در شهر بندرعباس اثری از معماری بومی و سنتی دیده نمی‌شود

در شهر بندرعباس اثری از معماری بومی و سنتی دیده نمی‌شود

www.BanaNews.irعضو هیأت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفـت: آثار به جا مانده از گذشتگان ما همواره زینت بخش موزه‌های جهان بوده است که البته دیدن آنها باعث آزرده شدن روح هر ایرانی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر "شهریار مشیری" که در آیین افتتاح نمایشگاه دائم عکسهای اهدایی خود به موزه مردم شناسی خلیج فارس و همچنین رونمایی از ۱۵۰ قلم اشیاء تاریخی سخن می‌گفت، اظهار کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، به عنوان کشوری که با فرهنگ دیرین، در شکل گیری تمدنهای جهانی دخیل بوده و میراث فرهنگی گسترده‌ای دارد.

وی افزود: آثار به جا مانده از گذشتگان ما همواره زینت بخش موزه‌های جهان بوده است که البته دیدن آنها باعث آزرده شدن روح هر ایرانی می شود که فرهنگ و تمدن خود را در جاهایی مشاهده می‌کند که با تحریف آشکار، حتی آن را به نام خود مصادره کرده‌اند.

عضو هیأت علمی معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه نتایج مطالعات و کاوشهای باستان شناسی، بازگو کننده آن است که ایران دارای یکی از قدیمی‌ترین تمدنهای بشری بوده است، گفت: سیر تکامل فنون معماری و خانه سازی از مرحله استفاده از خشتهای دست ساز و قالبی، اول بار در ایران و در بین‌النهرین یافت شده است.

دکتر مشیری در ادامه با انتقاد از روند بی توجهی به آثار باستانی، خاطرنشان کرد: جای بسی تاسف است که در شهر بندرعباس شاید به تعداد انگشتان دست نیز در ساخت و سازها، اثری از معماری بومی و سنتی نیست.

وی اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود بندرعباس بافت فرسوده دارد تعبیری درستی نیست و بافت فرسوده همان بافت قدیمی و تاریخی شهر است که باید در حفاظت و حراست از آن کوشا باشیم.

به گفته مشیری، البته نه تنها توجه‌ای به حفاظت از این قبیل بناهای ارزشمند نمی‌شود بلکه بودجه‌های کلانی را هم صرف تخریب خانه‌های قدیم می‌کنند که شاهد آن نیز تخصیص بودجه عمرانی یکساله شهر بندرلنگه است که برای تخریب آثار ارزشمند تاریخی که شامل منازل قدیمی بود، هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در حالی که در اغلب دنیا برای حفظ آثار تاریخی خود بودجه می‌گذارند و این امر از اولویت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، این استاد معماری و شهرسازی همچنین گفت: در حالی که در برخی کشورها اگر در مسیر احداث اتوبان به کاوشهای باستانی برخورد کنند به طریقی مسیر را تغییر می دهند تا به اصالت تاریخی لطمه نخورید، اما در استان هرمزگان در منطقه خمیر شاهد هستیم که خانه قدیمی را تخریب می‌کنند و به جای آن دفتر مخابرات می‌سازند!

موسس دانشگاه آزاد اسلامی در هرمزگان در پایان از توجه ویژه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به امر حفاظت از هویت تاریخی استان، خاطرنشان کرد: انصافا از زمان تصدی این مسوولیت توسط آقای "دریانورد" تحولات کم سابقه‌ای را در این بخش مهم شاهد هستیم که شایسته قدردانی است.

 

 

    نظرات