یک‌هزارم آب قابل استحصال کشور در صنعت برق مصرف می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در صنعت برق کشور به‌ویژه نیروگاه‌ها سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به‌منظور تولید انرژی الکتریکی مصرف می‌شود که این میزان حدود یک هزارم آب قابل استحصال در کشور است.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "همایون حائری" در آیین اختتامیه رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معادل ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب توسط نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب مصرف می‌شود، افزود: چهار درصد معادل ۵ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال در صنعت کشور استفاده می‌شود که ۱۳۰ میلیون متر مکعب از این رقم در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد .

وی با تاکید بر اینکه سهم مصرف آب نیروگاه‌ها اندک است اما این امر مانع نشده تا نیروگاه‌ها در خصوص صرفه‌جویی آب اقدام نکنند، افزود: در حال‌حاضر تقریباً در تمامی نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی، فعالیت‌های صرفه جویانه از قبیل بازچرخانی و تصفیه مجدد پساب نیروگاه با هدف حفظ منابع آب (و نه صرفه‌جویی اقتصادی) صورت می‌گیرد .

حائری ادامه داد: همچنین به منظور کاهش مصرف آب در نیروگاه‌های بخاری با برج خنک‌کن مرطوب از روش‌هایی مانند استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری به‌عنوان منبع آب مطمئن استفاده می‌شود .
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: این طرح در نیروگاه شهید مفتح اجرا شده و در نیروگاه اسلام آباد اصفهان نیز احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در حال انجام است .

وی ادامه داد: تبدیل برج‌های خنک‌کن مرطوب به برج‌های خنک کن هیبریدی در اولویت اقدامات صنعت برق قرار گرفته که برای اولین بار در یکی از واحدهای نیروگاه شهید مفتح همدان اجرا شده و کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب نیروگاه را به دنبال داشته است. این طرح همچنین در واحدهای دیگری از نیروگاه شهید مفتح همدان و نیروگاه اسلام آباد اصفهان آغاز شده است .

حائری در ادامه، کاهش نشت و هدر رفت آب در نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف آب شرب و فضای سبز نیروگاه‌ها و کاهش آلودگی آب در فرآیندهای مختلف تولید برق را از جمله دستاوردهای سالیان گذشته در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد .

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: وابستگی‌های بین منابع آب و انرژی موجب شده تا در یک دهه گذشته مراکز مختلف تحقیقاتی و سیاست گذاری بین المللی در حوزه‌های آب و انرژی به بررسی و ارزیابی پیوندهای این دو حوزه راهبردی تمرکز کنند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات