مدیر کل مدیریت بحران استان: کانون‌های داخلی همچنان مستعد برخاستن ریزگرد

مدیر کل مدیریت بحران استان: کانون‌های داخلی همچنان مستعد برخاستن ریزگرد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: نهال کاری و اقدامات مقابله‌ای در کانون‌های ریزگرد به معنای این نیست که ریزگردها در استان کنترل شده‌اند چراکه هنوز هم کانون‌های داخلی مستعد برخاستن خاک هستند و هم کانون‌های خارجی فعال هستند.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به وقوع گرد و خاک بهمن ۹۵ و درگیری استان با ابر بحران گرد و خاک بیان کرد: در همان زمان پیام تاریخی مقام معظم رهبری و مصوبه دولت در فرودین ۹۶ برای استان خوزستان، کنترل ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی جنوب شرق استان و جنوب شرق اهواز آغاز شد.

وی افزود: یکی از مباحث مهم در کنترل کانون‌های ریزگرد، احداث کانال ۴۷ کیلومتری جهاد نصر یا کانال شهیدپور شریفی بود که در طی یک سال و نیم به انجام رسید، با وجود اینکه هنوز کانال‌های فرعی این کانال احداث نشده است اما استفاده‌های چند منظوره ای از ان تاکنون صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برداشت آب از کانال‌های فرعی با استفاده از ایستگاه‌های پمپاژ انجام می‌شود توضیح داد: در جلسه‌ای که در اداره کل مدیریت بحران داشتیم مصوب شد شبکه برق این ایستگاه‌ها ظرف ۷۲ ساعت احداث و راه اندازی شود که با همکاری شرکت توزیع برق و جهاد نصر براساس برنامه زمان بندی شبکه برق احداث شد، البته پیش از آن توسط دیزل ژنراتور این مساله آزمایش شد و در حال حاضر این شبکه تا ۱۰ متر مکعب در ثانیه آب را به کانال پور شریفی برای آبیاری نهال‌ها هدایت می‌کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: در سال جاری با وجود اینکه استان درگیر ابربحران سیلاب بوده است اما با تاکید استاندار ۱۴ هزار هکتار در سال ۹۷ نهال کاری شد و به علت رطوبت خاک تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد هم نهالکاری ادامه داشته است که نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

وی توضیح داد: با شروع فصل کاشت و سال آبی جدید که اواخر مهر ماه است دوباره ادامه نهال کاری که نزدیک به پنج هزار هکتار دیگر است نهال کاری می‌شود.

حاجی زاده با اشاره به آب اندازی کانون‌های ریزگرد گفت: هور منصوره قبل از سیلاب از طریق کانال پور شریفی آب اندازی شد که خوشبختانه با بارش رحمت الهی هور منصوره از طریق نحر بهره به طور کامل آبگیری شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی ها به منظور آبرسانی، نهال کاری و مدیریت مرتع منطقه مدینات به عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: به طور کلی در سه سال اخیر با پیگیری‌ها استاندار و اعضای شورای مقابله با ریزگرد در استان و همچنین حمایت دولت تدبیر و امید در این طرح و تاکید مقام معظم رهبری، ۴۰ هزار هکتار را در عرصه‌های ریزگرد و کانون‌های جنوب شرق تحت کنترل در آوردیم و برنامه ریزی کردیم بقیه کانون‌ها را نیز کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در کانون‌ها و نقاطی که هنوز کانال فرعی احداث نشده است منابع طبیعی شبانه روزی از طریق تانکر آبرسانی می‌کند تا درخت‌ها خشک نشوند و مناطقی هم که مشکلاتی مانند خشک شدن برخی نهال‌ها را وجود دارد واکاری صورت می‌گیرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات