نَفَس حیات بخش اصناف و بازاریان، شالوده اقتصاد پویا و توسعه شهری

مسجد نماد دیانت، میدان نماد آزادی‌خواهی و بازار رکن اصلی اقتصاد یک شهر است و گروه‌های اقتصادی با هر عنوان یا هویتی همچون سلول‌های یک بافت شهری، گردونه توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی و مذهبی شهرها به شمار می‌روند. شاید بتوان اصناف و بازاریان را نه‌فقط صرفاً یکی از ارکان توسعه شهر بلکه نخ تسبیح اقتصادشهری دانست. ساری شهر مرکزی استان مازندران، در زمره شهرهایی قرار دارد که اصناف و بازاریان نقش موثری در شکل‌گیری دوره‌های مختلف توسعه بومی و اندیشه شهروندی داشته و دارند و نقش‌آفرینی این گروه‌های مردمی نه صرفاً در چارچوب‌های محیطی کسب‌وکار  و سازوکارهای اقتصادی بلکه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و ایدئولوژیکی نیز نمایان می‌شود. همکاری فعالانه اصناف در برگزاری اعیاد و مراسم‌های مذهبی، حضور چشمگیر و قابل‌تحسین در کنش‌های دموکراتیک و فضای انتخاباتی و فعالیت در نهادهای مردمی و بسیج سازندگی به‌خصوص در کشاکش جنگ هشت‌ساله بر کسی پوشیده نیست.

رونق تولید، گسترش بازارها و  نقش‌آفرینی نهادهای صنفی

وقتی مفهوم شهر را هویتی پویا و منعطف در ابعاد زمان و مکان بدانیم لاجرم نهاد بازار در ادبیات کلاسیک مدیریت شهری، به‌عنوان نبض تپنده هویتی و شریان حیاتی پویایی شهرها باید دانست. در سال‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های ملی و اسناد توسعه بالادستی، ایجاد فضای حمایتی از کالاهای داخلی باعث حمایت جدی‌تر از گسترش بازار داخلی و به دنبال آن رقابتی‌تر شدن محصولات و خدمات در میان اصناف و بازاریان گردید. همین مسئله لزوم نهادسازی ساختاری و یا پشتیبانی از اتاق‌های توسعه محوری همچون اتاق اصناف و یا اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و صنعت و معدن را بیشتر هویدا می‌نماید. در همین راستا با توجه به اصل همکاری و تعامل بین سازمانی ازآنجاکه مدیریت شهری به‌عنوان محور توسعه خدماتی شهر در ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طرح‌ها متعددی را تعریف، طراحی، اجرا و نظارت می‌کند می‌توان هماهنگی و همگرایی میان نهادهای ساختاری تجاری و اقتصادی همچون اتاق‌ها و یا تشکل‌های مرتبط با بازار و اصناف و حتی بخش صنعت را، نقطه اتکای مطمئنی برای تسریع درروند پروژه‌ها بیان کرد.

مشارکت اصناف و  بازاریان ؛ نبض تپنده مدیریت اقتصاد شهری ساری

شهرداری ساری در سال‌های اخیر توانسته با در پیش گرفتن سیاستی تعاملی با ارگان‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی و جدیت در پیگیری پروژه‌های شهری و حتی همپوشانی موثر و مثبت در انجام برخی فعالیت‌های خارج از حوزه تخصصی خود، نقش محوری در توسعه شهری داشته باشد. بدیهی است این اتفاق بدون همدلی و مشارکت همه گروهای جمعیتی و شغلی به‌خصوص اصناف و بازاریان میسر نمی‌شد. نقش اثربخش اصناف و بازاریان در ارائه عوارض نوسازی که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی پایدار شهرداری را شامل می‌شود و روحیه تفاهم‌آمیز میان مدیریت شهری با بازاریان در بهبود وضعیت محیطی شهر و همکاری موثر این گروه‌های ارزشمند درروند طراحی و اجرای طرح‌های تجاری و شهرسازی نموداری از رشد اندیشه شهروندی در شهر کهن ساری را نشان می‌دهد.

اتاق اصناف ، مشاور امین مدیریت شهری ساری

قابل‌درک است اجرایی شدن هر تصمیمی در سطح شهر، شرایط بازار را دستخوش تغییرات قرار می‌دهد و بر این اساس ضروری به نظر می‌رسد مدیران شهرداری ارتباط تنگاتنگی با اتاق اصناف داشته باشند. نقش مدیریت و توسعه بازار، آن‌قدر اهمیت دارد که اتاق اصناف در این زمینه و برای افزایش بهره‌وری در مدیریت بازار، همکاری بیشتری نیز با شهرداری داشته باشد. نگاه ویژه شهرداری ساری همگرایی و نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم محور است. شاید ازآنجاکه مدیریت شهری نزدیک‌ترین جایگاه به مردم در تامین مطالبات و دغدغه‌های آنان است، لزوم ارائه مشاوره‌های راهبردی از سوی برخی نهادهای دموکراتیک همچون اتاق‌های مرتبط با کسب‌وکار بیشتر و مهم‌تر به نظر برسد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و لزوم حرکت در مسیر اصلاح ساختار اقتصادی درروند توسعه شهری، اهمیت هماهنگی مدیریت شهری را با اتاق اصناف و نظایر آن دوچندان می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات