مدرکی از سردرگمی قیمت مسکن

مدرکی از سردرگمی قیمت مسکن

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irدر بازار مسکن به تازگی سلیقه مالکان برای قیمت‌گذاری حرف اول را دارد می‌زند و متاسفانه مشاوران املاک در اغلب مواقع تلاش می‌کنند آنچه را که مالک به عنوان «قیمت پیشنهادی» تعیین می‌کند، به باور خریدار برسانند؛ اما آیا حرف آخر را هم همین قیمت‌های پیشنهادی که این روزها به شکل کاذب درآمده، خواهد زد؟

پاسخ به این پرسش که برای خریداران باید حائز اهمیت باشد، مشروط است.

اگر متقاضیان مسکن اطلاع کافی از حدود و عرف قیمت مسکن در منطقه‌ای که جست‌وجو می‌کنند، داشته باشند در مواجهه با قیمت‌های کاذب واکنش نشان خواهند داد.

در تهران طی روزهای اخیر پیشنهادهای قیمتی برای فروش واحد‌مسکونی حاکی از گیج‌شدن قیمت مسکن است.

دنیای‌اقتصاد برای اثبات سردرگمی قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین رویه‌ای که برخی فروشنده‌ها در اعلام غیرکارشناسی قیمت پیشنهادی اتخاذ کرده‌اند، چند نمونه از فایل‌های فروش آپارتمان را در زیر شرح داده است:

در سامانه مجازی معاملات مسکن (ایران‌فایل) فروشنده یک واحد ۶۵متری ۴ سال ساخت در بلوارفردوس غرب، واحد خود را با قیمت پیشنهادی متری دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است؛ اما در همین منطقه دو فروشنده دیگر برای واحدهای مسکونی ۶۹ متری ۱۰ سال ساخت و ۷۰ متری نوساز، قیمت پیشنهادی‌شان را متری دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند!

آیا در یک منطقه می‌شود قیمت فروش واحد نوساز با واحد ۱۰ سال ساخت یکسان باشد؟

همه سه واحد فوق دارای پارکینگ، آسانسور، در طبقه بالای ساختمان و هر سه جنوبی هستند؛ بنابراین امکانات این سه واحد مشابه هم است و دلیلی ندارد قیمت یکسان برای آنها در شرایطی که عمر مفید آنها کاملا با هم متفاوت است، در نظر گرفته شود.

نمونه‌ای دیگر از اعمال سلیقه در قیمت پیشنهادی فروش مسکن، در سامانه ایران‌فایل به وضوح مشخص است: مالک یک واحد مسکونی ۷۰ متری در خیابان سازمان برنامه –غرب تهران- واحد ۱۲ سال ساخت خود را با قیمت پیشنهادی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است و مالکی دیگر در این منطقه که واحد ۵ سال ساخت با متراژ ۷۰ متر را می‌خواهد بفروشد نیز همین قیمت ۹/۱ میلیون تومان را برای واحد خود در نظر گرفته است.

صرف‌نظر از اینکه کدام قیمت درست است، مشاهده می‌شود تعیین قیمت‌ پیشنهادی از جانب مالکان هیچ مبنای منطقی ندارد و لازم است نهادهای مسوول در بازار مسکن برای قراردادن مالکان در مسیر درست اعلام قیمت، مکانیزم مشخصی را تدوین کنند.

هر چند در تهران آنچه در اغلب مبایعه‌نامه‌ها به عنوان قیمت قطعی ثبت می‌شود به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های پیشنهادی است، اما وجود چنین مالکانی که بدون اطلاع و از روی سلیقه قیمت تعیین می‌کنند، همواره می‌تواند برای بازار مسکن تهدید محسوب شود.

 

    نظرات