باید تسری طرح محله های عمودی در کشور دنبال شود

باید تسری طرح محله های عمودی در کشور دنبال شود

قائم مقام شهردار شیراز عنوان کرد: توسعه عمودی شهرها علیرغم اینکه مسائل و مشکلات خدمات شهری را ساده تر و سهل تر می کند اما مشکلات فرهنگی را افزایش می دهد به همین جهت طرح محله های عمودی برای اجرا در مجتمع هایی که به صورت پایلوت انتخاب شدند راه و نگاه بسیار درستی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس فرج زاده در آیین آغاز به کار طرح محله های عمودی گفت: اهداف این طرح کاملاً منطبق با پیشینه فرهنگی شیراز است و امیدوارم به خوبی با همکاری شهروندان اجرا شود، چون ارتقای کیفیت شهروندی ارتقای فرهنگ جامعه را به دنبال دارد و باید تسری طرح محله های عمودی در کشور دنبال شود.
وی ضمن قدردانی از تمام دست اندرکاران اجرای طرح محله های عمودی که با همکاری شورای اسلامی و برنامه ریزی شهرداری شیراز انجام شده است، افزود: پیشینه فرهنگی و تمدنی شیراز بر لزوم توجه و نگاه فرهنگی در اجرای برنامه های مختلف افزود است.
قائم مقام شهردار شیراز با اشاره به اینکه پیشینه فرهنگی این کلانشهر و شهروندان آن در کشور زبانزد و درخشان است، اضافه کرد: توجه به حوزه فرهنگی در کنار تمامی وظایف مختلفی که برای شهرداری تعریف شده است ضرورت دارد.
ایجاد محله‌های عمودی با اتکا بر شعار «انسان محوری»
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در آیین آغاز به کار طرح محله های عمودی گفت: پنجمین شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با اتکا به شعارهای «انسان محور» خود تلاش می‌کند به معیارهای انسانی در سازه‌های عمودی با هدف ایجاد محله‌های عمودی دست پیدا کند.
سعید نظری با بیان اینکه شاید مهمترین راه بازیابی هویت محله‌ای توجه به اصل ارتباطات و گفت و گو باشد، افزود: ایجاد روابط فرهنگی در بین ساکنان ساختمان های بلند می‌تواند ما را به ساخت هویت اجتماعی در قالب محله برای چنین سازه‌هایی رهنمون سازد.
عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: توجه به موضوع ساخت و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه به مثابه ساختاری کالبدی باید با تاکید بر انعکاس روابط اجتماعی، فرهنگی ساکنان ان صورت بگیرد. از این حیث توجه به شاخص های مکتب آمایش انسانی و یا همان سیاست‌های «شهر انسان محور» در طراحی‌ها یک ضرورت جدی تلقی می‌شود.
وی طراحی فضای عمومی با شاخص‌های فرهنگ بومی و تلفیقی از کاربرهای فرهنگی، مذهبی، فضای سبز، خدماتی، آموزشی، تفریحی و ورزشی را کمک رسان به هویت بخشی محله‌های عمودی دانست.
نظری اضافه کرد: افزایش حس مشارکت در افراد ساکن در محله‌های عمودی در قالب گروه‌ها و سازمان‌های محلی مثل یاوران شورا، هیئات مذهبی و ورزشی می‌تواند بخشی از خلاهای هویتی را جبران کند.
عضو شورای شهر شیراز تشویق به سکونت و جذب جمعیت‌های بومی و قومی در محله‌های عمودی را در افزایش حس مشارکت اثربخش دانست و گفت: توجه به نهاد بازار به عنوان اصل تامین کننده مایحتاج عمومی در قالب بازارچه‌های محلی کوچک مقیاس و دائمی از الزامات ایجاد محله‌های با هویت اجتماعی شناخته شده است.
نظری خاطرنشان کرد: انجام مطالعات دقیق جامعه‌شناسی توسط شورای شهر و شهرداری با همکاری و مساعدت دانشگاهها و با اولویت آسیب شناسی اجتماعی و اقتصادی این گونه محلات ضرورت جدی است که باید در دستورکار قرار گیرد.
اجرای طرح محله‌های عمودی ویژه ساکنان آپارتمانها
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این آیین گفت: محله‌های عمودی نخستین طرح شهرداری شیراز با هدف آموزش جامع فرهنگ شهروندی ویژه مجتمع های مسکونی است.
ابراهیم گشتاسبی راد اظهار کرد: طرح محله های عمودی به عنوان نخستین طرح آموزش شهروندی ویژه ساکنان آپارتمانها در شیراز به عنوان شهر پیشرو در اجرای طرح های فرهنگی کشور اجرایی می شود.
به گفته وی احیای محله محوری و فرهنگ مشارکت جمعی برای رسیدن به شهر خوب با شهروندان فرهنگ مدار، مهم ترین چشم انداز این طرح است که با حضور سازمان های خدمات رسان مجموعه شهرداری و همکاری دستگاه های خدمات رسان شهری(همچون شرکت توزیع نیروی برق شیراز، شرکت آب و فاضلاب شیراز و پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس) به صورت آزمایشی در مجتمع های مسکونی محدوده مناطق ۳،۴، ۶ و ۱۱ طی بازه زمانی هفت ماه اجرا می شود.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و امیدواریم با همکاری خوب مردم محلات با موفقیت و نتایج بسیار ارزشمند به پایان برسد.
گشتاسبی راد با تاکید بر اینکه اجرای طرح محله های عمودی با همکاری مردم باعث می شود شهر خوب ایمن، زیبا و مطمئن داشته باشیم، گفت: روند آموزشی طرح از ۱۵ تیرماه تا پایان آذر ماه برنامه ریزی شده و با توجه به اینکه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود هر دو ماه یکبار ارزیابی صورت می‌گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز ارتقای آگاهی شهروندان از زندگی شهرنشینی و آشنایی آنها با قواعد و اصول آپارتمان نشینی آموزش موضوعات شهروندی در حوزه‌های محیط زیست، نظافت، صرفه‌جویی، آتش نشانی و ایمنی، ارتقای حس مسئولیت پذیری شهروندان در محیط زندگی، ایجاد و افزایش احساس تعلق خاطر به شهر و شهروندان و نهادینه سازی فرهنگ زندگی جمعی، تقویت روحیه کار گروهی و هدفمند ساختن آموزش شهروندی را از جمله اهداف طرح محله های عمودی برشمرد.
براساس این گزارش طرح محله های عمودی که نخستین طرح آموزش جامع فرهنگ شهروندی ویژه مجتمع های مسکونی است، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با حضور اعضای شورای شهر، جمعی از مدیران شهری و دستگاه های خدمات رسان در مجتمع ۲۵۶ واحدی فرهنگیان واقع در بلوار پاسارگاد، خیابان پاییز آغاز به کار کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات