مدیریت مصرف آب و انرژی و آموزه‌های دینی

در قرآن کریم از آب به معنای منشا خلقت یاد شده و خلقت موجودات زنده منوط به این ماده حیاتی است. در سوره انبیاء آیه ۳۰ می‌فرماید: "وجعلنا من الماء کل شیئ حی"؛ همچنین در سوره نور آیه ۴۵ خداوند خلقت چهارپایان یا موجودهای زنده را به آب نسبت می‌دهد و می‌فرماید: "و الله خلق کل دابه من ماء". آب مایه اصلی زندگی است و انسان بیشتر از یک ماه هم می‌تواند بدون غذا زنده بماند اما اگر بیش از یک هفته آب به بدنش نرسد، مرگ او فرا می‌رسد.

حتی گیاهان و جانورانی که در خشک‌ترین جاها زندگی می‌کنند، نیاز به مقدار معینی آب دارند .
باتوجه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به بخش تولید و توزیع و مدیریت مصرف، باید به سمت استفاده درست و مناسب از منابع برویم .

مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در فرهنگ عمومی با توجه به آموزه‌های دینی در عالم هستی، انسان تنها موجودی است که ضمن دارا بودن عنوان خلیفه‌اللهی، مسئول و مکلف به رشد و تعالی خود و دیگران است. از این رو دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های بی‌نظیری است که هیچ موجودی هم‌تراز و هم‌سنگ او نخواهد بود .

خداوند در قرآن از تسلط و حکومت انسان بر زمین و بهره‌برداری وی از انواع وسایل زندگی و معشیتی سخن گفته و در سوره اعراف آیه ۱۰، از انسان خواسته شده است با بهره‌گیری درست و مناسب از این نعمت، در مسیر کمال و تعالی گام بردارد و سپاس و تشکر واقعی و حقیقی را ابراز و اظهار کند .

وظیفه دیگری که در آیه ۶۱ سوره هود برای انسان ترسیم شده، مسئولیت آبادانی زمین و تصرف مناسب در اشیا و وسایل است. به‌عبارت دیگر، انسان با تصرف و تغییر کلان یا جزیی می‌تواند به هر چیزی کمال واقعی و حقیقی ببخشد ، قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۳۱ می‌فرماید : یا بنی آدم خذوا زینتکم عندکل مسجد و کلو و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین ای فرزندان آدم زینت‌های خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی‌دارد .

مراد از زینت، زینت جسمانی ازقبیل پوشیدن لباس‌های مرتب و پاک و پاکیزه و معطر بودن البسه، و زینت‌های معنوی مانند صفات انسانی و ملکات اخلاقی و پاکی نیت است .

در آیه مذکور، به استفاده صحیح از مواهب اشاره شده اما چون طبع انسان زیاده‌طلب است، ممکن است سوء‌استفاده کرده و به جای استفاده عاقلانه و اعتدال‌آمیز، بر تجمل‌پرستی و اسراف و تبذیر اصرار کند .
ضرورت اعتدال در مصرف آیه ۱۴۱ سوره انعام به موضوع اعتدال در مصرف و صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف در فرهنگ عمومی و اقتصاد اشاره کرده و دوری از اسراف و تبذیر را وظیفه اصلی عموم مردم و به‌ویژه کارگزان نظام اسلامی برشمرده است .

می‌بایستی در زندگی میانه‌روی پیشه کرد که این منش، پلی برای زندگی متعالی انسانی است. اعتدال و میانه‌روی و مصرف بهینه و متناسب از اصول نخستین اقتصاد اسلامی است که مومنان به‌عنوان وظیفه فردی و اجتماعی و برای رسیدن به جامعه نمونه باید آن را در نظام اقتصاد خویش درنظر گیرند .

در آیه‌های متعدد قرآن بر لزوم اعتدال در زندگی و مصرف بهینه تاکید شده (وکذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس) و میانه‌روی و اعتدال از شاخص‌های امت اسلامی برشمرده شده است و کلام امام صادق (ع) "ان القصد یورث الغنی" این پیام را می‌رساند که اعتدال موجب غنی شدن ثروت فردی و عمومی کشور خواهد شد .

راهکارهای اجرایی اصلاح الگوی مصرف

۱ - فرهنگ‌سازی عمومی

۲ - خانواده به‌عنوان نخستین نهاد، نقش موثر و مفیدی در اصلاح الگوی مصرف ایفا می‌کند

۳ - بهره‌گیری از نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی جهت نهادینه‌سازی فرهنگ عمومی

۴ - تبلیغات مناسب بارویکرد آموزه‌های دینی و اجتماعی

۵ - ارایه الگوی مناسب با ارزش‌های اسلامی و اخلاقی

بهینه‌سازی مصرف آب

آب در فرهنگ اسلامی و ایرانی یکی از عناصر مقدس حیات است. از همین جهت، حفظ و پاک نگاه داشتن آب و عدم اسراف مورد تاکید قرار گرفته است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات