تقدیر رئیس جمهور از وزارت نیرو برای تخصیص آب کشت تابستانه اصفهان

تقدیر رئیس جمهور از وزارت نیرو برای تخصیص آب کشت تابستانه اصفهان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بروز خشکسالی در ۱۱ سال اخیر مشکلاتی را در تامین آب کشاورزی ایجاد کرده و موجب کاهش درآمد اقتصادی بخش زیادی از کشاورزان شده است. در حوضه آبریز زاینده‌رود علاوه بر این امر، با خشک شدن جریان آب در مسیر رودخانه و داخل شهر اصفهان، رونق صنعت گردشگری و کسب و کارهای مرتبط را نیز تحت تاثیر قرار داده بود که با دستور رئیس‌جمهور از اواخر سال گذشته تاکنون آب در این مسیر جاری شده و خوشبختانه اثرات و برکات فراوانی به همراه داشته است.
در سفر اخیر وزیر نیرو به استان اصفهان، درخواست تخصیص آب برای کشت تابستانه و حفظ وضعیت موجود توسط جمعی از کشاورزان، نمایندگان استان و استاندار مطرح شده بود که بدین منظور، موضوع در شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود مطرح و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و جبران سال‌های گذشته، برای اولین بار در ۱۱ سال اخیر موافقت شد در سال آبی جاری علاوه بر تامین آب کشت پاییزه، برای کشت تابستانه نیز آب تخصیص داده شود، به طوری که در پایان شهریورماه موجودی مخزن سد زاینده‌رود به کمتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب کاهش نیابد.
همچنین با هدف تقویت و ایجاد روحیه نشاط شهروندان و رونق گردشگری، آب در رودخانه زاینده‌رود تا پایان تابستان همچنان جاری باشد که در صورت بارش مناسب در سال آبی آینده، جای امیدواری است که علاوه بر تامین حقابه کامل کشاورزان جریان پایدار آب در این رودخانه تا پایان سال جاری همچنان ادامه یابد.
براساس این گزارش، طبق برنامه وزارت نیرو در سال رونق تولید و به منظور توجه جدی به معیشت کشاورزان زحمتکش، به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است که برنامه‌ریزی منابع آب با لحاظ درآمد اقتصادی مردم، خصوصا اقشار کم درآمد صورت بگیرد.
این دو مسئله (موافقت با تخصیص آب برای کشت تابستان استان اصفهان و ابلاغ برنامه‌ریزی منابع آب با لحاظ درآمد اقتصادی مردم به تمام استان‌ها) اخیرا طی گزارشی از سوی وزیر نیرو به رئیس جمهور ارسال شده بود که رئیس‌جمهور در این زمینه در پی‌نوشت این نامه از وزارت نیرو تقدیر کرده است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات