مصاحبه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان بمناسبت هفته صرفه جویی در...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور مدیرعامل این شرکت بمناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با خبرنگار صدا و سیمای مرکز زنجان گفتگو کرد.

مهندس رضاپور با معرفی همکار ان حاضر در جلسه به تشریح بارندگی های استان در سال آبی ۹۷-۹۸پرداخت و اظهار داشت: در ۵۱ سال اخیر، این بارندگی ها بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،افزود:در بارندگی های فروردین و اردیبهشت،خوشبختانه آسیبی به تجهیزات و خدمات عمومی این استان نرسید و در زمستان نیز پوشش برفی مناسب و برای استان یک فرصت به شمار می رفت .

وی در خصوص آمار بارندگیها اظهارداشت:تا این لحظه که بنده با شما مصاحبه می کنم حدود ۴۰۸ میلیمتر بارندگی داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد افزایش و با توجه به متوسط بلند مدت ۹۶-۹۷ حدود ۳۸ درصد افزایش داشتیم که البته بیشتر بارشها در فروردین ماه اتفاق افتاد.

رضاپور در خصوص تقسیمات حوزه آبریز توضیح داد و افزود: ۸۳ درصد زنجان در حوزه آبریز قزل اوزن واقع شده و ۳ سد در سرشاخه های آن احداث شده است.

وی به سدهای تهم،گلابر و تالوار اشاره کرد و اظهارداشت:سد مشمپا که در حال احداث است بر روی رودخانه قزل اوزن قرار گرفته و در صورت تکمیل آن امکان ذخیره آب حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعبی انتظار می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،ورودی سدهای استان را تا ۵ برابر نسبت به سال گذشته بالا دانست و اظهار کرد: سد کینه ورس در کنترل سیلاب امسال در شهرستان ابهر نقش ارزنده ای را ایفا نمود و آب پشت سد بتدریج و از طریق دریچه تحتانی آزاد شد و خسارتی برای اراضی و شهرها وارد نکرد و در چند سال آتی شهرهای ابهر و خرمدره از نظر تامین آب شرب مشکلی نخواهند داشت.

این مقام مسئول در ادامه ابراز امیدواری کرد که این بارندگی ها، آغازگر دوره ترسالی برای کشور و استان باشندوافزود: با توجه به پدیده جت‌استریم یا رود بادها ( JET STREAMS ) که بین دو قطب از جنوب به شمال به وجود می آید و از ترکیب دَوَران زمین حول محور خود و گرمای اتمسفر که توسط گرمای خورشید ایجاد می‌شود رخ میدهد، بارندگی های سیل آسا و خشکسالی های طاقت فرسا را شاهد خواهیم شد و این امر وجود سدها را بیش از پیش حیاتی و مهم نشان میدهد که می توانند با مهار سیلابها، هزینه های خود را  پوشش دهند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار کرد:از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،خاطر نشان کرد: برای علاج بخشی و مدیریت بحران آب، بایستی چاههای غیرمجاز مسدود شده و اضافه برداشت چاههای مجاز نیز کنترل شود و الزام به نصب کنتور هوشمند  و تغذیه مصنوعی نیز در همین راستا صورت می گیرد.

رضاپور،افزایش راندمان کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف ، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود:در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در دنیا ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داشته و بایستی در آن تعدیل صورت گیرد.

در ادامه،وی با اشاره به آمار چاههای غیرمجاز در استان گفت:در مجموع ۱۴ هزار و ۴۶ حلقه چاه مجاز و ۶ هزارو ۶۳۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از سال ۹۰ برخورد با متخلفین آبی شروع شده و تا پایان سال ۹۷ حدود ۳ هزارو ۶۷۰ حلقه چاه غیرمجاز آن مسدود شده و تعداد ۵۰۰ حلقه چاه فعال فاقد پروانه و مابقی جدیدالحفر می باشند.

این مقام مسئول، افزود: ۲ هزار و ۱۱۱ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است و با افزایش ۱۳ اکیپ گشت و نظارت و فعال سازی سامانه ثبت تخلفات منابع آب در استان،سعی خواهیم کرد که با تماسهای تلفنی صورت گرفته از سوی مردم ،با تخلفات برخورد نمائیم.

در پایان،مهندس رضاپور نسبت به نتایج عملکرد رسانه عمومی در افزایش آگاهی های ملی در بحث سازگاری با کم آبی ابراز امیدواری کرد و اظهارداشت: از صدا و سیما و رسانه ملی انتظار میرود در راستای این وظیفه مهم و خطیر که منجر به آگاهی بخشی و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب خواهد شد،در کنار شرکت آب منطقه ای زنجان باشد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات