مرکز پایش خشکسالی کشور در زاهدان راه‌اندازی می‌شود

مرکز پایش خشکسالی کشور در زاهدان راه‌اندازی می‌شود


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "اتابک جعفری" در جمع خبرنگاران، درصد بهره مندی مردم کشور از آب آشامیدنی سالم را ۷۴ درصد، اما در این استان را معادل ۶۲.۲ درصد عنوان کرد و افزود: آمار بالای جمعیت و پراکندگی روستاها، بیشتر بودن جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری، تداوم خشکسالی‌ها، فقر طبیعی منابع آبی، بارندگی بسیار کم و عقب ماندگی تاریخی در زمینه زیرساخت آبرسانی از ویژگی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان است.
وی اظهار داشت: استفاده از آب شیرین‌کن در برخی نواحی ساحلی و نواحی نزدیک خطوط انتقال آب مرتبط، می تواند راهکار مناسبی برای تامین آب باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ارزیابی محلی منابع آب و اجرای طرح‌های کوتاه مدت برای رفع ضرورت‌های تامین آب (به‌ویژه در بخش‌هایی که فاصله قابل ملاحظه‌ای تا منبع تامین آب فعلی دارند) نیز از اولویت بالایی برخوردار است.
جعفری افزود: متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی متر و در سیستان و بلوچستان ۱۰۳ میلی متر است، آب سطحی در کشور ۱۰۵ میلیارد مترمکعب و استان ۱.۶ میلیارد متر مکعب، آب زیرزمینی کشور ۵۶ میلیارد مترمکعب و در سیستان و بلوچستان ۱.۴ میلیارد مترمکعب است که هشت درصد بارندگی تبدیل به رواناب و هفت درصد تبدیل به نفوذ در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.
وی افزود: حجم رواناب سطحی سالیانه با ۱.۶ میلیارد مترمکعب هشت درصد بارش‌ها و میزان حجم نفوذ سالیانه آب زیرزمینی ۱.۴ میلیارد مترمکعب یعنی هفت درصد بارش‌ها را تشکیل می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حجم فعلی سدهای استان نسبت به سال آبی قبل ۱۵۱ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: هم اینک ۲۷ طرح شامل ۱۴ طرح سد سازی، پنج طرح شبکه آبیاری و زهکشی و هشت طرح تامین آب و آبرسانی توسط شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری، ۱۷ طرح با اعتباری بالغ بر هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال در دست اجرا و ۲۸ طرح با اعتباری بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز در حال انجام مطالعات است که امیدواریم در سال آینده به اجرا برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به منابع و مصارف آب‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۸ هزار و ۸۵ حلقه چاه، چشمه و قنات با تخلیه یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون مترمکعب در استان است.
وی شمار چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را حدود ۱۵ هزار و ۹۷۳ حلقه ذکر کرد و اظهار داشت: هشت هزار و ۵۷۲ حلقه چاه مجاز، ۲ هزار و ۱۵۲ حلقه چاه فرم یک غیرمجاز و چهار هزار و ۱۸۵ حلقه چاه فرم پنج غیرمجاز در استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: برداشت از چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز و چاه‌های تعیین تکلیفی ۴۴۶ میلیون متر مکعب است که هرچه سریع‌تر باید به پر کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت از طریق نصب کنتور و تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک برای تامین نیاز آب آشامیدنی اقدام شود.
وی گفت: به منظور احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی ۱۵ پروژه در نظر گرفته شده که ۱۳ مورد آن مربوط به آب منطقه‌ای و ۱۲ مورد مربوط به جهاد کشاورزی است.
جعفری افزود: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب باید ۱۷۰ حلقه چاه مجهز به ابزار اندازه‌گیری کنتور هوشمند، پروانه ۲ هزار و ۶۱۰ حلقه چاه تعدیل و ۲۲۰ حلقه چاه پر شود.
وی با اشاره به عملکرد جمع‌آوری دستگاه حفاری در سال ۹۷ اظهار داشت: کار حفاری در هفت شهرستان با ۲۱ دستگاه انجام می‌شود.
وی گفت: امسال حدود ۶۰ حلقه چاه را با همکاری خود مردم مسدود کردیم که روند صعودی خیلی خوبی داشته و در طول تاریخ استان بی‌سابقه بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر مردم و ارگان‌های مختلف همکاری خوبی دارند و کشاورزان واقعی نیز متوجه وضعیت و شرایط سفره‌ها شده‌اند؛ به همین سبب چاه‌های غیرمجاز را پر می‌کنند تا برای نسل آینده مشکل خاصی به وجود نیاید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات