هدف طرح محله های عمودی، توسعه فرهنگ شهروندی است

هدف طرح محله های عمودی، توسعه فرهنگ شهروندی است


شهردار شیراز اجرای طرح محله های عمودی را مبتنی بر شعار《شیراز شهر سبز پایدار، شهروند فرهنگ مدار》و در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در چهارمین برنامه از افتتاح طرح جامع آموزشی فرهنگ شهروندی با عنوان محله های عمودی گفت: اگر شهری داشته باشیم که پروژه های عمرانی در آن اجرا شود اما فرهنگ شهروندی متناسب با توسعه شهر ارتقا پیدا نکند دچار مشکل می شویم، چون رعایت کردن اصول فرهنگ شهروندی همچون رعایت نظافت، قواعد رانندگی و ... باعث ارتقای کیفیت زندگی در شهر می شود. ما نیز در این دوره مدیریت شهری به دنبال ارتقا کیفیت زندگی هستیم.
وی هدف اصلی شهرداری در توسعه محله های عمودی را  ارتقای فرهنگ شهروندی و ایجاد حس مهربانی برای همه همسایه ها دانست و افزود: با اجرای طرح محله های عمودی می خواهیم خصوصیات هم محله ای بودن را تمرین کنیم.
شهردار شیراز اضافه کرد: شهرداری با اجرای طرح محله های عمودی به دنبال احیای محله محوری در مجتمع های آپارتمانی است. بدین مفهوم که مجتمع های آپارتمانی نیز همچون محله های قدیم می توانند کانون حضور شهروندان در کنار یکدیگر به بهانه مناسبت های مختلف شود. البته خصوصیت مجموعه های آپارتمانی به گونه ای است که باید برخی نکات را رعایت کنیم، به مرور با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و به این تفاهم برسیم که نکاتی نیز باید رعایت شود.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه در مجموعه شهرداری باید به دنبال ارتقای کیفیت خدمت به شهروندان و جلب رضایت آنها باشیم، گفت: به منظور ارتقای کیفیت خدمات دهی به شهروندان، شهرداری الکترونیک را در راستای سرعت بخشیدن به کار شهروندان و از بین بردن فساد در دستور کار خود قرار داده ایم.
شهردار شیراز تصریح کرد: با استقرار شهرداری الکترونیک، شهروندان و مراجعه کنندگان می توانند با استفاده از نرم افزار موبایلی استعلام بگیرند و به فاصله زمانی نیم ساعت تا ۴۸ ساعت پاسخ استعلام را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کنند. تلاش داریم در آینده روند صدور پروانه نیز از طریق نرم افزار انجام شود.
وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۷ حدود ۸۰۰ نفر برای صدور پروانه و هفت هزار و ۷۰۰ نفر برای دریافت پاسخ استعلام به شهرداری منطقه ۶ مراجعه داشته اند، خاطرنشان کرد: با استقرار شهرداری الکترونیک دیگر نیاز نیست شهروندان برای دریافت پاسخ استعلام به شهرداری مراجعه کنند و با نرم افزار موبایلی می توانند مراحل استعلام را انجام دهند. با استقرار  این سامانه شهروندان می توانند حتی با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد نیز روند دریافت استعلام را طی کنند.
مهندس اسکندرپور خطاب به شهروندان حاضر در آیین افتتاح طرح جامع آموزشی محله های عمودی گفت: مجموع این اقدامات تلاشی است که ما برای سلامت مجموعه شهرداری، سرعت در کار و کیفیت ارائه خدمت به شهروندان انجام می دهیم.
طرح محله‌های عمودی، برنامه‌ای برای تجمیع آموزش‌های شهروندی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: طرح محله‌های عمودی برنامه‌ای برای تجمیع آموزش‌های شهروندی در شیراز است.
ابراهیم گشتاسبی‌راد درباره نحوه شکل‌گیری ایده طرح محله‌های عمودی اظهار کرد: این طرح در اداره آموزش فرهنگ شهروندی در معاونت فرهنگی سازمان رقم خورد و ایده آن به تمام ارکان شهرداری به ویژه حوزه معاونت اجرایی شهرداری و سازمان‌های زیر مجموعه آن و همزمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری منتقل شد.
وی با اشاره به اینکه مناطق ۳، ۴، ۶و ۱۱ به عنوان پایلوت اجرای طرح محله‌های عمودی انتخاب شدند، افزود: برنامه‌های آموزشی از تیرماه امسال آغاز شده و تا آذر ماه ادامه دارد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز تاکید کرد: علاوه بر سازمان‌های خدمات رسان و مناطق شهرداری تعداد زیادی از ادارات خارج از شهرداری مانند اداره آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق منطقه‌ای، پلیس راهور و غیره در اجرای طرح محله‌های عمودی همکاری دارند.
گشتاسبی‌راد تصریح کرد: آموزش‌های شهروندی به صورت پراکنده انجام می‌شد اما در این طرح تمام این آموزش‌ها تجمیع شد تا صحنه‌ای باشد برای رقابت محله‌های مختلف چراکه دی ماه امسال ارزیابی انجام می‌شود تا مشخص شود کدام محله توانسته اصول فرهنگ شهروندی را رعایت کند و محله خود را به عنوان یک محله موفق نشان دهد و الگویی برای سایر شهروندان باشد.
مهندس سروی، شهردار منطقه ۶ شیراز نیز در چهارمین برنامه از راه اندازی طرح جامع آموزشی فرهنگ شهروندی با عنوان محله های عمودی گفت: انسان معاصر با هوشمندی از زمین در شهرها استفاده کرد و عرصه را به ارتفاعات انتقال داد و این انتقال عرصه به ارتفاعات، نیازمندی‌های مخصوص به خود را ایجاد کرد که نیازمند آموزش‌ها مورد نیاز است که تاکنون مغفول مانده است.

سرمایه اجتماعی استان فارس به ویژه شهر شیراز در کشور، اول است

سیّد عبدالرزاق موسوی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این آئین با اشاره به اینکه تا چند روز قبل تصورم این بود که شیراز در بحث سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم جایگاه خوبی در کشور نداشته باشد، اظهار کرد: اما تحقیق جامعی در این زمینه انجام شده که نتیجه آن این بود که در بحث سرمایه اجتماعی استان فارس به ویژه شهر شیراز در کشور، اول است و شاید این برای خیلی‌ها باورکردنی نباشد.
موسوی با تاکید بر اینکه این جایگاه استثنایی یک پیام برای مسئولین دارد، تصریح کرد: شهری که شهروندان آن در میزان دلبستگی به نظام و ارزش‌های انقلاب و اهداف آن و رفتارهای اجتماعی و گروهی در سطح ملی در جایگاه اول قرار دارد و جزو شهرهای برتر کشور است و گذشته و تاریخی درخشان دارد شایسته است مدیران آن هم مدیرانی شایسته و خدمتگزارانی صدیق باشند.
ناظر شورای اسلامی شیراز در منطقه ۶ شهرداری با بیان اینکه امروز شهرداری و شورای شهر و دیگر دستگاه‌های همکار در این طرح وظیفه خدمات‌رسانی به مردم را دارند، تاکید کرد: مهمترین ماموریت سازمان‌های شهری، خدمات‌رسانی است که برای هر یک، خدمات متفاوت تعریف شده است.
موسوی با تاکید بر اینکه در بحث خدمات‌رسانی یک اصل وجود دارد، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌هایی که متولی ارائه خدمات عمومی به مردم هستند باید توجه داشته باشند که خدماتشان آسان، سریع، با کیفیت و با کمترین قیمت به مردم ارائه شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: آسان یعنی که دسترسی خدمات برای همه یکسان باشد و تمام شهروندان امکان دسترسی به این خدمات را داشته باشند و گرفتار بروکراسی اداری نشوند و در کمترین زمان به آنها خدمات ارائه شود؛ با کیفیت یعنی که به بهانه ارائه سریع و آسان خدمات از کیفیت کم نشود و در نهایت با کمترین قیمت باشد و منافع و مصالح مردم لحاظ شود و اگر بخواهیم این اصل را رعایت کنیم بسیار سخت است اما نتیجه آن انتفاع و رضایت مردم است.
وی ادامه داد: امیدوارم شورای شهر هم بتواند کمک کند تا در حوزه گسترده‌تری همکاری سازمان‌های خدمات‌رسان تقویت شود تا در نهایت رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.

براساس این گزارش طرح جامع آموزشی فرهنگ شهروندی با عنوان محله های عمودی به صورت پایلوت در مناطق ۳، ۴، ۶و ۱۱ شیراز با همکاری حوزه های مختلف شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان آغاز شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات