«شهر دوستدار کودک»، شهری سالم و توانمند است

«شهر دوستدار کودک»، شهری سالم و توانمند است

به گزارش شهریار ، ویل پارکس در «نشست تخصصی بررسی فرصت‌های پیوستن تبریز به ابتکار شهرهای دوستدار کودک»، اظهار داشت: در شهرهای دوستدار کودک مشارکت کودکان یکی از عناصر اساسی است و کودکان مشاوران ما در شهرهای دوستدار کودک هستند و باید گوش کنیم که آنها چه چیزی می خواهند.

او ادامه داد: شاید این موضوع سخت باشد که ما به عنوان بزرگسال به کودکان گوش دهیم ولی درخواست می کنم با جدیت به کودکان گوش دهید؛ شاید تبریز می تواند  در این مورد پیشرو باشد که نظرات کودکان را بگیرد و به برنامه های جامع شهری تبدیل کند تا نمونه خوبی در شهرهای دوستدار کودک باشد.

ویل پارکس با بیان اینکه بازدیدهای امروز از نقاط مختلف شهر تبریز با ۳ هدف انجام یافت، افزود: فعالیت هایی برای تفریح کودکان و خانواده ها در نظر گرفته شده بود که بر اساس آن کودکان می توانند از زندگی خود لذت ببرند.

نماینده یونیسف در ایران ادامه داد: تمام کودکان بدون توجه به درآمد خانواده باید دسترسی بدون محدودیتی به خدمات شهری داشته باشند و این چیزی بود که در بازدیدهای امروز مشاهده شد.

او با اشاره به سومین هدف از این بازدیدها، اظهار داشت: بحث ایمنی و امنیت کودکان در موارد مختلفی همچون ترافیک، آب، هوا و... مطرح بود که کودکان باید دسترسی ایمن داشته باشند و از مشکلات اجتماعی سطح جامعه محافظت شوند.

نماینده یونیسف در ایران با بیان اینکه شهردار تبریز، شورای شهر، ان جی او ها و ... می توانند کاری امروز انجام می دهند که در آینده تاثیرات آن را ببینند، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که شهر دوستدار کودک با آن در ارتباط بوده همین جمله معروف است: کسی اگر الان در سایه نشسته به علت این بوده که در گذشته کسی در آنجا درختی کاشته است.

ویل پارکس با اشاره ۳ پیشنهاد برای تبریزی ها جهت تبدیل شدن به شهر دوستدار کودک، تصریح کرد: اولین نکته تحلیل وضعیت کودکان برای قشرهایی که کمتر به آنها توجه شده مثل کودکان کار، کودکان دارای معلولیت و... که باید بدانیم این کودکان چه نیازهایی دارند. یکی از ارزیابی های شهر دوستدار کودک همین موضوع است چرا که بیشترین آسیب پذیری را همین کودکان دارند.

او ادامه داد: دومین مورد پیشنهادی ما این است که برنامه ها و ابتکاراتی را در کنار قشر عمومی کودکان برای این قشر از کودکان داشته باشید. این به معنی برنامه ای جدا برای کودکان و مدیریت شهری نباشد بلکه برنامه کودکان را بگیرید و در برنامه مدیریت شهری اجرا کنید.

نماینده یونیسف در ایران تجمیع منابع موجود در شهر و گنجاندن آنها در یک برنامه جامع را سومین پیشنهاد برای شهر تبریز عنوان کرده و گفت: اینها هزینه نیستند بلکه سرمایه گذاری روی کودکان برای آینده ای بهتر است. این ایده را داشته باشیم که نگوییم چرا من روی این موضوع سرمایه گذاری می کنم بلکه با هم سرمایه گذاری کنیم.   وقتی یک شهر را دوستدار کودک می کنیم به نوعی آن شهر را دوستدار همه می کنیم.

ویل پارکس یادآور شد: ایده شهر دوستدار کودک در سال ۱۹۹۶ یعنی ۳۳ سال پیش راه اندازی شد و تاکید بر نقش شورای شهر بر توسعه ملی دارد.

او با تاکید بر اینکه یونیسف بیش از ۷۰ سال سابقه همکاری با ایران دارد و ما هیچ گاه شما را ترک نکرده ایم، گفت: در حوزه سلامت، آموزش، تغذیه، حمایت از کودکان در برابر خشونت، رفاه اجتماعی کودک، توسعه و رشد نوجوانان و مشارکت آنها همواره فعالیت داشته ایم.

شایان ذکر است در پایان این نشست تخصصی، تابلویی به عنوان نشان و یادگار تبریز از سوی ایرج شهین باهر شهردار تبریز به نماینده یونیسف در ایران اهدا شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات