نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اصحاب رسانه،بمناسبت...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور مدیرعامل این شرکت بمناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و در روز مدیریت مصرف آب و انرژی ،افکار عمومی و رسانه ، با اصحاب رسانه دیدار و گفتگوکرد.

مهندس رضاپور با ارائه گزارشی از بارندگی های استان در سال آبی ۹۷-۹۸، اظهار داشت: خوشبختانه میزان بارش در استان زنجان از اول مهرماه سال گذشته تا یک تیرماه سالجاری بیش از ۴۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد و در مقایسه با متوسط بلند مدت این بارندگیها ۳۸ درصد افزایش را نشان میدهد ودر پنجاه و یک سال اخیر، این بارندگی ها بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،افزود:در بارندگی های فروردین و اردیبهشت،۲۳ استان از این نعمت الهی بهره مند شدند که ۱۰ استان در معرض سیل بودند و استان زنجان هم جزء این ۱۰ استان بود ولی حضور موثر ، فعال و هماهنگی ها با استانداری ، فرمانداری یا بخشداری ها و سایر دستگاههای مرتبط موجب کاهش حادثه سیل شد و خوشبختانه آسیبی به تجهیزات و خدمات عمومی این استان نرسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیل اخیر بیش از ۵۰ شهر و بالای ۱۸۰۰ روستا را تحت تاثیر قرار داد و بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد، ادامه داد: در استان زنجان، بیشترین بارش‌ها مربوط به شهرستان ابهر بود و حتی طی یک شبانه‌روز ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه سد کینه‌ورس دارای مخزن ۱۶ میلیون مترمکعبی است، عنوان کرد: این سد در کنترل سیلاب امسال در شهرستان ابهر نقش ارزنده ای را ایفا نمود و آب پشت سد سه مرتبه پر و بتدریج و از طریق دریچه تحتانی آزاد شد و خسارتی برای اراضی و شهرها وارد نکرد و در چند سال آتی شهرهای ابهر و خرمدره از نظر تامین آب شرب مشکلی نخواهند داشت.

رضاپور با تاکید بر این موضوع که سدهای اصلی استان از جمله تهم، گلابر، تالوار و کینه‌ورس در مجموع ۲۷۶ میلیون مترمکعب ورودی داشت، تصریح کرد: اگر سدهای مشمپا و شهریار هم راه‌اندازی شده بود، یک میلیارد مترمکعب به مجموع ذخایر استان افزوده می‌شد و می‌توانستیم خشکسالی را تا پنج سال آتی مدیریت کنیم. این در حالی است که در مجموع ۱۷۲ میلیون مترمکعب از منابع آب را به صورت کنترل شده رهاسازی کردیم.

وی به سد مشمپا اشاره کرد و افزود: این سد در حال احداث است و مطالعات مجدد در مورد سد مشمپا صورت گرفته و ایرادات وارده به این طرح مهم غرب استان، رفع شده و فعالیت خود را مجددا آغاز کرده است و در صورت تکمیل آن امکان ذخیره آب حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعبی وجود خواهد داشت.

رضاپور به سهم ۶ درصدی آب شرب و ۴ درصدی صنعت در استان تاکید کرد و  بیان داشت: ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این سهم در استان زنجان حدود ۸۴ درصد است و کشاورزی ما نیازمند هدفمندسازی کشت متناسب با بازار و ذخایر آبی است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار کرد:از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان با تاکید بر اینکه این بارندگی‌ها به معنای حل مشکل آب نیست، یادآور شد: بحران آب از منظر مدیریت آب، تابعی از میزان مصرف آب از منابع قابل دسترس است. اینکه در سطح دنیا فرمولی برای آب قابل برنامه ریزی وجود دارد و آن هم این است که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا ۲۰ درصد باشد شاهد شرایط پایدار، ۴۰ درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از ۴۰ درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد، تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از ۶۰ درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده ۸۶ درصد است، بنابراین ما از مرحله بحران نیز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

رضاپور،افزایش راندمان کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف ، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود:در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در ایران ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داشته و بایستی در آن تعدیل صورت گیرد.

وی با اشاره به آمار چاههای غیرمجاز در استان گفت:در مجموع ۱۴ هزار و ۴۶ حلقه چاه مجاز و ۶ هزارو ۶۳۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از سال ۹۰ برخورد با متخلفین آبی شروع شده و تا پایان سال ۹۷ حدود ۳ هزارو ۶۷۰ حلقه چاه غیرمجاز آن مسدود شده و تعداد ۵۰۰ حلقه چاه فعال فاقد پروانه و مابقی جدیدالحفر می باشند.

رضاپور با بیان اینکه ۱۴ گروه گشت و بازرسی برای شناسایی چاه‌های غیر مجاز در استان زنجان فعالیت می‌کند، ادامه داد: دو گروه هم از طریق پیمانکاری در این زمینه فعالیت دارند.

این مقام مسئول، افزود: ۲ هزار و ۱۱۱ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است و با افزایش ۱۳ اکیپ گشت و نظارت و فعال سازی سامانه ثبت تخلفات منابع آب در استان،سعی خواهیم کرد که با تماسهای تلفنی صورت گرفته از سوی مردم ،با تخلفات برخورد نمائیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،خاطر نشان کرد: برای علاج بخشی و مدیریت بحران آب، بایستی چاههای غیرمجاز مسدود شده و اضافه برداشت چاههای مجاز نیز کنترل شود و الزام به نصب کنتور هوشمند  و تغذیه مصنوعی نیز در همین راستا صورت می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه ابراز امیدواری کرد که این بارندگی ها، آغازگر دوره ترسالی برای کشور و استان باشند وافزود: با توجه به پدیده جت‌استریم یا رود بادها که بین دو قطب از جنوب به شمال به وجود می آید و از ترکیب دَوَران زمین حول محور خود و گرمای اتمسفر که توسط گرمای خورشید ایجاد می‌شود رخ میدهد، بارندگی های سیل آسا و خشکسالی های طاقت فرسا را شاهد خواهیم شد و این امر وجود سدها را بیش از پیش حیاتی و مهم نشان میدهد که می توانند با مهار سیلابها، هزینه های خود را  پوشش دهند.

در ادامه هر یک از اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ در زمینه ساخت و ساز وتجاوز بی رویه در حاشیه رودخانه ها و مسیلها ، لایروبی رودخانه ها ، وجود سدها جهت پیشگیری از سیلابهای آتی ، وجود مراکز مانیتورینگ سدها ،تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و انسداد چاههای غیرمجاز .... پرداختند و نظرات خود را مطرح نمودند.

در پایان مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، با قدردانی از همکاری مثبت و صمیمانه خبرنگاران با روابط عمومی و سایر واحدهای این شرکت تاکید کرد: بی تردید بدون همکاری و انتقادهای سازنده نمایندگان جراید، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، ایفای نقش به عنوان تامین کننده آب پایدار برای این استان از ناحیه شرکت آب منطقه ای زنجان امکان پذیر نخواهد شد و این امر نقش مهم و حیاتی رسانه ها را در دنیای امروز نشان می دهد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات