عدم بهره‌وری مناسب، مهمترین مشکل حوزه‌ی آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگاران گفت: عدم بهره‌وری بهینه از آب موجود، یکی از بزرگترین چالش‌های آبی استان و کشور است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، مهندس یوسف غفارزاده در نشست خبری هفته‌ی صرفه‌جویی آب با بیان اینکه رسانه‌ها نقش والایی در نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی دارند، گفت: ارتقاء سواد آبی استان و کشور به عنوان یکی از محوری‌ترین و بحرانی‌ترین مسائل کلان، نیاز به فرهنگ‌سازی و مشارکت حداکثری مردم و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها دارد.

مهندس غفارزاده با اشاره به اینکه استان و کشور در منطقه‌ی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است، افزود: زندگی در چنین مناطقی نیازمند مصرف متناسب با آب و هوای همان منطقه است؛ با این حال شاهد مصرف بالای سرانه‌ی در سه حوزه کشاورزی، شرب و صنعت هستیم و امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای «مقابله با خشکسالی» رهیافت «سازگاری با کم‌آبی» را شعار و هدف خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌های «سازگاری با کم‌آبی» را در سطح استان با همکاری و مشارکت تشکل‌های مردمی، دانشگاه‌های معتبر، تشکل‌های کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط تدوین کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، آب تجدیدپذیر استان را ۳ میلیارد و ۱۹ میلیون مترمکعب ذکر و اضافه کرد: مصرف آب استان در حال حاضر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است لذا نزدیک به ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر استان را مصرف می‌کنیم.

وی میزان استاندارد جهانی مصرف آب تجدیدپذیر را ۴۰ درصد و در بیشترین شکل آن ۶۰ درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به این استاندارد، حداکثر مصرف آب استان باید حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب باشد لذا باید سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب استان صرفه‌جویی به‌عمل آید و برنامه‌ی «سازگاری با کم‌آبی» استان نیز بر همین اساس تدوین شده است.

مهندس غفارزاده توجه به توسعه‌ی پایدار را هدف شرکت آب منطقه‌ای استان دانست و گفت: هر جامعه‌ای برای دستیابی به توسعه‌ای که پایدار و ماندگار باشد نیازمند توسعه‌ی همخوان با محیط‌زیست و ظرفیت آبی بومی آن منطقه است.

وی عدم بهره‌وری بهینه از آب موجود را یکی از بزرگترین چالش‌های آبی استان و کشور معرفی و اضافه کرد: آورده‌ی ریالی هر متر مکعب آب در ایران تقریبا ۳۰ سنت است در حالی که نرخ جهانی آن ۲ تا ۳ دلار است و بهره‌وری ما از ظرفیت آبی، تنها یک هشتم تا یک دهم است لذا در صورت مدیریت بهره‌وری آب قادر خواهیم بود رشد، تولید و اشتغال استان را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استفاده از آب‌های غیرمتعارف و پساب را از دیگر موارد مهم مرتبط با مدیریت آب دانست و گفت ۷۰ درصد آب شرب و بهداشتی تبدیل به پساب می‌شود و اگر بتوانیم آن را مدیریت و به‌درستی توزیع کنیم قادر خواهیم بود با بازچرخانی آن، آب را در بخش شرب و صنایع مجدداً مصرف کنیم.

وی ارزان بودن آب در کشور را یکی از مشکلات دیگر حوزه‌ی آب معرفی و بر لزوم رونق یافتن بازار آب در کشور تاکید کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن بازار آب و خرید و فروش آن، آب ارزش خود را باز می‌یابد و هم اکنون در دو استان کشور اجرای آن آغاز شده و ما هم برای پایلوت شدن آذربایجان‌شرقی پیشنهاد داده‌ایم.

به گفته‌ی وی؛ آمایش آب‌محور یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که توجه به آن می‌تواند توسعه‌ی استان را به شکل پایدار در پی داشته باشد.

مهندس غفارزاده در ادامه دلیل ۹۵ درصد وقوع سیل‌ها را عوامل غیرطبیعی عنوان کرد و گفت: استان ما نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص، دارای ۲۵ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل است با این حال با اقدامات به‌موقع انجام گرفته توانستیم از وقوع سیل در استان طی ماه‌های گذشته جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: برای این امر بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیرها با اولویت مناطق حادثه‌خیز نقشه‌برداری، حدود ۷ هزار و پانصد کیلومتر تعیین حریم بستر و حدود ۷ هزار و ۵۰ کیلومتر از این مسیرها بازگشایی شده و برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ای نیاز است تا با تامین اعتبار، باقیمانده‌ی مسیرها نیز اصلاح و بازگشایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به مردم در مورد خطر شنا در سدها و کانال‌ها، ادامه داد: طی دو ماه گذشته و همزمان با گرم شدن هوا ۱۰ نفر در اثر شنا در سدها، رودخانه ها و کانال‌ها در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه سه پروژه‌ی آبیاری و زهکشی خداآفرین و قیز قلعه‌سی، و توسعه بهره‌برداری ارس را با بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی از مهم‌ترین پروژه‌های آبی استان دانست و گفت: سد حاجیلرچای در شهرستان ورزقان با ۵۱ میلیون مترمکعب حجم مخزن با بهره‌وری بالای آب طی روزهای آتی همزمان با سفر ریاست جمهوری گشایش خواهد یافت.

مهندس غفارزاده آب‌های زیرزمینی را ذخایر استراتژیک و منابع غنی آبی ذکر کرد و افزود: در استان آذربایجان‌شرقی، ۲۵ دشت این منابع استراتژیک را تشکیل می‌دهند با این حال سالانه ۴۱ میلیون مترمکعب بیشتر از تغذیه‌ی منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود و سالانه به طور میانگین شاهد افت ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری مخازن آب‌های زیرزمینی در استان هستیم.

وی تجمع کسری مخازن آب زیرزمینی استان طی سال‌های گذشته را یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در این راستا طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در استان در حال انجام است و میزان تغذیه و برداشت تمامی دشت‌های استان کنترل می‌شود و اقداماتی چون پرکردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، نقشه‌برداری، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای به تعادل رسیدن تغذیه و برداشت آب‌های زیرزمینی در حال انجام است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی

    شركت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات