شهردار بیرجند در دیدار و گفتگو با مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی:

شهردار بیرجند در دیدار و گفتگو با مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی:

شهردار بیرجند در دیدار و گفتگو با مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی:

"پروژه زعفرانیه، الگویی برای توسعه شهری در کشور است"

در سال ۸۲ توافقی بین وزارت دفاع و وزارت مسکن و شهرسازی وقت برای واگذاری هزار و ۵۰ هکتار از اراضی تحت اختیار وزارت دفاع و ارتش در بیرجند به وزارت مسکن صورت گرفت. در پی آن اراضی پادگان ۰۴ بیرجند در جلسه شورایعالی شهرسازی به محدوده شهر بیرجند الحاق گردید. طرح تفصیلی این اراضی توسط مشاور زیستا تهیه و به تصویب کمسیون ماده پنج شهر بیرجند رسید. بعد از انتقال سند به نام وزارت مسکن وقت در سال ۱۳۸۶، ۴۵۰ هکتار اراضی وارد محدوده خدماتی شهر شد و برای آن طرح تفصیلی تهیه شد. این اراضی شامل آماده‌سازی، خیابان اصلی و فرعی، تاسیسات زیربنایی و تقاطع غیر همسطح است. طبق توافقنامه ی امضا شده بین سازمان نیرو های مسلح و سازمان ملی زمین و مسکن، قسمتی از اراضی متعلق به پادگان ۰۴ بیرجند با مصوبه ی شورای عالی شهرسازی به شهر الحاق شد. در مرحله ی آماده سازی طرح نیز توافقنامه ای در آبان ماه سال ۹۴ بین سازمان عمران و توسعه رضوی و اداره کل راه و شهرسازی شکل گرفت که بر اساس آن مقرر گردید سازمان عمران و توسعه رضوی، مدیر طرح آماده سازی این اراضی گردد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند با هدف ایجاد هم افزایی بین دستگاه های مرتبط و در جهت توسعه همه جانبه این پروژه، شهردار بیرجند و هیات همراه طی سفری به مشهد با مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی به گفتگو پرداخت که مهمترین محور این گفتگو ایجاد مدیریت واحد توسعه پروژه زعفرانیه بود و تصمیم گرفته شد مثلث توسعه زعفرانیه با تشکیل شورای راهبردی این پروژه با عضویت استانداری، شهرداری و سازمان عمران و توسعه رضوی تحقق یابد.

شهردار بیرجند در این دیدار گفت: پروژه زعفرانیه، پروژه ای است که با مشارکت سازمان عمران و توسعه رضوی، شهرداری بیرجند و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در دست اجرا است.

مهندس محمد علی جاوید اظهار داشت: پروژه زعفرانیه متشکل از شش محله با تجهیزات کامل شهری، امکانات آموزشی، تفریحی و گردشگری، فرهنگی و مذهبی است. حدود ۴۰ الی ۵۰ هکتار از اراضی طرح به پارک های مختلف محلی، خطی و فضا های سبز اختصاص داده شده است.

وی مختصات جغرافیایی پروژه مذکور را در منتهی الیه شرقی بیرجند اعلام کرد که قبل از احداث آن، به واسطه وجود تپه های موجود در آن، بین شمال و جنوب شهر، خلا ایجاد شده بود که با تکمیل این طرح، مناطق شمالی و جنوبی شهر به یکدیگر متصل خواهند شد.

شهردار بیرجند از جمله پروژه های تعریف شده در این طرح را احداث تقاطع غیر همسطح با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان دانست که به نوع خود، پروژه ای بدیع در سطح شهر به شمار می رود.

در ادامه جاوید، پروژه اجرا شده توسط سازمان عمران و توسعه رضوی را منحصر به فرد دانست و بیان کرد: ظرفیت و توان عمرانی آستان قدس رضوی بسیار بالاست که امروز با بخشی از آن آشنا شدم.

وی همچنین در خصوص پروژه اراضی زعفرانیه بیرجند افزود: از سازمان توسعه و عمران رضوی به موجب اقداماتی که در موضوع آماده سازی این اراضی تاکنون اجرا کرده است تشکر می کنیم و امیدواریم بتوانیم از تجربیات، تخصص و دانش فنی سازمان در ادامه مسیر نیز استفاده کنیم. البته نکات فنی مورد نظر از سوی شهرداری نیز باید برای ادامه ساخت و سازها مورد توجه قرارگیرد که در جلسات شورای اداری استان به اطلاع مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی رسیده است.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه شهرداری بیرجند از تمام ظرفیت فنی و نظارتی خود برای اجرای دقیق و فنی این پروژه استفاده خواهد کرد اضافه کرد: امیدواریم با همکاری که بین دستگاه های مختلف شکل خواهد گرفت، شاهد به ثمر رسیدن پروژه ای فاخر و الگو در شهر و کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی در این دیدار ضمن خیرمقدم به تیم مدیریت شهری بیرجند به معرفی اهداف و ماموریت های سازمان پرداخت و افزود: سازمان عمران و توسعه رضوی با هدف ارائه خدمات عام المنفعه به مناطق محروم کشور جهت ایجاد توسعه و آبادانی در این مناطق شروع به کار نموده که در طول ۲۷ سال، خدمات گسترده ای را در این راستا با ساخت مجتمع های بین راهی، مجتمع های آموزشی و فرهنگی، مجموعه های ورزشی و دیگر پروژه های عمرانی و توسعه ای به مردم میهن عزیزمان ارائه کرده است. در حقیقت سازمان تلاش کرده تا با اتکا به صفت رافت و رحمانیت حضرت رضا (ع)،گستره خدمت به مردم دلداده به آن حضرت را در نقاط مختلف کشور ایجاد کند.

در ادامه مهندس اکبریان با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی بیرجند گفت: بیرجند را باید برای آیندگان کشور حفظ کنیم. چراکه کالبد شهری و تاریخی این شهر منحصربه فرد است. اما قطعا این شرایط موجود برای حفظ و ارتقاء در آینده، نیاز به دقت و برنامه ریزی دارد. سازمان عمران و توسعه رضوی هم به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه دهنده مناطق جنوب خراسان و بیرجند در کنار مجموعه مدیریت شهری خواهد بود تا بتوان با هم افزایی ظرفیت های دو مجموعه، شاهد اتفاقات توسعه محور در شهر بیرجند باشیم.

وی افزود: باتوجه به تجربه چندین ساله حضور سازمان در بیرجند پیشنهادمان توجه به ۴ راهبرد اصلی است که در صورت آمادگی مدیریت شهری و استانی می توانیم همراه و همکار ایشان باشیم. «بازآفرینی فضاها و بافت های تاریخی شهری با رویکرد ایرانی-اسلامی»، «تحقق حمل و نقل انسان محور»، «توسعه مشارکت های اقتصادی» و «عمران و توسعه اراضی زعفرانیه» چهار محور اصلی مشارکتی ماست که می تواند مبنای مناسبی برای رشد و توسعه شهری بیرجند باشد. اعتقاد داریم که بیرجند می تواند در این زمینه پیشرو و الگو در تمام کشور باشد.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر این پروژه در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری بیرجند و کمک به توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی مردم این شهر خاطر نشان کرد: این ظرفیت بالقوه باید با برنامه ریزی و مدیریت کارشناسانه و تخصصی بالفعل شود، مهم ترین قدم برای این اتفاق مبارک ایجاد نظام یکپارچه مدیریت طرح برای ساخت و سازهای روبنایی، زیربنایی و مردمی است و پیشنهاد این سازمان مبادله تفاهم نامه بین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان عمران و توسعه رضوی می باشد.

مهندس کاوه فریدی، مدیر دفتر نمایندگی سازمان عمران و توسعه رضوی در استان خراسان جنوبی و مدیر پروژه زعفرانیه بیرجند، روند پیشرفت پروژه و وضعیت آن را اینگونه تشریح کرد: پروژه زعفرانیه تا امروز قریب به چهل درصد از پیشرفت فیزیکی خود را با موفیقت طی کرده و طرح، طی دو سال آینده قابل سکونت و بارگذاری خواهد بود. در حال حاضر نیز فعالیت ها در مرحله ی جدول گذاری، احداث جوی و خیابان ها قرار دارند و در ماه های آتی به مراحل اجرایی احداث آب و فاضلاب و گاز خواهد رسید. البته طبق فعالیت های انجام گرفته در سال های قبل، هم اکنون ۲۰۰۰ واحد مسکونی بارگذاری شده اند و آماده ی سکونت هستند.

گفتنی است همزمان با آغاز پروژه در جهت افزایش کیفیت زندگی و ارزش آفرینی برای اراضی، تغییراتی در طرح تفصیلی این منطقه صورت گرفت که مهمترین آن تغییر الگوی انبوه سازی های متراکم به مجموعه های مسکونی ، ویلایی و آپارتمانی بود. طراحی مسیرهای پیاده مدار و دوچرخه سواری، چشم انداز های طبیعی ، نماهای زیبا و هماهنگ و فضاهای سبز گسترده از ویژگی های این طرح می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بیرجند

    منبع خبر

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند یک شهرداری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات