توسعه روابط ایران و ارمنستان منجر به هم‌گرایی بیشتر در کشورهای منطقه می‌شود

توسعه روابط ایران و ارمنستان منجر به هم‌گرایی بیشتر در کشورهای منطقه می‌شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" در نشست پایانی شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان بر توسعه روابط با تمامی کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه استوار است، ادامه داد: یقیناً روابط خوب سیاسی دو کشور جمهوری اسلامی  ایران و جمهوری ارمنستان موجب می‌شود که هم‌گرایی بیشتری نیز در کشورهای منطقه ایجاد شود.
وی افزود: شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان در شرایطی برگزار می‌شود که روابط دوکشور همسایه، بسیار دوستانه و در سطح عالی است، اما پتانسیل همکاری‌های اقتصادی ما بسیار بیشتر از حجم کنونی است و متناسب با روابط صمیمانه دو کشور دوست و همسایه با آن سابقه تاریخی و پیوندهای مستحکم اجتماعی دو ملت نمی‌باشد.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان تاکید کرد: در نتیجه ما به عنوان مسئولان کمیسیون مشترک دو کشور وظیفه خطیری در به بار نشاندن این ظرفیت‌ها و گسترش روابط در تمامی ابعاد بر عهده داریم.
اردکانیان یادآور شد: وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران از زمان برعهده گرفتن مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان از اجلاس دهم به بعد، برنامه‌ریزی و تلاش فراوانی برای توسعه همکاری‌های دو کشور به عمل آورده تا با همکاری دیگر دستگاه‌های ایرانی و به واسطه موقعیت کشور ارمنستان در جغرافیای سیاسی منطقه اوراسیا و استعدادها و ظرفیت‌های این کشور، هرچه سامان‌مندتر موضوعات توافق شده در خلال اجلاس کمیسیون‌های مشترک را پیگیری و عملی نماید.
وزیر نیرو اضافه کرد: در همین راستا تاکنون اقدامات مثبتی از قبیل اجرای خط سوم انتقال برق، تفاهم برای ایجاد کریدور چهار جانبه برق شمال- جنوب، توافق برای همکاری در زمینه کریدور جاده‌ای و ریلی، توسعه همکاری‌های بهداشتی، هماهنگی برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعدد تجاری-اقتصادی، توسعه همکاری‌های گمرکی، فرهنگی و علمی و پژوهشی را به عمل آورده است.
وی تصریح کرد: اجلاس کمیسیون‌های مشترک فرصت بسیار مغتنمی فراهم می‌آورد تا بر اساس آن نمایندگان دستگاه‌های ایرانی و ارمنی گردهم آمده و با طرح نیازها، مشکلات و ظرفیت‌ها به مذاکره بپردازند و در نهایت به اشتراک نظر برای همکاری دست یابند.
اردکانیان تاکید کرد: بدیهی است که انتظار مردم و مسئولان دو کشور از این گردهمایی‌ها و نشست‌ها، افزایش میزان مراودات اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و در یک کلام پیشرفت و توسعه روابط است. در همین راستا توصیه اکید دارم تا با برگزاری نشست‌های پیگیری توافقات، مشکلات و موانع سد راه تفاهم‌ها را مرتفع کنیم و زمینه اجرای آنها را فراهم آوریم.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان تاکید کرد: مطمئنا برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل دیدارها، ضمن تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی، تاثیر مثبتی در رشد همکاری‌های اقتصادی، شناخت فرصت‌های کاری و زمینه‌های سرمایه‌گذاری، افزایش مراودات تجاری و رفع موانع احتمالی بین دو کشور دوست و همسایه خواهد داشت.
اردکانیان خاطرنشان کرد: باید از تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری استفاده کرد تا تراز تجاری دو کشور سرعت و رشد مضاعف را تجربه کند.
وزیر نیرو گفت: کشور ارمنستان از دیدگاه ما جایگاه متمایزی در اتحادیه اوراسیا دارد و من از همکاران خود در وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌خواهم مذاکرات و توافق‌های خود با همتایان ارمنی در این حوزه را با اهتمام ویژه‌ای دنبال کنند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تدبیر و اهتمام جدی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی دو کشور از این فرصت مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و رشد تجارت بین دو کشور بهره کافی را ببریم و شاهد ارتقا کمی و کیفی همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه باشیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات