نخست سال جاری به زمین بزنیم، البته عملیات احداث آن دو سال به طول می‌انجامد.

وی تاکید کرد: غیر از احداث خانه کودکی که در دستور کار منطقه دو شهرداری قرار دارد، خانه کودک دیگری نیز در حاشیه زاینده رود است که به صورت تخصصی به امور کودکان می‌پردازد، اما این خانه کودک جدید بزرگترین خانه کودک اصفهان است.

وی با اشاره به تاکید شهردار اصفهان در زمینه ضرورت فراهم کردن شرایط مناسب برای تحقق شهر دوستدار کودک، ادامه داد: احداث پارک موضوعی الفبا برای کودکان نیز در کنار خانه کودک و با ردیف بودجه مشخص در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد و بودجه مورد نیاز برای احداث آن تامین می‌شود.

وی با اشاره به پروژه بزرگ پارک سوار صمدیه، گفت: پارک‌سوار صمدیه پهنه مثلثی شکلی است که سال‌ها رها بوده از این رو سازمان میادین و سازمان پایانه‌ها بخشی از زمین‌های آن را خریداری کرده بود.

کیهانی گفت: در گذشته گاراژهای کوچکی در مسجدسید و چهارراه جهاد برای جابه جایی مسافران شهرهای اطراف ایجاد و مشکلاتی را به وجود آورده بود، از این رو در سال‌های گذشته پروژه‌ای تحت عنوان پارک‌سوار در این پهنه مثلثی شکل تعریف شد و درحال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با سازمان پایانه‌‎های مسافربری شهرداری اصفهان امضاء شده مبنی برآنکه آن میزان زمین تملک شده به صورت کامل برای احداث پارک‌سوار استفاده شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آزادسازی زمین‌ها برای اجرای طرح پارک‌سوار انجام شده و با توجه به دستورات و تاکید شهردار اصفهان در زمینه احداث این پارک‌سوار همکاری خوبی با سازمان پایانه‌ها انجام و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است، گفت: با اجرایی شدن طرح جدید خدمت‌رسانی ارتقاء پیدا کرده و این پایانه به یکی از ایستگاه‌های مهم اتوبوس‌های شهری در غرب اصفهان تبدیل می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ادامه داد: ردیف بودجه تخصیص یافته برای این پارک‌سوار صمدیه ۱۰ میلیارد تومان از محل بودجه پروژه‌های محرک توسعه است و برای آغاز عملیات عمرانی این پارک‌سوار پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی جمع‌آوری گاراژهای کوچک و تجمیع آنها، کاهش آلودگی و سوخت را از جمله مزایای اجرای طرح پارک سوار صمدیه عنوان کرد و افزود: ایجاد جزیره حرارتی در حاشیه اتوبان شهید خرازی از معایت اجرای این طرح به شمار می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات