اجرای برنامه‌های اجتماعی با محوریت سازمان‌های مردم‌نهاد به اصلاح جامعه کمک می‌کند

اجرای برنامه‌های اجتماعی با محوریت سازمان‌های مردم‌نهاد به اصلاح جامعه کمک می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی راد، در آئین پایانی «جشنواره پنجره» ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این همایش به ویژه موسسه ترنم زیبای محبت، اظهار کرد: در سال‌های اخیر جامعه با تحول اجتماعی مواجه شده است به نحوی که تا پیش از آن مردم انتظار داشتند تمام امور را دولت انجام دهد اما دولت‌ها آنچنان گرفتار مسائل اجرایی و پیچیدگی‌های ساختاری شدند که از بسیاری از امور غافل ماندند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار شیراز تصریح کرد:  یکی از آن مسائل بحث آسیب‌های اجتماعی بود که گزارش‌های ارائه شده حاصل از تحقیقات دانشگاهی در این زمینه موجب ابراز تاسف شدید مسئولان شد.
گشتاسبی‌راد با بیان اینکه انسان در مسیر تکامل خود چند منزل را طی می‌کند که نخستین منزل، بیداری است، عنوان کرد: انسان در این منزل، هویت و شخصیت خود را باز می‌یابد و در چیستی و چرایی خلقت خود تدبر می‌کند و آگاه می‌شود که ارزشمند و صاحب هویت و ارزش است و می‌تواند با هویت و شخصیت خودش در تمام امور زندگی خود، دیگران و طبیعت نقش داشته باشد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به آیات قرآن در این زمینه، بیان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر می‌فرماید به مردم بگو من شما را به یک چیز پند و اندرز می‌دهم، برای خدا بر پا خیزید چه گروهی و چه فردی!
وی تاکید کرد: بیدار شدن و آگاه شدن می‌تواند هم به صورت فردی و هم اجتماعی صورت گیرد و آثار آن در جامعه جاری و ساری باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه جامعه ما با حرکت‌های تحقیقاتی دانشگاهی در خصوص آسیب‌های اجتماعی نسبت به این مساله آگاه و بیدار شده است، اظهار کرد: جامعه به فعالیت‌های اجتماعی فارغ از سیستم‌های پیچیده دولتی نیازمند است و همین نیاز باعث شد که سمن‌ها با وجود برخی مخالفت‌ها و احساس خطرها شکل بگیرند.
گشتاسبی‌راد افزود: در بدو شکل‌گیری سمن‌ها برخی افراد آنها را مقابل حکومت تصور می‌کردند و آنها را یک خطر می‌دیدند اما اندیشمندانی که می‌دانستند اینها یک فرصت‌اند تاکید داشتند که سمن‌ها نه‌ تنها در مقابل حکومت قرار نمی‌گیرند بلکه بازوهای قوی در کنار حکومت و برای نظام هستند فارغ از اینکه نوع تفکرشان چه باشد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزش شهرداری شیراز با اشاره به اینکه سمن‌ها امروزه در تمام برنامه‌های اجتماعی جلوتر از بخش دولتی حرکت می‌کنند، گفت: دولت و نهادهای دولتی نقش پشتیبانی از این سمن‌ها را دارند و این حرکت‌های مردمی می‌تواند جامعه را اصلاح کند.
وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد از مردم و از بین جامعه هستند، تصریح کرد: برخی از اعضای این سمن‌ها خودشان آسیب دیده‌اند و یا در معرض آسیب بودند و امروز توانستند خودشان را حفظ کنند و دست دیگران را هم بگیرند و آنها را هم حفظ کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اینها آدم‌های با ارزشی هستند زیرا انسان باید در اوج مهربانی و محبت باشد که شعاع مهربانی‌اش جامعه را در بربگیرد و این افراد با مهربانی دست همدیگر را می‌گیرند و به هم کمک می‌کنند و دلسوز هم خواهند بود و وقتی در یک محله زندگی می‌کنند از مشکلات دیگر افراد محله هم آگاهی پیدا کرده و برای حل آن تلاش می‌کنند و اینها راه نجات جامعه ما هستند.
گشتاسبی‌راد با تاکید بر اینکه باید مهربانی را به جامعه تزریق کرد، گفت: اگر افراد احساس کنند در جامعه موثر هستند و می‌توانند کار مفید برای جامعه انجام دهند بهتر نقش آفرینی می‌کنند و وقتی احساس کردند مفید هستند هویت و شخصیت پیدا می‌کنند و چنین فردی از شخصیت خودش محافظت می‌کند و کمتر گرفتار آسیب اجتماعی می‌شود و این راه نجات جامعه است.
علی رضایی، معاون فرهنگی ورزش و جوانان فارس، نیز در این آئین با اشاره به اینکه موسسه ترنم زیبای محبت در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت‌هایی داشته و همواره در تلاش است نگاه جامعه را به این سمت معطوف کند، اظهار کرد: امیدواریم این موسسه جوانان بیشتری را جذب کند و با توان بیشتری در این راه گام بردارد.
وی با بیان اینکه وقتی یک بیماری در جامعه فراگیر می‌شود برای پیشگیری از فراگیری آن متخصصان راه واکسینه کردن را در پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند واکسیناسیون را از گروه‌های پر خطر آغاز کنند، خاطرنشان کرد: در مباحث اجتماعی و بیماری‌های رفتاری هم همین موضوع وجود دارد و زمانی که یک آسیب اجتماعی اپیدمی شود لازم است گروه‌هایی که بیشتر در معرض آسیب هستند اولویت‌بندی و واکسن‌هایی به آنها معرفی شود.
معاون فرهنگی ورزش و جوانان فارس تصریح کرد: واکسن مقابله با بیماری‌های رفتاری و اجتماعی یک سری مهارت‌های رفتاری و آموزش‌هایی است که به افراد ارائه می‌شود که می‌توان از مهارت‌هایی مانند مهارت زندگی، مهارت ارتباطی، مهارت تقویت ظرفیت مقابله با استرس و بالا بردن تاب آوری خانواده‌ها، وارد کردن معنویت به زندگی افراد و خانواده‌ها نام برد.
رضایی تاکید کرد: شاید اولویت آموزش این مهارت‌ها با کسانی باشد که در محله‌هایی زندگی می کنند که آسیب بیشتر است و یا در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که اعضای آن درگیر آسیب اجتماعی مانند طلاق، خشونت و اعتیاد هستند.
وی بیان کرد: این گروه‌ از افراد باید در اولویت آموزش و توانمندسازی قرار گیرند و موسسات زیادی مانند ترنم زیبای محبت این کار را انجام می‌دهد و سعی می‌کند این مهارت‌ها را با برگزاری دوره و همایش و مباحث علمی به طور مستقیم و غیر مستقیم ارائه کند.
بنا بر این گزارش، مجموعه برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در قالب جشنواره پنجره اجرا و آئین پایانی این جشنواره همراه با سمینار آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تجلیل از کودکان، نوجوانان و هنرمندان فعال حوزه مبارزه با مواد مخدر و با همکاری موثر و صمیمانه موسسه ترنم زیبای محبت برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات