سیمان بورسی همچنان روی قیمت ۵۴ تومان

سیمان بورسی همچنان روی قیمت ۵۴ تومان

www.BanaNews.irعرضه شرکت‌های سیمانی در بورس کالا هر روز پی گرفته می‌شود، اما مساله درخواست افزایش قیمت‌ها و منطقی بودن آن از سوی تولید‌کننده‌ها همچنان بی‌جواب مانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عرضه شرکت‌های سیمانی در بورس کالا مدتی است که به صورت مداوم و پشت سر هم در بازار دنبال می‌شود، این در شرایطی است که مساله قیمت‌ها و افزایش آن چندی است که پس از قانون اصلاح قیمت‌ها به صورت جدی از سوی تولید‌کننده‌ها پیگیری می‌شود، اما تاکنون نتیجه‌ای برای آن حاصل نشده است. مساله افزایش قیمت‌ها از سوی شرکت‌های تولید‌کننده با عنوان «واقعی کردن نرخ‌ها» بیان می‌شود و دلیل اصلی این موضوع نیز به اجرای قانون اصلاح قیمت‌ها و حامل‌های انرژی برمی‌گردد که براساس گفته تولید‌کننده‌ها پس از اجرای این قانون، صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر با هزینه‌های زیادی روبه‌رو بوده که به تاثیر از آن هزینه‌های جانبی دیگر نیز بالا رفته و همین باعث شده اعلام و درخواست افزایش قیمت‌ها از سوی تولید‌کننده‌ها موضوعی طبیعی اطلاق شود.

در دیگر سو دولت نیز اعلام کرده افزایش قیمت‌ها تنها در صورت مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قانونی است و هنوز موافقتی با درخواست تولید‌کننده‌ها صورت نگرفته است. البته برخی از فعالان بازار سیمان با اشاره به اینکه سود شرکت‌های سیمانی در حد مطلوبی است و اظهار گلایه از گفته تولیدکنندگان مبنی بر اینکه سود شرکت‌ها پایین آمده و تولید‌کننده‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارند بر این باورند این گفته با گزارش سود سهام شرکت‌ها همخوانی ندارد و به همین دلیل افزایش قیمت‌ها از سوی تولید‌کننده‌ منطقی نیست.

اما روز گذشته در بورس کالا برای اولین بار سیمان خوزستان ۵ هزار تن کالا را به صورت پاکتی با قیمت هر کیلو ۵۴ تومان و ۹ ریال وارد بازار کرد که در پایان همه محصول عرضه شده به فروش رسید. به گفته اعلایی مدیر کالایی یکی از کارگزاری‌های بورس کالا سیمان خوزستان برای اولین بار عرضه‌هایش را در بورس کالا از سر گرفت و قرار است امروز نیز عرضه‌های سیمان صوفیان پی گرفته شود.

پیش از این سیمان شاهرود نیز برای اولین بار عرضه‌هایش را در بورس دنبال کرده بود تا عرضه سیمانی‌ها به رقم بالای ۵ شرکت برسد، براساس آمار بورس کالا تاکنون ۱۷ شرکت سیمانی مرحله پذیرش را طی کرده که یا آماده عرضه هستند یا اینکه تولیداتشان را در بورس به مرحله اجرا گذاشته‌اند. همچنین شرکت سیمانی فارس نو نیز که به تازگی پذیرش شده است تا پایان هفته اولین محموله تولید خود را روی تابلوی معاملاتی می‌برد.

 

 

 

    نظرات