خبر رییس اتحادیه از رشد قیمت ‌مسکن

خبر رییس اتحادیه از رشد قیمت ‌مسکن

www.BanaNews.irرییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در جمع مدیران بنگاه‌های مسکن از نوسان تازه در قیمت آپارتمان مسکونی در پایتخت خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته از سال۹۰، میانگین قیمت مسکن در تهران بین ۵ تا ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی قلی‌خسروی که برخی او را مبلغ ارزانی مسکن و آرام‌کننده جو روانی بازار خطاب می‌کنند، دیروز به صراحت از رشد قیمت مسکن در تهران طی دو ماه‌ اخیر گذشته گفت و در عین حال افزود: مشکل کمبود مسکن در تهران تا پایان سال۹۲ حل و فصل خواهد شد.

رییس صنف بنگاه‌های مسکن درباره بازار اجاره نیز تاکید کرد: هنوز آماری از رشد اجاره‌بها در سال جاری به دستمان نرسیده، اما پیش‌بینی می‌کنیم در صورت افزایش نرخ اجاره، این رقم از ۸ درصد تجاوز نکند.

روز گذشته گردهمایی مشاوران املاک به مناسبت روز مشاور املاک در تهران برگزار شد و نزدیک به ۱۰۰ نفر از مدیران بنگاه‌های مسکن دور هم آمدند.

در این همایش که بدون حضور مسوولان دولتی برگزار شد، مصطفی قلی‌خسروی در سخنرانی خود با اشاره به اینکه برخی در سال گذشته پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی قیمت مسکن را مطرح کرده‌ بودند، گفت: پارسال نرخ رشد قیمت مسکن به مراتب کمتر از این عدد بود بنابراین امسال نیز به احتمال زیاد افزایش قیمت مسکن و اجار‌ه‌بها از ۸ درصد رشد کنونی فراتر نخواهد رفت.رییس اتحادیه مشاوران املاک ضمن رد نگاه بنگاه‌ها در کسب سود از افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: به نمایندگی از این صنف می‌گویم املاکی‌ها نفعشان در پایین‌ماندن قیمت خرید و فروش مسکن است. خسروی همچنین نسبت به روند بهبود میزان عرضه و تقاضا در سال های آینده اظهار امیدواری و پیش‌بینی کرد : تا سال ۱۳۹۲ مشکل مسکن در تهران حل شود.

به گفته وی دو عامل اساسی یعنی نوسازی بافت های فرسوده و مسکن مهر می‌توانند کمبودهای مسکن در پایتخت را جبران کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: در حال حاضر در بافت های فرسوده اقدامات خوبی در حال انجام است که در صورت احداث واحدهای نوساز قابل عرضه در این مناطق بخش بزرگی از نیازهای مسکن پایتخت جبران و واحدهای زیادی برای عرضه به بازار آماده می‌شود. به گفته خسروی همچنین طرح مسکن‌مهر ملکی که به مالک اجازه می‌دهد که واحد خود را با تسهیلات به خریدار مستحق عرضه کند، دلیل دیگری برای امیدواری به بهبود بازار مسکن طی ۲ سال آینده در تهران است.

اگر مسکن‌مهر نبود رشد نجومی می‌شد

خسروی تصریح کرد: اگر طرح مسکن مهر در تهران اجرایی نمی‌شد، ارزش ملک چندین برابر رشد کنونی افزایش می‌یافت و نجومی می‌شد. وی در این مورد به وضعیت بازار جهانی مسکن اشاره و تاکید کرد: در اغلب کشورهای جهان تنها ۲۵ درصد از مردم صاحبخانه و دیگران مستاجر هستند، حال آنکه در ایران این نسبت برعکس است یعنی مردم ایران در وضعیت مطلوب‌تری از نظر مسکن به سر می‌برند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اظهارات خوش بینانه رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در حالی است که برخی از بنگاهداران در مناطق مختلف تهران از افزایش اجاره بها خبر می‌دهند.

داوود بیگی نژاد، مشاور املاکی که در مناطق ۲ و ۱۰ تهران فعالیت دارد، به دنیای اقتصاد گفت: در این دو منطقه از ابتدای سال ۹۰ تا کنون قیمت مسکن بالا رفته و اجاره‌بها نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

مسکن‌مهر فقط جلوی مهاجرت را گرفت

به گفته این مشاور املاکی بازگشت رونق به بازار مسکن موجب شده تا شاهد افزایش ارزش معاملات مسکن باشیم. وی همچنین طرح مسکن مهر را چندان تاثیرگذار بر بازار مسکن پایتخت ندانست و گفت: از آنجا که این طرح در خارج شهر انجام شده آنچنان بر بازار داخل شهر موثر نیست.

به گفته وی، البته عرضه مسکن‌مهر موجب شده تا از ورود مهاجران به داخل تهران جلوگیری شود و در نتیجه تقاضای مسکن نیز با افزایش شدید مواجه نشود.

حسین منتظرالقائم، مشاور املاک دیگری که در منطقه ۵ به بازاریابی و انجام معامله مسکن می‌پردازد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امسال ممکن است رهن و اجاره افزایش یابد.به گفته این مشاور املاکی تقاضای بالا برای اجاره‌خانه به خوبی در بازار عرضه پاسخ نمی‌گیرد که این موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

منتظرالقائم بهترین راه برای مبارزه با افزایش قیمت مسکن را شناسایی و عرضه خانه‌های خالی عنوان کرد و تخمین زد: اگرچه از تعداد خانه های خالی پایتخت آمار دقیقی نداریم اما به نظر می‌رسد تعداد این نوع املاک قابل توجه باشد.

 

    نظرات