رشد تقاضا برای ساخت مسکن در اصفهان

رشد تقاضا برای ساخت مسکن در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: علی‌رغم افزایش نرخ تورم، در سال ۹۸ تولید مسکن در اصفهان شرایط خوبی خواهد داشت زیرا مطابق نظریه‌های اقتصادی مبنا، هنوز در برخی مناطق شهری همچنان شاهد رشد تقاضا برای ساخت مسکن هستیم و براساس آن عرضه مسکن و ساخت و ساز نیز باید وجود داشته باشد.

سید احمد حسینی‌نیا اظهار کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با ایجاد موجی در اصفهان، ساختمان‌سازی به جای این شهر به سمت شهرهای شمالی کشور، تهران، کیش و گرجستان کشیده شد، اما امروز با رویکرد متفاوت توانستیم تاحدودی از فرار سرمایه‌ها در این بخش جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاران از سایر استان‌ها برای ساخت و ساز به اصفهان می‌آیند و این اتفاق موجب رشد ۵۲ درصدی در آمار صدور پروانه ساخت براساس متراژ در اصفهان شده است، افزود: با مدیریت شرایط در حوزه ساخت و ساز اصفهان، امروز شاهد ازدحام مردم برای گرفتن پروانه ساخت در بعضی مناطق هستیم .

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: براساس آسیب شناسی در مناطق مختلف اصفهان در نخستین گام اقدام به اصلاح ساختار اجرایی و در ادامه بهینه‌کردن روند موجود در صدور پروانه ساخت کرده‌ایم؛ چرا که پیش از این در تصمیم‌گیری‌ها زمان طولانی صرف می‌شد و بروکراسی سنگینی جاری بود که با اقدامات صورت گرفته اکنون در حوزه نظارت باید در کمتر از سه روز پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه روند صدور پروانه ساخت در مدت زمان کمتر از ۳۰ روز به مناطق ابلاغ شده است، گفت: بر این اساس از زمان ورود درخواست پروانه ساخت به شهرداری و بعد از تحویل کامل مدارک تا زمان صدور آن، روندی ۳۰ روزه طی می‌شود؛ نرخ رشد ۱۲ درصدی صدور پروانه ساخت از لحاظ متراژ در اصفهان، حکایت از موفقیت این امر دارد .

حسینی‌نیا با تاکید بر اینکه معاونت شهرسازی شهرداری در حوزه مسکن تنها در صدور پروانه ساخت و مباحث کنترل و نظارت سهم دارد، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم کارفرما را وادار کنیم مثلا در زمین خوب خود در منطقه مرداویج آپارتمان ۵۰ متری بسازد؛ اما اگر انبوه‌ساز تمایل به ساخت واحدهایی با متراژ پایین داشته باشد استقبال خواهیم کرد؛ البته در ضوابط و مقررات شهرسازی اصفهان، بندی وجود دارد که نباید به واحد مسکونی کمتر از ۶۰ متر مجوز ساخت دهیم.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق بازار مسکن و ساخت و ساز کارساز، تصریح کرد: دولت تسهیلاتی برای رونق بازار مسکن به خصوص در بافت فرسوده و در قالب طرح بازآفرینی شهری در نظر گرفت و آیین نامه اجرایی آن را تدوین و مصوب کرد و مطابق آن نیز سهمی به شهرداری‌ها و سهمی به دولت داد که رقم تسهیلات برای این طرح شش درصدی بود و بعد به ۹ درصد افزایش یافت، اما امروز باید دید این روند و برنامه‌ریزی‌ها منجر به چه اتفاقی شده و چند درصد از این طرح عملیاتی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: باید توجه داشت که تسهیلات پرداختی دولت برای رونق بازار مسکن در قالب‌های مختلف در حوزه اجرا عملا خروجی خوبی نداشته است و این آمار، برنامه و تسهیلات دولت تنها ذهن مردم را درگیر و برای آنها ایجاد توقع کرده است
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات