اجلاس مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کلانشهرها/ جمالی نژاد: نیاز امروز ما در عرصه اداره شهرها وجود حکیمان شهری به جای معماران و مهندسان است/ضرورت احصا شاخص‌ها و عناصر شهرهای ایرانی-اسلامی

اجلاس مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کلانشهرها/ جمالی نژاد: نیاز امروز ما در عرصه اداره شهرها وجود حکیمان شهری به جای معماران و مهندسان است/ضرورت احصا شاخص‌ها و عناصر شهرهای ایرانی-اسلامی

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به مشکلات یکصد سال اخیر در حوزه اداره شهرها و برنامه ریزی شهری بیش از اینکه به معماران شهری و شهرسازان و مهندسان عمران نیاز داشته باشیم به حکیمان شهری نیاز داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،  مهدی جمالی نژاد که چهارشنبه ۱۲ تیر در اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در تهران سخن میگفت، با بیان اینکه جمعیت زیادی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، گفت: نظام شهری بیمار موجب شده که روستاها و شهرهای کوچک کم کم خالی از سکنه شوند.
وی با بیان اینکه شاهد سندروم کلانشهرها هستیم، گفت: مهاجرت به کلانشهرها و میل به زندگی در شهرهای بزرگ سبب شده روستاها از سکونت خالی و تولید در آنها متوقف شود.

وی اضافه کرد: باید کمی به گذشته برگشت و دید چرا در گذشته شهرسازی و مکاتب شهرسازی پایدارتر از حال بوده‌اند.

وی افزود: خیلی از آسیب‌های امروز کشورمان از این رو بوده است که توسعه ایجاد شده در ۲۰۰ سال اخیر نتوانسته از آن جنبه‌های روحی و معنوی و درونی شکل بگیرد.

جمالی‌نژاد گفت: اگر معماری شیخ اشراق و طوسی امروز هنوز بعد از صدها سال پایدار است دلیلش همین است که تنها از یک روح معنوی برخوردار بوده‌اند.

رییس سازمان شهرداریهاودهیاریهای کشور گفت: معماری و شهرسازی ما در گذشته ساکنان شهرهارا به عالم معنا وصل می‌کرد ولی معماری و شهرسازی فعلی ما تهی از این معنا و مفهوم هستند.

وی تصریح کرد : امروز بیش از اینکه به معماران شهری نیاز داشته باشیم و نیاز به شهرسازان و مهندسین عمران داشته باشیم به حکیم شهری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته یزد و قزوین و ری و اصفهان و اردبیل شکل می‌گیرد دلیلش وجود فارابی‌ها و شیخ بهایی‌ها بوده است که هم حکیم بودند و هم طبیب و معمار.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شاهد آن هستیم که کلانشهرها سالیانه در حال عمران و آبادانی هستند، اما این عمران و آبادانی نتوانسته مشکلات را رفع کند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: بسیاری از چالش‌ها به این دلیل است که ما در توسعه عمرانی سال‌های اخیر به جنبه‌های روحی، درونی و روانی جامعه توجه نکرده‌ایم. متاسفانه شهرسازی و معماری اخیرمان بیشتر به فضاهای مادی وصل و ما را از فضاهای معنوی و درونی دور کرده است و می‌بینیم با اینکه اقدامات زیادی انجام شده اما آسایش و حفظ آسایش را ایجاد نکرده است.

جمالی نژاد در ادامه افزود: جنس شورا و شهرداری نیاز به تعامل دو جانبه دارد و موضوعات باید در این حوزه به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود : برای اصلاح این روند خدمات شهری، زیباسازی، ترافیک و غیره به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، لذا باید همه مشکلات را احصاء کنیم و در یک نگاه همه جانبه به دنبال رفع آن‌ها باشیم.

وی همچنین گفت: باید بتوانیم شاخص‌ها و عناصر شهرهای ایرانی-اسلامی را احصا کنیم و با بهره گیری از آنها در راستای حل مشکلات شهرهای فعلی اقدام کنیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات