معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری: سیاست عدالت جنسیتی در برنامه ریزی روستایی و تدوین برنامه دهیاری ها مورد توجه باشد

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری: سیاست عدالت جنسیتی در برنامه ریزی روستایی و تدوین برنامه دهیاری ها مورد توجه باشد

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: شاخص های موضوع "عدالت جنسیتی" در سطح ملی به تصویب رسیده است و ابلاغ شده، لذا امیدوارم در تدوین برنامه ریزی روستایی و برنامه دهیاری‌ها نگرش "عدالت جنسیتی" به طور جد مدنظر قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،‌ معصومه ابتکار که چهارشنبه ۲۲ خرداد در نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور سخن می گفت، افزود: در ماده ۱۰۱ قانون برنامه توسعه کشور موضوع عدالت جنسیتی پیش‌بینی شده است و تمامی مدیران باید بر حسب دستور و ابلاغ رئیس جمهور برای تحقق آن اقدام کنند و در همین زمینه رئیس جمهور دستور لازم را برای به کارگیری زنان در ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی صادر کرده است.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود در انتصاب دهیاری‌ها و اعضای شوراهای روستاها نیز این موضوع ۳۰ درصد مدنظر قرار گیرد و محقق شود.

ابتکار اظهار داشت: اکنون با برنامه‌ریزی و کمک به وزارت جهاد کشاورزی در قالب تعاونی ها و برای توان افزایی زنان دوره های آموزشی لازم برای اشتغال برگزار شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: از دیگر از مباحثی که دولت به شدت آن را پیگیری و دنبال می‌کند موضوع ادامه تحصیل تمامی دختران واجب التعلیم است تعداد زنان بی سواد در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب ۳۸ درصد بود در حالی که این رقم اکنون به چهار درصد می‌رسد

ابتکار تاکید کرد: اکنون هماهنگی‌هایی با نهضت سوادآموزی برای آموزش زنان به خصوص در سطح روستاها انجام شده است و با جدیت دنبال می شود.

معاون رییس جمهوری گفت: توزیع اعتبارات سال های گذشته نشان می‌دهد که دولت به توسعه روستاها توجه دارد اما باید به جهت گیری ها نیز توجه داشت.

وی افزود: اگر همان جهت‌گیری‌های سابق در هزینه‌کرد این اعتبارات در پیش گرفته شود و توسعه همه جانبه در آن مدنظر قرار نگیرد به همان اشتباهاتی دست می یابیم که در گذشته با آن مواجه بوده ایم و نمی‌توانیم جوابگوی انتظارات و برنامه‌های توسعه‌ای باشیم.

ابتکار یادآور شد: طرح های مختلفی به عنوان بازآفرینی سکونتگاه های غیر رسمی در سطح شهرها پیش بینی شده پدیده ای که به دنبال مهاجرت روستاییان شکل گرفته و افزایش یافته است.

وی بر لزوم زمینه سازی برای مهاجرت معکوس روستاییان تاکید کرد و خواستار تشویق شهرنشینان برای سکونت در روستاها شد.

ابتکار همچنین با بیان اینکه شاید سیاست درست در پرداخت یارانه‌ها هدایت این منابع به سمت روستاها بود, این موضوع را عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان با تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اشتغالزایی و بهبود خدمات زیرساختی اعلام کرد.

ابتکار تاکید کرد: نمی‌توان یک دستورالعمل کلی برای توسعه تمامی روستاها در سطح کشور ارائه کرد اما می توان یک سری اصول کلی هم چون توجه به عدالت, آینده نگری و ظرفیت های موجود هر منطقه را مد نظر قرار داد.

وی اضفه کرد: ما به تمرکز توسعه همه جانبه روستایی و توجه به الزامات توسعه همان طور که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، نیاز داریم. امید نوین در روستاها را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن همت و برنامه‌ریزی صحیح در روستاها است.

ابتکار در ‌عین ‌حال تاکید کرد : توجه به هم افزایی اعضای شوراهای روستاها لازم است. اگر چنین شود، شاهد ارتقای سطح کارایی آنها خواهیم بود و مشکلات بسیاری حل و فصل خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده‌ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که اعضای شوراها آموزش و مهارت کافی برای برنامه‌ریزی و مدیریت روستای خود را کسب کنند، خاطر نشان کرد: بعد مهم عدالت، عدالت بین آحاد جامعه است که یکی از آنها عدالت بین مرد و زن و در حقیقت عدالت جنسیتی است. نگاه ما در این حوزه برگرفته از قرآن کریم و تعالیم دینی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بر لزوم ایجاد جاذبه های لازم برای ماندگار سازی روستاییان تاکید کرد و برنامه ریزی مبتنی بر آینده نگری را زمینه‌ای برای ایجاد چنین جاذبه‌ها و مشوق‌هایی برشمرد.

ابتکار با اشاره به فشارها تحمیل شده آمریکا و جنگ روانی ایجاد شده این دولت مستکبر برای خسته و ناامید کردن مردم اشاره کرد و گفت: می‌توان با توسعه روستایی امید نوینی را در روستاها ایجاد کرد و مانع تحقق اهداف و توطئه های دشمنان می شوند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات