همایش توسعه روستایی استان فارس با سخنرانی دکتر جمالی نژاد در شیراز برگزار شد

همایش توسعه روستایی استان فارس با سخنرانی دکتر جمالی نژاد در شیراز برگزار شد

همایش توسعه روستایی استان فارس با حضور دهیاران و بخشداران استان فارس، دکتر جمالی نژاد رییس سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور و جمعی از مسوولین استانی عصر سه شنبه هجدهم تیرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در این همایش طی سخنانی افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات ناشی از عوارض سوخت از ۲۰به ۳۵ درصد و تدوین لایحه دهیاریها و اصلاح آیین نامه استخدامی دهیاریها را از جمله مواردی عنوان کرد که به رفع خلاهای قانونی و جایگاهی دهیاران کمک می‌کند.

وی از اصلی ترین سیاست‌های وزارت کشور در بحث توسعه متوازان و پیشرفت پایدار ایران را توزیع عادلانه خدمات و امکانات ذکر و تاکید کرد که همه زیر مجموعه‌های این وزاتخانه جهت توزیع متوازن جمعیت بدان عمل کنند.

رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور ادامه داد: عدم توجه به روستاها و شهرهای کوچک در طول دهه‌های گذشته مشکلی ایجاد کرده که نظام شهری ما را دچار خدشه کرده است.نظام شهری کهکشانی ابران در سال‌های دور، مجموعه‌ای از نظام زنجیره‌ای ایجاد کرده که خالی شدن روستاها از سکنه نتیجه آن است .

معاون عمرانی وزیر کشور با بیا اینکه معتقدم که توسعه کشور از روستاها می‌گذرد، چرا که روستاها مراکز مولد هستنداز اجرای برنامه های همه جانبه برای کمک به توسعه روستاها خبر داد و اعلام کرد که سرانه اعتبارات تخصیصی به روستاهای دارای دهیار به ۲۴۰ هزار رسیده و ۲۲۰ درصد افزایش داشته است .

وی افزود: تاکنون مجوز تاسیس۳۷ هزار و ۵۹دهیاری از سوی وزارت کشور صادر شده است و برهمین اساس تاکنون ۹۵درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات نهاد دهیاری قرار گرفته‌اند و دهیاری ها به حدود ۱۹ میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهند.

وی در زمینه توزیع اعتبارات بین دهیاری‌ها گفت: ۸۱درصد مجموع اعتبارات متمرکز شامل اعتبارات ملی و استانی که از سال ۱۳۸۲ ،راه‌اندازی دهیاری‌ها، تا پایان سال ۱۳۹۷ بین دهیاری‌ها توزیع شده، در طول دولت یازدهم و دوازدهم توزیع شده است.

وی افزود: از ابتدای راه‌اندازی دهیاری‌ها تاکنون ۱۶ هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی متناسب با وظایف دهیاری‌ها و ویژگی‌های مناطق روستایی به دهیاری‌های کشور واگذار شده است. که از این تعداد، ۴۱۶۳ دستگاه مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی همچنین مهمترین چالشی که در روستاها مهاجرت را رقم می‌زند، اشتغال عنوان کرد و گفت: یک بانک اطلاعاتی از طرح‌های خلاقانه و کارآفرینی به میزان سه هرار طرح جمع آوری شده و در این راستا چندین جشنواره برای کارآفرینان برتر روستایی برگزار شده است .

رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور تجهیز پایگاههای آتش تشانی دهیاری‌ها، توسعه فضای سبز روستایی، افزایش تعاملات بین دستگاهی، توسعه بازارهای محلی در روستاها، برگزاری همایش‌ها و نشست ‌های موضوع محور و راه‌اندازی ده سراها را از جمله مواردی عنوان کرد که تا پایان امسال در وزارت کشور دنبال خواهد شد .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات