تشکیل نشست مشترک گروه تخصصی معماری و حوزه طرح و برنامه شورای مرکزی

تشکیل نشست مشترک گروه تخصصی معماری و حوزه طرح و برنامه شورای مرکزی


تشکیل نشست مشترک گروه تخصصی معماری و حوزه طرح و برنامه شورای مرکزی

هیات رئیسه گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نشستی را با مدیر طرح  و برنامه این شورا جهت ارائه گزارش عملکرد سالیانه در محل شورای مرکزی برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی، در این جلسه مهمترین دستاوردهای گروه تخصصی معماری در سه سال گذشته ارائه شدکه از جمله آنها تشکیل ۳۸ جلسه گروه تخصصی معماری و تشکیل ۶۶ جلسه کارگروه های تخصصی معماری و استفاده از توانمندی، نظرات و تجارب اعضای معمار سازمانهای مختلف کشور با حضور نمایندگانی از ۲۸ استان کشور بوده است. در این گزارش علاوه بر موارد مربوط به کارگروه های نظامنامه نماسازی و سیمای ساختمانها،  معماری داخلی ساختمان ها و محوطه سازی و مباحث حقوقی شرح خدمات مهندسی معماری، به موارد دیگری چون تهیه نظامنامه اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث ۲۱ و ۲۲ در مهندسی معماری، بررسی تجربیات جهانی در خصوص مقررات ملی ساختمان در معماری، اجرای مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۹ با رویکرد ممیزی و بومی سازی در مناطق کشور، توسعه و ترویج الگوهای پایداری در طراحی معماری، تبیین جایگاه فناوری های نوین در معماری، هویت در معماری ایرانی اسلامی و ویرایش مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان اشاره شده است.
در همین ارتباط رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در تشریح چشم اندازهای پنجگانه برای معماری به توسعه شرح خدمات مهندسی معماری، ترویج و تدوین مقررات ملی ساختمان در معماری، انرژی و محیط زیست در معماری، بهره گیری از فن آوری های نوین در معماری و هویت در معماری ایرانی اسلامی با تاکید بر ارزشهای بومی و منطقه ای اشاره کرد.
تشکیل جلسات هم اندیشی شامل تشکیل ۳ جلسه با نمایندگان هیات مدیره در رشته معماری و نیز نمایندگان گروه های تخصصی معماری تمام استان های کشور و با حضور ریاست محترم شورای مرکزی در محل شورای مرکزی و نیز تشکیل جلسات مشترک با وزارت راه و شهرسازی شامل برگزاری جلسه مشترک گروه تخصصی معماری با معاون محترم وقت مسکن و ساختمان و معاون محترم وقت شهرسازی و معماری و تشکیل جلسه مشترک با اعضای کمیته تدوین مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان از دیگر اقدامات گروه تخصصی معماری عنوان شده است.
سایر موارد فعالیت ها که از سوی خانم دکتر نصر به آنها پرداخته شد به این شرح است:
-گزارش پیشنهادی مبانی قیمت گذاری و شرح خدمات مهندسی معماری.
- بررسی جایگاه نظارت معماری با توجه به آسیب شناسی زلزله غرب کشور.
-طرح نامه شماره ۶۴۹۵/د/ش م مورخ ۹۶/۰۷/۰۴ رئیس گروه معماری در خصوص اعمال جداول مندرج در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان.
- پیشنهاد دوره های آموزشی معماری برای ورود به حرفه، بازآموزی و ارتقا.
-پیشنهادات ارائه شده ازسوی گروه به دبیر محترم اجرایی و هیات رئیسه سازمان شامل:
۱- تشکیل کمیته مشترک معماری با وزارت راه و شهرسازی در راستای تعامل شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی.
۲- تهیه بانک اطلاعاتی معماری: درگام نخست فرمت جدولی تهیه گردید که طی نامه‏ای از استانهای مختلف درخواست شد که اطلاعات معماران خود را به شورای مرکزی ارسال نمایند.
۳- بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تاکید بر اقتصاد مقاومتی و نیاز جامعه به اشتغال جوانان و با توجه به اینکه سرفصل دروس دانشگاهی در رشته معماری سالهاست مورد بازنگری قرار نگرفته است، گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن ارائه پیشنهاد مبنی بر آموزش قوانین و مقررات ملی ساختمان در قالب دروس دانشگاهی (بصورت واحد اجباری و نه اختیاری) آمادگی خود را برای ارائه پیشنهادهای مربوط به این امر اعلام نمود.
۴- تهیه راهنمای تصویری برای مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان توسط گروه تخصصی معماری مطرح گردید که در صورت تامین بودجه مورد نیاز گروه تخصصی برای انجام این مورد اعلام آمادگی نموده است.
۵- با توجه به تجربه موفقی که از تصحیح مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان توسط گروه تخصصی معماری صورت گرفت و نظرات در ۵۸ بند به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ارائه گردید، این گروه تخصصی آمادگی خود را برای بررسی سایر مباحث اعلام نمود.
در گروه تخصصی معماری همچنین کتابچه هایی به این شرح تدوین شده است:
۱-«تجربیات جهانی در خصوص مقررات ملی ساختمان در معماری، تجربه کشور آلمان» (منتشر شده)،
۲- «دستورالعمل پیشنهادی اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بخش معماری به واسطه ارائه چک لیستهای کنترل معماری» (منتشر شده)،
۳- « نظام نامه پیشنهادی طراحی نما و سیمای ساختمانها» (آماده انتشار) طی نامه شماره۱۰۳۰۵/د/ ش م مورخ ۹۷/۰۹/۱۲ به هیات رئیسه محترم شورا ارائه شده است.
- ارائه نتایج کارگروه مباحث حقوقی شرح خدمات مهندسی معماری به هیات رئیسه محترم شورا طی نامه طی نامه ۱۱۲۹۳/د/ش م مورخ ۹۸/۰۱/۲۸
-برگزاری جلسه در خصوص بکارگیری روش های نوین اجرای نما با حضور متخصصین مربوطه
- بررسی مسائل ابلاغیه تعداد کار با متراژ تا ۴۰۰ متر مربع و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات گروه معماری به هیات رئیسه محترم شورای مرکزی
-تدوین قراردادهای همسان معماری در راستای نحوه محاسبه و کسر از ظرفیت در طراحی های مجدد از دیگر بخش های گزارش گروه تخصصی معماری بوده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات