۳۶۵ میلیون متر مکعب آب در خراسان رضوی صرفه‌جویی می‌شود

۳۶۵ میلیون متر مکعب آب در خراسان رضوی صرفه‌جویی می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد علائی" اظهار داشت: شور شدن آب، خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌ها، ترک برداشتن زمین، آسیب دیدن اراضی حاصلخیز کشاورزی و توسعه کویر، بیابان و ریزگرد، از پیامدهای این اتفاق است.
وی مسئله آب را یک موضوع فرابخشی دانست و افزود: تمام جمعیت ۶.۵ میلیونی استان خراسان رضوی و دستگاه‌های اجرایی با این موضوع درگیر هستند، بنابراین برای رفع این مسئله باید به یک درک مشترک می‌رسیدیم که خوشبختانه در حال حاضر تمام مردم بدون شک دغدغه آب را دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: ما باید یک میلیارد متر مکعب از منابعی که برداشت آب داریم، کم کنیم تا برای همیشه آب داشته باشیم.
وی اضافه کرد: طی جلسات مختلفی که برگزار شد ما به این رسیدیم که تا سال ۱۴۰۵ باید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کمتر برداشت آب داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اضافه برداشت ۶۰۰ میلیون متر مکعبی بخش کشاورزی گفت: اضافه برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز در ۳۷ محدوده مطالعاتی و ۲۸ شهرستان شناسایی و به تمامی آنها نیز اخطار داده شده و مسدود خواهند شد که از این طریق ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.
علائی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۵ باید ۳۶۵ میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت شود، اضافه کرد: نکته کلیدی این است که این موضوع نباید به اشتغال و اقتصاد کشاورزی ما آسیب بزند.
وی با اشاره به اینکه بهره‌وری آب در استان خراسان رضوی بسیار پایین است، اظهار کرد: در میانگین جهانی به ازای مصرف هر یک میلیون متر مکعب آب ۳.۵ کیلوگرم ماده خشک تولید می‌شود در حالی‌که این رقم در استان خراسان رضوی تنها یک کیلوگرم است؛ در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی باید توسعه کشت گلخانه‌ای، اصلاح بذر، تغییر شیوه های کاشت و آبیاری مدرن به‌صورت جدی دنبال کند که تمام این موارد در برنامه همیاران آب دیده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی محل تامین اعتبار این طرح‌ها را اعتبارات دولتی، اعتبارات شرکت آب منطقه‌ای و معین اقتصادی استان اعلام کرد و گفت: در حوزه آب شهری و روستایی مشهد نیز باید الگوی مصرف منطقی‌تر شود؛ متاسفانه سرانه آب شرب روستایی به جای ۱۴۰ لیتر، ۱۰۰۰ لیتر آب است که باید علت این میزان مصرف شناسایی و به دنبال آن مصرف آب کاهش یابد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات