نشست مدیریت شهری و روستایی استان زنجان/ جمالی نژاد: کاهش اتکا شهرداری ها و دهیاری ها به کمک های دولتی باید در اولویت مدیریت شهری و روستایی قرار بگیرد/ شهرداری ها زمینه ساز جهش در گام دوم انقلاب هستند

نشست مدیریت شهری و روستایی استان زنجان/ جمالی نژاد: کاهش اتکا شهرداری ها و دهیاری ها به کمک های دولتی باید در اولویت مدیریت شهری و روستایی قرار بگیرد/ شهرداری ها زمینه ساز جهش در گام دوم انقلاب هستند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به محدودیتهای موجود دولت برای کمک به شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در وضعیت فعلی لازم است مدیریت شهری و روستایی به نحوی برنامه ریزی نماید که اتکای شهرداری ها و دهیاری ها به کمک ها و اعتبارات دولتی به مرور کاهش یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که پنج شنبه ششم تیر در نشست شهرداران و دهیاران استان زنجان که با حضور استاندار و مدیران استانداری برگزار شد سخن می گفت، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: پاسخ به انتظارات گسترده و متنوع ساکنان شهرها و روستاها،‌ توسعه و ایجاد زیرساختهای شهری و انجام پروژه های عمران شهری با تکیه صرف بر کمک های دولتی امکان پذیر نمی باشد و در عمل جوابگوی مشکلات شهرداری و دهیاری و انتظارات شهروندان نیست .

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۷ هزار دهیاری و هزار و ۲۸۴ شهرداری در کشور خطاب به شهرداران و دهیاران گفت: برای مدیریت صحیح در شهرهای میانی و بزرگ حتی شهرهای کوچک و روستاها، باید اتکا به کمک های دولتی کاهش یابد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید بتوانند به طرق مختلف برای خود درآمدزایی داشته باشند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصریح کرد: مدیریت شهری و روستایی نیازمند اصلاح در ساختارهای مرتبط با تامین اعتبارات و تلاش برای شناسایی درآمدهای پایدار و تولید ثروت است؛ بنابراین تفکرات، دیدگاه ها و نگرش های شهرداران و مدیران شهرداری ها و اعضای شوراها و دهیاران در خصوص اداره شهر و روستا نیازمند تغییرات اساسی است که باید به سرعت صورت پذیرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداریها و دهیاریها باید مزیتهای شهر خود را شناسایی و در خصوص تولید درآمد از آنها برنامه ریزی های لازم را انجام و سرمایه گذار جذب نمایند و از ظرفیتهای بخش خصوصی هم بهره ببرند تاکید کرد: توسعه گردشگری شهری و روستایی، بوم گردی و اکوتوریسم و تقویت زیرساختهای این حوزه از محورهای تامین درآمد پایدار و رونق کسب و کار در شهرها و روستاهاست .

وی اضافه کرد: شهرداریها و دهیاریها باید ضمن مشخص نمودن مزیت های رقابتی شهرو روستای خود، نقشه راه توسعه ای خود را ترسیم و در اجرا از مشارکت های مردمی و ظرفیت استارتاپ ها و مراکز علمی و پژوهشی هم بهره بگیرند و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور را در اولویت قرار دهند .

وی همچنین بر برنامه ریزی های تخصصی برای جذب سرمایه گذار به منظور اجرای پروژه های عمران شهری و تقویت زیرساختها و فراهم نمودن فضای امن برای سرمایه گذاری تاکید نمود .

جمالی نژاد در ادامه ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که بهمن ماه ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، وظیفه شهرداران در فراهم ساختن بسترها و زیرساخت های لازم در جهت تحقق توصیه های هفت گانه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در سطح شهرداری ها را بااهمیت برشمرد و اظهار کرد: شهرداری ها و شوراها ضمن همکاری و همفکری با صاحب نظران و نخبگان و دستگاه های مرتبط باید بتوانند زمینه یک حرکت جهشی در شهرداری و تحقق ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، توزیع عادلانه امکانات و خدمات در تمامی مناطق شهرها، تقویت سازمان های مردم نهاد و افزایش مشارکت های مردمی، بکارگیری ایده های خلاقانه و کارآفرین جوانان و شرکت های دانش بنیان را با نگاه آینده پژوهی و ایجاد شهرهای انسان محور و دانش مبنا فراهم نمایند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قبل از اصلاحات ارضی، توزیع عادلانه امکانات و جمعیت را داشتیم اما بعد از سال ۱۳۰۰ نظام شهری کهکشانی به نظام شهری زنجیره‌ای تبدیل شد و چالش‌های زیادی برای روستاها، شهرها و کلان‌شهرها ایجاد و حاشیه نشینی به وجود آورد.

جمالی نژاد یکی از سیاست‌های مهم وزارت کشور را توزیع عادلانه امکانات و خدمات ذکر نمود و گفت: خیلی از روستاهای دارای پتانسیل‌های گردشگری، خالی از سکنه شده، در حالی که می‌توان از آن‌ها به نحو بهتری بهره برد .

وی ادامه داد: اگر افزایش جمعیت داشته و توزیع عادلانه امکانات نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم و در این بین باید به روستاها توجه ویژه‌ای شود تا شاهد رشد نامتوازن جمعیت در شهرها نباشیم. توزیع امکانات ما به سمت شهرهای کوچک و روستاها است.

جمالی‌نژاد همچنین بازآفرینی شهری را یکی از سیاست‌های اصلی دولت برشمرد و گفت: دولت بودجه‌های خوبی برای این کار پیش‌بینی کرده که فرصت خوبی برای جذب منابع مالی است که استان زنجان هم با دارا بودن بافت فرسوده و ناکارآمد شهری باید به آن توجه کند .

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه این سازمان برای پروژه‌های درآمدزا، اقتصادی و زودبازده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تسهلات می دهد، گفت: اوراق مشارکت نیز منبع درامدی خوبی برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما این کار در پروژه‌های بالای ۱۰۰ میلیارد تومان مفهوم دارد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات