۱۴۵۰۰ کیلومتر راه حمل و نقل جاده ای به بهره برداری می رسد

۱۴۵۰۰ کیلومتر راه حمل و نقل جاده ای به بهره برداری می رسد

www.BanaNews.irسرپرست وزارت راه و ترابری گفت: تا پایان سال جاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طرحهای بخش راه سازی حمل و نقل جاده ای کشور افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در دماوند اظهار داشت: فرمان مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی باید طی حرکت جهادگونه تمامی ارکان نظام مقدس اسلامی جلوه گر باشد تا کشور به لحاظ مباحث اقتصادی با رشدی روزافزون همراه شود.

این مسئول ادامه داد: در برنامه های وزارت امور زیربنایی و به جهت ایجاد تحولاتی بزرگ در حوزه هایی همچون راه، شبکه ریلی، بنادر و خطوط هوایی علاوه بر بهره گیری از اعتبارات دولتی سود جستن از صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، واگذاری سهام دولتی و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول به بخشهای خصوصی نیز گنجانده شده است.

افتتاح ۱۴ هزار ۵۰۰ کیلومتر راه های حمل و نقل کشور

وی از افتتاح ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر پروژه در بخش حمل و نقل جاده ای کشور خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری در سایه تعاملی مناسب با بخشهای خصوصی ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طرحهای بخش راه سازی حمل و نقل جاده ای کشور شامل هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۸۵۰ کیلومتر راه آهن و انواع دیگر راه ها با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

اختصاص اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی به محور رودهن - فیروزکوه

نیکزاد با اشاره به تکمیل پروژه راه سازی محور رودهن - فیروزکوه عنوان کرد: محور رودهن - فیروزکوه کاری بزرگ و قسمتی از طرح راه سازی ۲۱۰ کیلومتری تهران - قائمشهر است که در قالب ۸۵ کیلومتر مسیر ایمن و سریع با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان احداث به بهره برداری رسید.

سرپرست وزارت امور زیربنایی بیان داشت: بر اساس آمار و ارقام موجود مسیر یاد شده که در ایام نوروز ۹۰ به زیر ترافیک رفت خوشبختانه هیچگونه سانحه منجر به فوت یا جرحی را به خود ندید که انتشار چنین اخباری خوشنودی مقام عظمی ولایت و مردم این مرز و بوم اسلامی را بدنبال دارد.

این مسئول بخش خصوصی را مجری طرحهای راه سازی کشور خواند و گفت: ۵۰ درصد از اعتبارات اجرای طرحهای راه سازی کشور از سوی دولت و ۵۰ درصد دیگر از طرف بخش خصوصی تامین می شود.

ورود بخش خصوصی، جهشی بزرگ در حوزه راه های کشور

وی ادامه داد: در این کارکرد بخش خصوصی از طریق عوارض، اصل و سود سرمایه گذاری خود را در زمان مقرر دریافت می کند و درخواست دولت حضور بیشتر این بخش مهم در پروژه های راه سازی است چراکه بخش عمده ای از طرحهای جاده ای کشور مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفته و آماده اجرا می باشد.

علی نیکزاد حضور بخش خصوصی را موجب جهشی بزرگ در حوزه راه های کشور خواند و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه است و اعتباری به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان یعنی تمامی بودجه عمرانی سالانه، ظرفیت اجرایی شش هزار و ۵۰۰ پیمانکار فعال در حوزه راه سازی است.

وی بیان داشت: اگر این تعداد پیمانکار سالانه تنها ۱۰ کیلومتر پروژه راه سازی را اجرایی کرده و تحویل دهند ۶۵ هزار کیلومتر مسیر جاده ای به شبکه راه های کشور افزوده می شود حال آنکه تحمل ۸۵ درصد از بار ترافیکی امروز کشور تنها بر دوش ۱۰ هزار کیلومتر از مسیرهای احداثی قرار دارد و ورود مقتدرانه بخش خصوصی موجبات جهشی بزرگ در این حوزه را فراهم خواهد آورد.

اولویت تحویل طرح جامع حمل و نقل کشور

این مسئول درخصوص طرح جامع حمل و نقل کشور نیز خاطرنشان کرد: عمده مبالغ طرح جامع حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران که طی سنوات گذشته از مشاوره خارجی درخصوص این طرح استفاده می شد پرداخت گردید و بخش جزئی مبالغ باقی مانده نیز پرداخت می شود.

وی تحویل طرح جامع حمل و نقل کشور را از اولویتهای وزارت امور زیربنایی خواند و افزود: قائم مقام راه و ترابری با استفاده از یک تیم ویژه از جامعه دانشگاهی پیرامون طرح جامع حمل و نقل کشور فعال هستند و تحویل آن از اولویتهای وزارت امور زیربنایی محسوب می شود.

راه ستاره دار نداریم

نیکزاد با رد وجود هرگونه درجه بندی درخصوص راه های کشور خاطرنشان کرد: مباحثی از قبیل ستاره دار و بی ستاره در حوزه راه های کشور در برنامه های دولت وجود ندارد و سعی این مجموعه سود جستن از خیز بخش خصوصی برای تبدیل عمده راه های کشور به بزرگراه است.

 

 

    نظرات