تلاش می‌کنیم که دغدغه انبوه سازان در شهر کرمان به حداقل ممکن برسد

شهردار کرمان:

تلاش می‌کنیم که دغدغه انبوه سازان در شهر کرمان به حداقل ممکن برسد

شهردار کرمان گفت: تلاش می‌کنیم که دغدغه انبوه سازان و سرمایه گذاران در شهر کرمان به حداقل ممکن برسد و به همین منظور برای رونق سرمایه گذاری در شهر کرمان، بسته های تشویقی در نظرگرفتیم.

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین، سید مهران عالم‌زاده در سیزدهمین اجلاس سراسری انبوه سازان کشور که با موضوع صنعتی‌سازی ساختمان و بهینه‌سازی انرژی در شهر کرمان برگزار شد؛ به تبیین بسته های تشویقی شهرداری کرمان برای انبوه سازان و سرمایه گذاران پرداخت.

وی افزود:اولین اقدامی که در این راستا  در سال گذشته انجام شد ؛ ارایه پنج درصد تخفیف ویژه  در پروانه ساختمانی برای انبوه سازان بود که هم اکنون  با دریافت مصوبه قانونی از سوی شورای شهر به طور ثابت به پروژه های انبوه سازی تعلق می گیرد که با این امتیاز داده شده، شهر کرمان جز معدود شهرهایی است که برای انبوه سازی، تسهیلات پنج درصدی  در نظر گرفته است .

وی همچنین به ارایه تسهیلات ساخت وساز به شهروندان خوش حساب اشاره و تصریح کرد: کسانی که ابتدای سال برای پرداخت عوارض ساخت و ساز خود اقدام می کنند نسبت به افرادی که پایان سال مراجعه می کنند مشمول تخفیف بیشتری می شوند.

عالم زاده همچنین با اشاره به تصویب آیین نامه تقسیط بدهی ها و پرداخت عوارض ساخت و ساز  در شورای شهر خاطر نشان کرد:این آیین نامه به شهرداری اجازه می دهد ۳۰ درصد عوارض را نقد و مابقی را به صورت اقساط از سازنده دریافت کند.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس  این آیین نامه شهردار  اختیار  دارد که برای دریافت هزینه پروانه ساختمانی بالای ۵۰۰میلیون تومان با انبوه ساز مذاکره کند و تسهیلاتی را قایل شود.

وی ادامه داد:در راستای ارایه بسته های تشویقی  سعی شده، پروژه های ساخت وساز  که زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسند به صورت  علی‌الحساب عوارض آن‌ها محاسبه و در یک فرصت چهار ماهه ارایه شود تا بتوانند نقشه ها و سایر مراحل ساخت را طی کنند و مجوزهای لازم تا مراحل اجرای فندانسیون را دریافت کنند که در این صورت  در مدت زمان سرمایه گذاری صرفه جویی می شود.

شهردار کرمان به تسهیلات شهرداری در بخش بافت فرسوده و تاریخی  نیز اشاره کرد و گفت: تخفیفات داده شده در بخش ساخت و ساز در این بافت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در نظر گرفته شده است تا انبوه سازان تمایل پیدا کرده و در بافت فرسوده و تاریخی  سرمایه گذاری کنند.

وی ازجمله امتیازهای ویژه برای ترغیب سرمایه گذاری در بافت تاریخی، به معافیت هایی در زمینه پارکینگ اشاره کرده و افزود: خانه های واجد ارزش تاریخی که به منظور تبدیل شدن به واحدهای اقامتی و پذیرایی در زمینه گردشگری مرمت و بازسازی می شوند یا اصولا همه واحدهایی که به نحوی از انحا به واحدهای فعال در زمینه گردشگری تبدیل می شوند از پرداخت عوارض ارزش افزوده تغییر کاربری معاف خواهند بود.

وی تمدید پروانه ساختمانی را از جمله دغدغه انبوه سازان ذکر کرد و افزود:برای رفع این دغدغه، مدت زمان تمدید را از یک سال به۲۴ تا ۳۶ ماه افزایش داده و براساس  گروههای سازمان نظام مهندسی و قرارداد مهندس ناظر، مدت زمان تمدید پروانه ساختمانی را افزایش دادیم تا انبوه ساز بتواند با خیالت راحت کارش را در پروسه زمانی پیش ببرد.

شهردار کرمان همچنین ارایه  تسهیلات ساخت وساز برای تامین پارکینگ برای شهر را از جمله اهداف شهرداری ذکر و تصریح کرد:در صورتی که در پروژه ای بیش از حد نیاز و براساس طرح تفضیلی پارکینگ ساخته شود  مشمول تخفیف در محاسبه  عوارض ساخت و ساز می گردد.

وی افزود:همچنین  جهت احداث پارکینگ طبقاتی در شهر شهرداری  امتیازاتی قایل شده است. براین اساس کسانی که در پروژه ساختمانی خود پارکینگ طبقاتی ایجاد کنند می توانند در حد ۱۰تا ۱۵درصد از پروژه خود را به  فضای تجاری اختصاص دهند که  مشمول عوارض هم نمی شود.

وی در ادامه از اعمال تخفیف سهم مهندس ناظر و طراح در محلات باز آفرینی (حاشیه شهر، بافت فرسوده و قدیم) خبر داد و خاطر نشان کرد:این اقدام با همکاری سازمان نظام مهندسی صورت گرفته که براین اساس بار مالی هزینه نظارت و طراحی در  بافت های باز آفرینی  کاهش خواهد یافت.

وی همچنین علاوه بر اختصاص دادن تسهیلاتی در زمینه صدور پروانه، تعامل با سرمایه گذاران از محل منابع و زمین های شهرداری را از جمله موارد قابل ذکر برای افزایش فرصت های سرمایه گذاری دانست و افزود:باید زمینه خدمات رسانی دستگاه های خدمات رسان از جمله آب، برق و گاز را در اجرای پروژه ها تسهیل کنیم.

لازم به ذکر است اجلاس سراسری انبوه سازان توسط انجمن صنفی انبوه سازان استان کرمان و با مشارکت شهرداری، شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، اداره کل راه و شهرسازی استان،معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان برگزار شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات