مهندس مصطفوی : ۹۵ درصد ظرفیت آب‌های زیرزمینی کشور در مناطق...

مهندس مصطفوی : ۹۵ درصد ظرفیت آب‌های زیرزمینی کشور در مناطق...

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: ۹۵ درصد ظرفیت آب‌های زیرزمینی کشور در این مناطق ممنوعه قرار دارند که ۱۴۰ منطقه ممنوعه یاد شده بحرانی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان مهندس مصطفوی روز چهارشنبه در نشست مشترک مدیران دفاتر حفاظت آبهای زیرزمینی استان‌های اصفهان، مرکزی و مازندران در شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: صدور مجوزهای زیاد برای حفر چاه و برداشت‌های بی رویه و تلقی و برداشت‌های غلط از مفاد قانونی موجب از بین رفتن منابع آبی زیرزمینی کشورشده است.

وی افزود: ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب های زیرزمینی در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۴۰۵ منطقه، ممنوعه است وازمجموع بیش از ۸۰۰ هزارچاه آب  در کشور حدود ۳۲۰ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: ۹۵ درصد ظرفیت آب‌های زیرزمینی کشور در این مناطق ممنوعه قرار دارند که ۱۴۰ منطقه ممنوعه یاد شده بحرانی است .

وی با اشاره به جمعیت پنج میلیون نفری اصفهان بیان کرد: مجموع کسری آبخوان‌های زیر زمینی این استان بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب است .

مصطفوی ادامه داد: در استان اصفهان حدود ۴۵ هزار پروانه حفر و بهره برداری چاه آب صادر شد که از این تعداد ۳۵ هزار پروانه مربوط به چاه کشاورزی است .

وی بر تغییر نگرش کارگزاران و بهره برداران برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و گفت: اتخاذ برخی تصمیمات در گذشته باعث دشواری کار امروز شده است وی همچنین اشاره نمود وزارت نیرو در اصلاح و تعدیل پروانه ها ی بهره برداری چاهها جدی است و شرایط برای تخلفات در حوزه آب باید سخت تر شود .

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: بر اساس آمار منابع رسمی کشور ۱۰۴ هزار روستا از ۲۴۰ هزار روستای کشور تخلیه شده که ۷۰ درصد آن مربوط به بیست سال اخیرو بدلیل مشکلات آبی بوده است.  بنابراین حفظ منابع آبی در راستای حفظ منافع ملی است و ما حق نداریم موضوعی را به منافع ملی ارجح بدانیم .

وی نصب و بهره برداری از دستگاه آب شیرین کن برای چاههای کشاورزی را غیرقانونی دانست و افزود: بر اساس قانون شرکت‌های آب منطقه‌ای حق صدور مجوز برای نصب دستگاه آب شیرین کن بر روی این چاهها را ندارند زیرا بهره‌برداری از این چاهها باعث افت کیفی آبهای زیرزمینی می‌شود .

در این نشست مدیران و کارشناسان دفاتر حفاظت آبهای زیر زمینی استان‌های اصفهان، مرکزی و مازندران مباحث و چالش‌های فراروی این بخش را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات