اصفهان۲۰۲۰، پروژه‌ای برای تمام کشور/دوگانگی کار در حوزه گردشگری را دشوار می کند

اصفهان۲۰۲۰، پروژه‌ای برای تمام کشور/دوگانگی کار در حوزه گردشگری را دشوار می کند

شهردار اصفهان گفت: اصفهان به تنهایی نمی‌تواند شرایط گردشگری کشور را بهبود بخشد همان طور که دیگر شهرها این توان را ندارند، بنابراین تمام شهاری ایران برای رونق گردشگری باید با هم همدل باشند.

قدرت الله نوروزی امروز (سه‌شنبه) در نخستین اجلاس روسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور در اصفهان با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷ گفت: در این گزارش ایران در شاخص رقابت‌پذیری قیمت به عنوان مقام اول معرفی شده است، یعنی ایران ارزان‌ترین کشوری است که می‌توان به آن سفر کرد و این موضوع فرصتی طلایی برای توسعه گردشگری کشور محسوب می‌شود.

نوروزی با اشاره به محدودیت شهرداری‌ها در حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: متولیان گردشگری در کشور مشخص و برای آن بودجه خاصی در نظر گرفته شده است؛ چالش بزرگ اینجاست که اگر شهرداری‌ها به این حوزه بی توجهی کنند یعنی به شهرها نگاه توسعه‌ای ندارند؛ بنابراین چاره‌ای جز ایفای نقش در حوزه گردشگری نداریم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگرچه شهرداری در حوزه گردشگری مسئولیت مستقیمی ندارد و دولت امکاناتی در این زمینه به این نهاد اختصاص نمی‌دهد اما می‌خواهیم شهرهای ما آباد باشد و رشد کند، می‌خواهیم شهرهایمان پویا باشد و رونق داشته و این امر بدون حضور گردشگر ایجاد تحول در این عرصه شدنی نیست. این موضوع در خصوص شهرهایی که آثار جهانی دارند بسیار اهمیت دارد و دوگانگی در حوزه گردشگری کار را بسیار دشوار می‌کند.

اصفهان نباید تک‌ستاره گردشگری کشور باشد

وی ادامه داد: بخشی از مسئولیت‌ها نه تنها در حوزه گردشگری بلکه عرصه‌های اجتماعی، آموزشی و ... بر عهده شهرداری‌هاست در حالی که این موارد در وظایف شهرداری‌ها تعریف نشده و امکاناتی از طریق دولت در اختیار شهرداری‌ها برای این موارد اختصاص نمی‌یابد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر ما برای ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری در شهرها برنامه‌ای نداشته باشیم به طور یقین گردشگران خاطره خوبی از سفر به شهرهایمان نخواهند داشت و این بی‌نظمی به برند شهرها آسیب می‌زند، بنابراین ناگزیریم به نفع شهرهایمان و کسب و کار اقتصادی آن چاره‌ای بی اندیشیم.

نوروزی با اشاره به الزام ایجاد زیرساخت برای جذب گردشگر اضافه کرد: اصفهان در بخش گردشگری تنها ۵۵۸۰ تخت وجود دارد، یعنی اگر شش هزار گردشگر به اصفهان بیایند جایی برای اسکان آن‌ها نداریم. از ۱۵ هتل اصفهان دو هتل پنج ستاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته برای ۳۶ محل اقامتی شامل ۲۲ هتل است پروانه صادر شده که برخی در حال ساخت و تعدادی از آن‌ها نزدیک به بهره‌برداری است؛ با زیرساخت‌های موجود جذب گردشگر عملاً شدنی نیست و این مشکل فقط اصفهان نیست بلکه مشکل همه شهرهای ایران است، اگر می‌خواهیم گردشگری به عنوان یک بحث اثربخش در اقتصاد کشور به عنوان یک محرک اقتصادی و امید به زندگی مطرح باشد و بتواند به رونق کسب و کار کمک کند تمام شهرهای کشور ناگزیرند با یکدیگر هماهنگ شوند.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان نباید تک‌ستاره گردشگری کشور باشد، گفت: ظرفیت‌های گردشگری در تمام کشور وجود دارد و اگر تمام استان‌ها همدل و همراه شوند و به گردشگری به عنوان یک بحث ملی نگاه کنیم، قطعاً این موضوع شدنی است، هدف این جلسات این است که تک‌روی‌ها به شبکه‌ای از فعالیت‌های موثر تبدیل شود.

تحقق اصفهان ۲۰۲۰ زیرساخت گردشگری ایران را تقویت می‌کند

وی افزود: در اصفهان ستاد گردشگری‌ در حال شکل گرفتن است و پروژه بزرگ ۲۰۲۰ تدوین‌شده؛ من از همه شما می‌خواهم به این پروژه در اصفهان کمک کنید و آن را در تمام شهرهای کشور فعال کنید؛ تحقق اصفهان ۲۰۲۰ زیرساخت گردشگری ایران را تقویت می‌کند. می‌خواهیم در اصفهان ۲۰۲۰ که یک پروژه عظیم گردشگری ب است در قالب ستاد گردشگری فعالیت کند و بتواند پنجره‌ای باشد به‌سوی دنیا و امیدی برای همه ما.

شهردار اصفهان ضمن درخواست برای همکاری بیشتر شهرها اظهار کرد: باید جهانی بیاندیشیم و با هم افزایی و در اختیار قرار دادن امکانات به یکدیگر راهی را بگشاییم که مسیر شکوفایی شهرهایمان باشد.

نوروزی ادامه داد: در سفری که به چین داشتم از کنسول ایران در گوانژو سوال کردم چه تعداد از شهروندان این استان به ایران سفر کرده‌اند؟ او در پاسخ گفت "این استان ۱۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که تاکنون برای ۱۶ هزار نفر روادید ایران صادر شده است، درحالی‌که این رقم در کنسولگری ترکیه به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد." این موضوع جای تاسف دارد، اصفهان به تنهایی نمی‌تواند از این بحران عبور کند همانطور که دیگر شهرها این توان را ندارند و برای بهبود این شرایط باید با هم همدل باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات