۹۶ درصد خسارت سیل ناشی از تصرف بستر و احداث سازه های غیرفنی است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در کارگاه مدیریت و مهندسی سیلاب، درس آموخته های سیل های بهار ۹۸ در دانشگاه تبریز اعلام کرد: تنها ۴ درصد از عواملی که موجب ایجاد سیل می شوند طبیعی بوده و ۵۸ درصد ناشی از تصرف بستر و ۳۸ درصد حاصل احداث سازه های غیرفنی است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده تعداد سیل های رخ داده در طول ۲۰ سال اخیر را ۳۵۷ سیل عنوان نمود که ۹۱ درصدشان با دبی کمتر از ۲۵ ساله و تنها ۹ درصدشان دارای دبی بالای ۲۵ ساله بودند که حاکی از تاثیر بیشتر عوامل انسانی بر بروز سیل است تا دبی رودخانه ها.

وی با اشاره به اهمیت لایروبی و بازگشایی مسیل رودخانه ها، طول مسیل بازگشایی شده از محل سد شهید مدنی تا دریاچه ارومیه را ۸۱ کیلومتر عنوان نمود و اظهار داشت: احداث کانال های مکانیزه خاکی در این مسیل، همراه با اجرای عملیات بازگشایی، موجب دو برابر شدن آورد این رودخانه به دریاچه ارومیه شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در خصوص رودخانه بزرگ ارس نیز گفت: از ۱۲۰ کیلومتر طول نیازمند به ساماندهی رود ارس، میزان ۹۳ کیلومتر اولویت بندی و ۵۹ کیلومتر ساماندهی شده است که همین عملیات موجب بازگشت ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ایران که در بستر رودخانه غرق شده بود به خاک میهنمان شده است.

وی در خصوص نقش سدها در مدیریت سیلابها عنوان کرد:سیلابی در سال ۹۶ در رودخانه قلعه چای با دبی ۱۲۳ مترمکعب در ثانیه افتاد که ۲ میلیون متر مکعب بیش از دبی ۵۰۰ ساله بود که وجود سد قلعه چای ضمن مهار سیلاب و جلوگیری از خسارات جدی، موجب آبگیری این سد و ذخیره ۱۳ میلیون متر مکعب آب گردید.

لازم به ذکر است نظیر این اتفاق در همان سال در سد علویان با سیلی با دبی ۱۹۰ متر مکعب بر ثانیه، با دبی ۵۰۰ ساله ۱۶۶ متر مکعبی رخ داد که موجب ذخیره ۱۶ میلیون متر مکعب آب در سد علویان شد. رقم ذخیره آبی ناشی از مهار سیلاب برای سدهای سهند برابر ۱۵ میلیون مترمکعب ، سد کلقان ۱۰ میلیون متر مکعب و سد اهر ۷ میلیون متر مکعب بوده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات