استفاده از پساب در صنعت معضل تامین آب را به شکل پایدار حل می کند

استفاده از پساب در صنعت معضل تامین آب را به شکل پایدار حل می کند


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای این پروژه مهم و تاثیرگذار اظهار داشت:  ما کشور خشک و نیمه خشکی هستیم ولی اگر از آب به نحو صحیحی استفاده کنیم به عنوان یک منبع حیاتی می توانیم حتی در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی حیات پایدار و مستمری داشته باشیم.

وزیر نیرو با اعلام اینکه درحال حاضر میزان مصرف آب شرب و بهداشتی جمعیت کشور حدود ۶ونیم میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی ۴.۳مترمکعب است، گفت: پساب تولیدی به شکل خام برای تغذیه سفره های زیرزمینی مفید نیست، این درحالی است که دانش امروز و فناوری های موجود توصیه به کیفیتی از تصفیه و رهاسازی برای تغذیه سفره ها یا مصارف مجاز از پساب تصفیه شده می کند.

وی یکی از مطمئن ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را به شکل اولیه فاضلاب و بعد از آن فاضلاب تصفیه شده عنوان کرد و افزود: از هر طریق به فکر تامین آب باشیم که برگرفته از عدم وضعیت قطعی در تامین آب مورد نیاز شرب و بهداشت است تا زمانی که جمعیت هست مصرف شرب و بهداشت هم هست و تولید پساب می کند به طور قطع حجم بالایی از پساب را خواهیم داشت، لذا برای تامین معیشت مردم، تولید و گردش اقتصادی و توسعه کشور صنایع می توانند روی پساب به عنوان مهمترین منبع استفاده کنند.

اردکانیان ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع مجتمع فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه روی این موضوع سرمایه گذاری کرده است به طوری که با آرامش خاطر می توانیم به سرمایه گذاری های لازم در جاهایی که شرایط زیست محیطی اجازه می دهد و توسعه صنایع و صنایع تبدیلی روی بیاوریم.

وی با تاکید براینکه تلاشی که به عمل آمده موجب قدردانی است، گفت: وظیفه خود می دانیم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتی که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است مشکلات را حل کنیم به نحوی که این صنعت عظیم دغدغه ای از حیث تامین آب مورد نیاز نداشته باشد.

اردکانیان با بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست از فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است با این وجود باتوجه به شرایطی که داریم فایده دیگری با فاصله خیلی زیاد وجود دارد که اگر توجه کنیم تازه در آغاز مسیری قرار می گیریم که معضل تامین آب را به شکل پایدار در کشور حل می کند.

وزیر نیرو از توجه به قیمت واقعی آب به عنوان مهمترین فایده استفاده از پساب فاضلاب یاد کرد و افزود: توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست قیمت واقعی آب را بپردازد، بلکه به این معناست که در مسیری قرار گیریم که محصولات کشاورزی هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب کمتر از همین مقدار بتوانیم محصول خوبی بدست آوریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز یک متر مکعب آب به بخش صنعت به قیمت حدود ۸۰۰ تومان عرضه می کنیم، اظهارداشت: این در حالی است که قیمت تمام شده پساب تصفیه شده هر مترمکعب ۱۴ هزار تومان است. نمی گویم باید آب ۱۴ هزار تومانی به صنعت گیرد، بلکه این قیمت بابت حفظ بهداشت و محیط زیست پرداخت می شود، اما حداقل این کمک را به ما می دهد که درجایی که صنعت را با آب ۸۰۰ تومانی می چرخانیم آیا بهره وری لازم را دارد و این دغدغه را در ذهن برنامه ریزان کشور در بخش های مختلف ایجاد می کند.

وی ادامه داد: وقتی بدانیم قیمت واقعی آب چقدر است بالاخره چاره ای می اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود، یعنی بجای اینکه ۱۰ هزار مترمکعب برای هر هکتار برنج کاری مصرف کنیم در برخی مناطق تا ۵۰ هزار مترمکعب از آب برای کشت برنج استفاده می شود که این موضوع آسیب پذیری ما را بالا و تاب آوری ما را کم می کند.

وزیر نیرو با تصریح براینکه خوشبختانه مجموعه فعالیت ها در راستایی است که در مسیر صحیحی رو به جلو هستیم، گفت: سازو کار کمیته های استانی سازگاری با کم آبی به این صورت است که به این مسائل توجه کرده و همکاری های بین بخشی مورد توجه قرار گیرد.

اردکانیان  با تاکید براینکه امروز لازم است هرکدام در سنگرهای انفرادی قرار نگیریم و بدانیم مساله جمعی و مشترک است، افزود: باید بدانیم که کار صنعت و کشاورزی و محیط زیست به هم گره خورده است و ان شا الله با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره وری را در کشور بالا ببریم.

وزیر نیرو در پایان بار دیگر از زحمات و پیگیری های همه دست اندرکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد و گفت: استان اصفهان در سال های اخیر با شرایط سختی از حیث موضوع آب مواجه بوده و فشار بیشتری بر دوش مدیران و نمایندگان این استان بوده، این درحالی است که صبوری مردم باعث شده خداوند درهای رحمت خود را به روی ما بگشاید و با شکرگذاری این نعمت الهی سال های بهتری پیش رو خواهیم داشت.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات