آوای آب و عطر شالی در شالیزارهای رستم آباد گیلان

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار روابط عمومی آب منطقه ای گیلان که صبح امروز برای بازدید از وضعیت شالیزارهای رستم آباد گیلان و سر دهنه شمام به این منطقه سفر کرده ، آوای آب و عطر شالی در شالیزارهای رستم آباد گیلان پیچیده است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی آب منطقه ای گیلان در پی انتشار گزارشی در یکی از پایگاه های محلی استان در خصوص وضعیت آبی شالیزار های رستم آباد که در حاشیه سپید رود قرار دارند  ، وی برای تهیه گزارش میدانی و تصاویری از وضعیت موجود شالیزارهای مورد نظر به این منطقه اعزام شد

و با عاشوری نماینده کشاورزان رستم آباد به گفتگو نشست .

عاشوری با اعلام اینکه : در حال حاضر وضعیت آب زراعی ما مطلوب است گفت : با توجه به اینگه کشاورزان رستم آبادی علاقمندند از زمین های خود نهایت بهره برداری را با کاشت محصولات متنوعی نظیر کلزا ، گندم و برنج بنمایند ، نیازمند این اند که از اواسط اردیبهشت آب لازم را برای شروع نشاء برنج در اختیار داشته باشند.

نماینده کشاورزان منطقه رستم آباد با اشاره به اینکه پر آبی بهار امسال باعث تخریب سر دهنه شمام شده بود ، افزود : خدا را شکر پس از چند بار حضور مدیر عامل آب منطقه ای گیلان و بازدید معاون استاندار گیلان مشکل تامین آب زراعی ما حل شده است .

گفتنی است بر اساس گزارش های رسمی آب منطقه ای گیلان طی ماههای فروردین و اردیبهشت سال زراعی جاری حجم آب خروجی از سد سفیدرود معادل ۲۰۲۱میلیون متر مکعب بود که این حجم در طی ۱۹ سال اخیر بی سابقه بوده است و در مقام قیاس این آورد در سال های قبل و ماقبل آن به ترتیب ارقام ۳۵۰ و ۸۸۵ میلیون مترمکعب را نشان می داده است.

از سوی دیگر تجربه سر ریز ۶۲ روزه سد سفیدرود نیز در طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده و موجب عدم امکان ترمیم سردهنه انهار را در طی مدت زمان سرریز شده است ، این در حالیست که افزایش برداشت مصالح رودخانه ای در حاشیه کاهش عرض بستر رودخانه به دلیل تعرض اشخاص در خصوص توسعه شالیزارهای حاشیه آن ، موجبات تعمیق یافتن رودخانه را سبب گردیده است.

در ادامه و در راستای تکمیل این گزارش مهندس خرّمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز به خبرنگار این روابط عمومی گفت ؛ از مجموع ۱۶ سردهنه آبیاری شالیکاری شهرستان رودبار تعداد ۴ سردهنه دیزکوه، کندلات، میان لات و اسطلخ جان به دلیل آبشستگی کاملا تخریب شده به طوریکه امور و اداره آبیاری شهرستان رودبار با هماهنگی و مساعدت دادستان شهرستان، ناگزیر اقدام به احداث بالغ بر ۱۵۰۰ متر نهر جدید از داخل مزارع شالیکاری نموده است.

مهندس خرّمی افزود ؛ علیرغم لایروبی بالغ بر ۲۵ کیلومتر از انهار توسط ۳ دستگاه بیل مکانیکی، یکدستگاه بولدزر و جابجایی بالغ بر ۳۰ موردی دستگاههای مذکور ، همچنین بکارگیری ۱۰ کامیون استیجاری و ماشین آلات سنگین راهسازی (مساعدت اداره راه و شهرسازی، شرکت نفت و بخش خصوصی)  عملیات ۱۱ سردهنه دیگر در موعد مناسب انجام گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص سر دهنه شمام نیز گفت ؛ در سردهنه شمام که نهر متصل به آن جهت آبرسانی بالغ بر ۸۰۰ هکتار از اراضی شالیکاری رستم آباد احداث شده است به دلیل تعمیق شدید رودخانه و قرارگیری کف نهر در کد ارتفاعی حدود سه متر بالاتر، فرایند آب اندازی با توجه به دبی بالای رودخانه (۲۰۰ مترمکعب در ثانیه) و حجم بالای عملیات اجرایی به طول انجامید.

وی ادامه داد که ؛ شایان ذکر است باتوجه به روند کاهشی تراز مخزن سد سفیدرود شروع عملیات اجرایی زودتر از موعد به دلیل مقادیر دبی رودخانه مقدور نبود.( در تاریخ ۵ و ۱۰ خرداد ماه دبی رودخانه به ترتیب معادل ۲۹۷ و ۲۴۸ متر مکعب در ثانیه بوده است).

بنابر این در طی یک هفته کار مداوم و با حمل بالغ بر ۲۰۰ کامیون سنگ کوهی به محل سردهنه و احداث یک واحد اپی سنگی در ساحل راست رودخانه، آبگذاری کامل نهر در تاریخ ۱۷/۰۳/۱۳۹۸ محقق گردید.

مهندس خرّمی گفت : بر اساس بازدید روز جاری از مزارع منطقه، نشاءکاری ماندابان، کلورز، پشته خاتمه یافته و کشاورزان عزیز غالب اراضی شمام نیز عمدتا نشاء نموده و درصد کمتری نیز مشغول آماده سازی زمین و یا  مشغول به انجام نشاء می باشند.

در پایان گفتنی است که نکته حائز اهمیت لزوم آزاد سازی حریم انهار به جهت امکان لایروبی و تسریع در اجرای آنست که متاسفانه در برخی موارد عملاً امکان دسترسی نفررو را نیز سلب نموده است و نکته مهم دیگر اینکه شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان حداکثر تلاش خود را جهت احداث سازه های حفاظتی بستر و حریم رودخانه با استفاده از شیوه نامه جدید لایروبی و ساماندهی رودخانه ها معطوف نموده و نسبت به بازسازی کامل و اصولی سردهنه ها در سال جاری اقدام خواهد نمود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات