مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هشدار داد:خطر ایجاد کانون‌های ریزگرد جدید در خوزستان / نهال‌های کاشته شده در حال خشک شدن‌اند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: باران‌های امسال عوارضی مانند افزایش تبخیر و افزایش دما دارد که منجر به خشک شدن سریع خاک می‌شود بنابراین ممکن است کانون‌های ریزگرد جدیدی در خوزستان ایجاد شود.
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه‌ بررسی و اتخاذ تدابیر در خصوص راهکارها و اقدامات لازم در راستای حل مشکلات عرصه‌های ریزگرد در سطح استان که امروز (۲۷ خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: پس از سیل این سومین جلسه رسیدگی به کانون‌های ریزگردها با موضوع معارضین است که این تعداد جلسات نشان از اهمیت موضوع دارد.
وی با بیان اینکه نهال‌های کاشته شده در عرصه‌های کانون‌های ریزگرد در حال خشک شدن هستند، افزود: اهمال‌کاری در این زمینه از سوی هیچ نهادی پذیرفته نیست و در صورت اهمال برخورد لازم انجام خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پروژه نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد خوزستان یک پروژه ملی و بیت‌المال است که باید به خوبی مدیریت شود.
حاجی‌زاده تصریح کرد: شرکت جهاد نصر متولی تامین آب در عرصه‌های ریزگرد در زمینه آب‌اندازی، تامین آب نهال‌ها و مراتع و حفظ ذخیره‌های مرتع و قرنطینه‌ای و مراقبت از آنها است. جهاد نصر باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون آبی از سوی این شرکت تهیه نشده و نهال‌ها آبیاری نشده‌اند؟
وی با بیان اینکه پروزه نهال‌کاری باید به سرانجام برسد، تصریح کرد: ۳۰ هزار هکتار عرصه ریزگرد نیازمند آب است و اگر آب جنوب شرق و کانال کوت امیر نبود تاکنون نهال‌های کاشته شده در کانون‌ها خشک شده بودند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع سیل فروردین ماه در استان بیان کرد: باران‌های امسال عوارضی مانند افزایش تبخیر و افزایش دما دارد که منجر به خشک شدن سریع خاک می‌شود بنابراین ممکن است کانون‌های گرد و غبار جدیدی در خوزستان ایجاد شود.
حاجی‌زاده گفت: با‌ وجود بارندگی‌ها، در برخی کانون‌های ریزگرد به دلیل وضعیت توپوگرافی زمین، آبی وارد نشده است زیرا سطح عرصه‌های ریزگرد از سیلاب بالاتر بوده است.
وی با اشاره به اهمیت پروژه نهال‌کاری، بیان کرد: این پروژه اگر مهم نبود مقام معظم رهبری در این زمینه ورود نمی‌کرد و اعتباری از صندوق توسعه ملی به آن داده نمی‌شد یا دولت مصوبه ۲۶ فروردین‌ماه سال ۹۶ را به عنوان مهمترین مصوبه نمی‌گذراند.
حاجی زاده خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند کار در عرصه های ریزگرد به پایان رسیده است در حالی که این گونه نیست و کار باید همچنان ادامه داشته باشد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تاکید کرد: انتظار ما از جهاد نصر، منابع طبیعی و سازمان آب و برق این است که در این زمینه همکاری را مضاعف کنند. همچنین منابع طبیعی باید ۲ میلیارد تومان اعتباری برای اورهال پمپ‌های آب به شرکت آب جنوب شرق اختصاص دهد.
وی افزود: مشکل جاده شریف‌آباد شهرستان کارون نیز باید هر چه سریعتر حل و برق ایستگاه پمپماژ کانال پورشریفی وصل شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات