راه اندازی چهار کارگروه تخصصی در ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان

راه اندازی چهار کارگروه تخصصی در ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان

دبیر ستاد بحران مدیریت شهرداری کرمان، از راه اندازی چهار کارگروه تخصصی در این ستاد خبر داد .

به گزارش کرمان آنلاین، فرزاد خضری در اولین نشست مشترک ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان و کارگروه تخصصی پشتیبانی خدمات شهری شورای پدافند غیرعامل استان با بیان اینکه این  ستاد  در آذر ماه سال ۱۳۹۷ با استناد به ماده ۵۵ قانون شهرداریها و ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و همچنین بنا به دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداریهای کشور( مصوبه‌ی ۱۹/۱۲/۹۳ شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، ابلاغی از سوی قائم مقام رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور به منظور تحقق بند ۱۴ ماده ۵۵ که اشاره به حفظ شهر و جان شهروندان از خطر سیل و حریق و جلوگیری از خسارت به آنها دارد) تشکیل شد، افزود:  طبق دستورالعمل مذکور در کلانشهرها، شهرهای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر باید این ستاد راه اندازی شود.

وی ادامه داد: در شهرکرمان نیز ستاد مدیریت بحران شهرداری فعالیت خود را با ریاست شهردار کرمان و عضویت دبیر ستاد، معاونان شهردار، شهرداران مناطق چهارگانه و دیگر اعضای تعیین شده در دستور العمل فوق الذکر آغاز کرد.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان، هدف اصلی از تشکیل این ستاد را ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و نیز انجام تعاملات به موقع و کارآمد درون و برون سازمانی با سایر سازمانها، واحدها و ارگانهای مرتبط جهت خدمت رسانی بهتر و بیشتر به شهروندان، ضمن انجام خدمات و وظایف شهرداری  به صورت اصولی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران یعنی پیش بینی و پیشگیری ،آمادگی مقابله و بازسازی و بازتوانی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان از چهار کارگروه تخصصی ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، تدفین ، کنترل سیلابهای شهری و هشدار و اطلاع‌رسانی تشکیل شده است ، ادامه داد: اعضای این کارگروه ها طبق صورتجلسه ابلاغی یاد شده ، تعیین شده و امروز در این جلسه حضور دارند.

خضری خاطر نشان کرد: ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان در حال حاضر سعی دارد، با بررسی مخاطرات شهری و تهدیدات و عوامل بحران زا اعم از طبیعی و انسان ساخت، با طبقه بندی و طرح آنها در کارگروههای تخصصی مربوطه ، نسبت به ارایه راهکار و پیگیری رفع آنها بپردازد.

وی شناسایی، بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن و نقاط حادثه‌خیز و در معرض خطر شهری از جمله بافت قدیمی و سنتی شهر، مسیل و مسیر سیلابهای قدیمی و روان آبهای سطحی، مسیر رشته قنوات و چاههای مربوط، جانمایی ساختمانهای بلند مرتبه، انبارها و مخازن سوخت و مواد شیمیایی و همچنین مجموع شناسایی تهدیداتی که منجر به بحرانها و مخاطرات شهری خواهند شد را در دستور کار این ستاد عنوان کرد.

وی همچنین شناسایی و تعیین اماکن دور از خطر و امن جهت استفاده در مواقع بحرانی و نیز ارایه برنامه، طرح و پیگیری به منظور مناسب سازی و احداث فضاهای چندمنظوره خاص در پارکها، بوستانها و همچنین اطلاع رسانی و آموزشهای شهروندی را از اهم برنامه ها و فعالیتهای ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان عنوان کرد.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در این راستا کمیته پدافند غیر عامل شهرداری کرمان طی سنوات گذشته تا کنون فعال بوده و با برگزاری دوره های آموزشی مختص مدیران، شرکت در جلسات شورای پدافند غیرعامل استان و شهرستان و پیگیری انجام مصوبات مرتبط با شهرداری، برگزاری مانورها و رزمایشهای شهری با همکاری سازمان آتش نشانی و دیگر سازمانهای مرتبط، برگزاری جلسات کمیته پدافند غیرعامل شهرداری به صورت ماهیانه به ریاست شهردار کرمان و دیگر اعضای منتخب داخلی و در نهایت پیگیری انجام و نهادینه شدن اصول کلی پدافند غیرعامل در پیکره و بدنه شهرداری و همینطور حتی المقدور بکارگیری این اصول در پروژه های عمرانی در دست اقدام و به صورت مصوب در طراحی و اجرای پروژه های آتی ، مورد نظر و تاکید این دوره  از مدیریت شهری است.

خضری با اشاره به نقش مهم اصول پدافند غیرعامل، گفت: این  اصول در سه گام نخست مدیریت بحران یعنی پیش بینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله، نقش موثری  در  عملکرد و هماهنگی در مواقع بحران و همچنین در کاهش خسارات شهروندان  اعم از جانی و مالی دارد.

خضری در ادامه به  مفاد تفاهم نامه سه جانبه منعقده فی مابین شهرداری کرمان، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و سازمان پدافند غیرعامل کشور که توسط شهرداری کرمان  انجام شده اشاره کرد و  تجهیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به تجهیزاتCBRN ، آموزش عمومی پدافند غیرعامل برای مدیران ، اجرای رزمایش شهری پدافند غیرعامل، مطالعات جامع پدافند غیرعامل شهر کرمان، طرح سناریو نویسی بحران و برگزاری رزمایشها را از جمله دستاوردهای این تفاهم نامه برشمرد.

وی گفت امروز اولین نشست مشترک ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان و کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری شورای پدافند غیر عامل استان برگزار شد که در طول سال به صورت جدی تداوم خواهد داشت .

گفتنی است در ادامه این نشست شهرداران مناطق و مدیران و نمایندگان سایر ادارات خدمات رسان به ارائه‌ی گزارشی از اقدامات خود در جهت شناسایی نقاط حادثه خیز و بحرانی اشاره و به ارایه پیشنهاداتی پرداختند.

گفتنی است ،این نشست با مصوباتی همراه بود.

نجمه ابراهیمی نژاد

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید khezrisetadbohranneshast.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید setadbohranneshast.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید shahrdarsetadbohranneshast.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات