احداث ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن ایران ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی

احداث ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن ایران ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی

www.BanaNews.irقائم مقام وزیر راه و ترابری در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان از آمادگی پیمانکاران ایرانی برای ساخت راه‌آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان-ایران خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، رضا پیل پایه با بیان اینکه پیمانکاران ایرانی توانمندی ساخت راه آهن از جلفا به مرز نوردوز و از مرز تا سیسیان در خاک ارمنستان را دارند، گفت: لازم است که منابع لازم برای اجرای این پروژه تأمین شود.

وی تاکید کرد: پیمانکاران ایرانی هم اکنون در حال ساخت بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن هستند و وزارت راه آمادگی دارد برای معرفی پیمانکار همکاری لازم را داشته باشد.

پیل پایه پیشنهاد کرد: کمیته مشترک ریلی به منظور بررسی جزئیات پروژه و تامین منابع مورد نیاز تشکیل و پس از بررسی لازم به عنوان سند یادداشت و تفاهم به امضای دو طرف برسد.

قائم مقام وزارت راه و ترابری افزود: برای ساخت راه‌آهن ۵۰۰ کیلومتری از جلفا تا سیسیان به بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار اعتبار نیاز است که باید توسط سرمایه‌گذاران در طول اجرای پروژه تامین شود.

همچنین در این دیدار آرمن موسیسیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با ابراز خرسندی از همکاری با ایران و تمایل به افزایش مناسبات اقتصادی یادآور شد: اتصال راه آهن های دو کشور مورد توجه رؤسای جمهوری دو کشور است و این خط ریلی در چارچوب کریدور شمال-جنوب اجرا می‌شود و دارای توجیهات اقتصادی است.

وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات همکاری‌های بسیار خوبی در تامین مالی پروژه‌های مختلف در ارمنستان داشته است و امیدواریم در این طرح نیز همکاری نماید.

رئیس کمیسسیون مشترک اقتصادی ارمنستان و ایران با دعوت از قائم مقام وزیر راه و ترابری برای دیدار از ارمنستان تصریح کرد: شرکت‌های مختلفی برای اجرای این پروژه مذاکره داشته‌اند اما مایلیم این پروژه توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود.

در این دیدار با معرفی نمایندگان دو طرف مقرر شد جلسات کارشناسی برگزار و نتیجه نهایی در قالب سند یادداشت تفاهم به امضای دو طرف برسد.

با تحقق این پروژه، ارتباط ریلی ایران با اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان میسر خواهد شد .

 

 

    نظرات