پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه پایان یافت

پانزدهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه پایان یافت


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه به تشریح دستاوردهای این اجلاس پرداخت و گفت: همزمان با برگزاری اجلاس پانزدهم تفاهم‌نامه‌های متعددی از جمله در خصوص بهینه سازی نیروگاه رامین اهواز و همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به انرژی الکتریسته به امضا رسیده است. همچنین در زمینه همکاری‌های حمل‌ونقلی نیز براساس توافقات حاصل شده میان دو طرف مقرر شده است تا عملیات اجرایی برق‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون ظرف دو ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

وی افزود: در سایر زمینه‌های مربوط به حمل‌ونقل مذاکرات و توافقات خوبی در زمینه وضع تعرفه‌های رقابتی و همچنین برگزاری جلسات چهارجانبه شرکت‌های راه‌آهن روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران تهیه یک نقشه راه برای اقدامات مشترک برای برقی‌سازی راه‌آهن تبریز تهران بافق توربان سنگان، ساخت راه‌آهن بافق مشهد و نیز بررسی پروژه خط ریلی رشت آستارا در ماه‌های پیشِ‌رو قابل ذکر است.

اردکانیان با اشاره به توافقات طرفین برای افزایش شرکت‌های متقاضی صادرات آبزیان پرورشی به روسیه، گفت: در حوزه دارویی نیز توافق شده است تا برای در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ برنامه عملیاتی برای همکاری‌های دارویی و بهداشتی داشته باشیم .

وزیر نیرو تصریح کرد: در زمینه راه‌اندازی کشتی‌رانی تفریحی در دریای خزر در چارچوب همکاری استان‌های ایران و قفقاز شمالی تفاهم‌نامه‌هایی صورت گرفت و امیدواریم هرچه زودتر زمینه توسعه گردشگری با توجه به امکاناتی که در حال فراهم شدن است ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه در روند مذاکرات این اجلاس توافقات مربوط به واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت، ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی می‌توان مجموع مذاکرات را اراده سیاسی رهبران دو کشور برای ادامه فعالیت‌ها در زمینه انرژی تلقی کرد.

اردکانیان با اشاره به مذاکرات دو طرف در زمینه کریدور سبز گمرکی، گفت: در زمینه همکاری‌های وزارت نیروی ایران و انرژی روسیه در ارتباط با پروژه احداث چهار واحد نیروگاه حرارتی در استان هرمزگان به ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ مگاوات توافق شد و امیدواریم ظرف سه ماه آینده ساهد سرعت دادن به پروژه یاد شده باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین در این اجلاس ما پس از ۴ سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب در کارگروه مربوط به این موضوع زمینه‌هایی را برای همکاری مشترک چه در زمینه انتقال تکنولوژی و چه استفاده از ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی آغاز کردیم و امیدواریم تا اجلاس بعدی نتایج این پروژه‌ها قابل گزارش باشد.

همچنین در این نشست الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه طی سخنانی اعتماد متقابل بین ایران و روسیه را دلیل اصلی افزایش همکاری‌های دو کشور دانست و افزود: ارتباط دو کشور به خصوص در خاورمیانه برای منافع آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید همکاری‌های تجاری و اقتصادی حتی از سیاسی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه ساخت نیروگاه بوشهر در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: تاسیس شرکت مشترک در زمینه خودروسازی و راه آهن نیز یکی از مباحثی است که برنامه‌ریزی  لازم برای آن در دستور کار دو کشور قرار گرفته است.

نواک با تاکید بر اینکه در روسیه به گسترش روابط سیاسی و تجاری با ایران اهمیت زیادی داده می‌شود.، ادامه داد: شرکت‌های روسیه علاقه‌مند توسعه همکاری‌ها به ویژه در زمینه گسترش نیروگاه‌های اتمی، حمل و نقل و صنایع و هوا فضا هستند و در زمینه گسترش همکاری‌های کشاورزی نیز مذاکرات خوبی داشته‌ایم.

وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه حجم مبادلات و همکاری‌های میان دو کشور ۷.۴ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: همکاری در زمینه ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر، همکاری‌های مشترک برای ساخت نیروگاه، راه آهن - اینچه برون، سازماندهی صادرات وسایل فنی به ایران از جمله مواد مطرح در این توافق نامه هاست.

نواک با اشاره به توسعه همکاری‌های متقابل دو کشور در زمینه ایجاد مناطق آزاد اقتصادی گفت: از رئیس پارلمان ایران درخواست می‌کنیم در خصوص این توافقات اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: بانک‌های مرکزی دو کشور باید همکاری‌های لازم برای ایجاد شرایط در زمینه فعال نمودن مبادلات دو کشور به روبل و ریال را انجام دهند تا موجب توسعه همکاری‌ها میان دو کشور شود.


لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات