ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد قوت گرفت

ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد قوت گرفت

www.BanaNews.irادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد با امضای بیش از ۹۰ نماینده مجلس مطرح شده است. نمایندگان معتقدند این اقدام سبب نظارت بیشتر برمسئولان و الزام آنها به پاسخگویی می شود اما برخی دیگر نتیجه آن را تضعیف جایگاه گردشگری، میراث و صنایع دستی می دانند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از خبرنگار مهر، نمایندگان در حالی قصد جمع آوری امضاء برای ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد را دارند که پیش از این نیز در سال ۱۳۸۷، درصدد ادغام این نهاد با وزارت ارشاد برآمده بودند. اما بسیاری از فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی این ادغام را نادرست خوانده و اعلام کردند که این کار تنها با هدف انتزاع جایگاه مدیران این سازمان دنبال شد، بنابراین زیر مجموعه قرار گرفتن سازمانی که سه حوزه بزرگ گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی را در دست دارد لطمه ای به فعالیتهای حقوقی و قانونی این بخش ها وارد می کند.

همچنین رئیس جمهور نیز در همان سال و در نشست خبری خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفته بود که به نظر نمایندگان احترام می گذارم اما انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست جمهوری و ادغامش را کاری درست و به نفع کشور نمی‌دانم. ضمن این‌که آن را خلاف قانون اساسی نیز می‌دانم زیرا امور اداری و استخدامی به عهده‌ رئیس‌جمهور است و اگر بنا باشد سازمانی تاسیس یا ادغام شود باید به پیشنهاد دولت باشد.

پاسخگو نبودن مدیران سازمان بهانه ای برای ادغام

اما اکنون بعد از گذشت هشت سال از زمانی که جایگاه سازمان میراث فرهنگی به معاونت ریاست جمهوری ارتقا یافت و با گذشت دو سال از طرح مجلس برای انتزاع سازمان از نهاد ریاست جمهوری، بار دیگر پاسخگو نبودن مدیران سازمان میراث فرهنگی و عملکرد نامناسب شان و حاشیه سازی های مدیران آن سبب شده دوباره طرح تنزل این سازمان و ادغام در وزارتخانه عریض و طویل فرهنگ و ارشاد به جریان بیفتدد.

در همین رابطه، مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یکی از موافقان این طرح از امضای بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان موافق در کمتر از دو ساعت خبر داد و گفت: یکی از دلایل این ادغام ساختار فعلی سازمان و عدم پاسخگویی در مورد فعالیتهایش است. بنابراین اگر سازمان متولی میراث فرهنگی زیر نظر یکی از وزارتخانه‌ها قرار گیرد، نمایندگان می توانند از ریاست آن درخصوص فعالیت‌ها و عملکرد سازمان پرس و جو کنند.

سرمان را با حاشیه ها شلوغ کرده ایم

اما در واکنش به همین موضوع حسن ملک محمدی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس حاشیه سازی شدن مدیران سازمان میراث فرهنگی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه سرمان را با حاشیه ها شلوغ کرده ایم ولی باید بدانیم که اهداف سال جهاد اقتصادی تنها با انجام کارهای بهتر محقق می شود نه با حاشیه هایی که ایجاد می کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هر اقدامی که در جهت کوچک سازی دولت انجام شود مطابق اهداف برنامه پنجم توسعه محسوب می شود اما این کوچک سازی نباید عجولانه و موجب مختل شدن امور شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مدیر باید دارای فکری آرام باشد گفت: عدم ثبات مدیریت ها موجب می شود که افراد چنین طرحهایی را ارائه کنند اما باید دانست که مشکل اسمها نیست بلکه مدیریت است.

ادغام به چه قیمت؟

الهه نیک آذر یکی از کارشناسان میراث فرهنگی که با طرح ادغام مخالف است به خبرنگار مهر گفت: با اجرای این طرح، این سوال مطرح می شود که اگر تا کنون سازمان میراث فرهنگی با وجود ارتقای جایگاه در نهاد ریاست جمهوری عملکرد موفقی نداشته است آیا باید سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را فدا کرد.

وی سوال کرد: آیا با زیر مجموعه قرار دادن این سه حوزه، می توان به اهداف سازمان که همان ارتقای جایگاه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی است دست یافت؟ آیا بهتر نیست به جای انتزاع جایگاه سازمانی، از مدیریت متخصص برای ارتقای فعالیت سازمان میراث فرهنگی استفاده کرد و بعد به قضاوت نشست؟

 

 

    نظرات