توجه ویژه شهردار رشت به رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری

توجه ویژه شهردار رشت به رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری

در نود و دومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت تاکید شد:
توجه ویژه شهردار رشت به رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری
توجه ویژه شهردار رشت به رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری
در نود و دومین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت به لزوم توجه ویژه شهردار رشت به رفع مشکلات سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه با تبریک هفته بهزیستی با اشاره به نقش شهرداری رشت در مباحث اجتماعی اظهار کرد:
سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و کنترل ناهنجاریها و در راستای حمایت از افراد بی بضاعت و بی خانمان راه اندازی شد.
فاطمه شیرزاد به شروع فعالیت سامانکده شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: سامانکده شهرداری رشت از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر تعدادی از زنان و مردان بی خانمان و متکدی در آن نگهداری می شوند.
وی با تاکید به انجام غربالگری ماهیانه این افراد افزود: این افراد باید به طور ماهیانه به لحاظ پزشکی تحت غربالگری قرار بگیرند تا در صورت بروز هر گونه مشکل نسبت به کنترل بیماری و درمان آنان اقدام شود.
شیرزاد با بیان اینکه سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت به لحاظ مالی با مشکلات فراوانی مواجه است تصریح کرد: این حوزه جزو آسیب های اجتماعی شهر محسوب می شود و انتظار داریم شهردار رشت به طور ویژه نسبت به رفع کمبودها و دغدغه های سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اقدام کند و پرداخت مطالبات معوقه این حوزه در اولویت باشد.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با تاکید به تامین اقلام مورد نیاز سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بیان کرد: اقلام خوراکی، پتو، بالشت و غیره از جمله نیازهای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت بوده و انتظار داریم در این باره مساعدت بیشتری انجام بشود.
شیرزاد با اشاره به اینکه گشت فوریت های اجتماعی ۲۴ ساعته در داخل شهر مشغول گشت زنی هستند افزود: عدم تخصیص منابع مالی در راستای رفع آسیب های اجتماعی در حوزه سامانکده و گرمخانه مشکلات فراوانی ایجاد کرده و تلاش های شبانه روزی مدیریت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت با تمامی مشکلات مالی پیش رو قابل تقدیر است.
وی به حضور و فعالیت انجمن های مردم نهاد پیرامون چنین مباحثی اشاره کرد و گفت: افرادی که دارای چنین مشکلاتی هستند جزو جامعه هدف محسوب شده و با مشارکت انجمن های مردم نهاد فعال در این حوزه می توانیم گامی موثر در راستای رفع مشکلات آنان برداریم.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مدیریت سامانکده شهرداری رشت با خلوص نیت در تلاش برای رفع کمبودها است اظهار کرد: شهردار رشت باید به سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت نگاهی ویژه معطوف داشته و ماهیانه مبلغی مشخص به منظور تامین اقلام مورد نیاز در اختیار مدیریت آن قرار بدهد.
محمد حسن عاقل منش با تاکید به بهره مندی از ظرفیت خیرین در این حوزه افزود: پیشنهاد می کنم طی برگزاری جلساتی از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و خیرین در این حوزه به منظور رفع کمبودها و نیازهای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت استفاده کنیم.
مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ساختمان فعلی سامانکده موقتی و در مسیر اجرای طرح قرار دارد اظهار کرد: ظرفیت گرمخانه شهرداری رشت برای پذیرش مردان کمتر از بیست نفر است اما در برخی شاهد پذیرش مازاد بر ظرفیت در آن بودیم.
مجتبی شهرستانی به دغدغه های پیرامون سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت:
۱۶ نفر از افراد حاضر در سامانکده در مجهول الهویه بودند که طی نامه نگاریهای متعدد و با کمک پلیس آگاهی و دیگر دستگاه های مسئوول توانستیم هویت ۶ نفر از آنان را شناسایی کنیم.
وی با اشاره به زمینی متعلق به شهرداری رشت واقع در بلوار خرمشهر به مساحت دو هزار و۳۰۰ متر افزود: قرار است در این زمین ساختمانی تحت عنوان اقامتگاه موقت به منظور ساماندهی افراد بی خانمان و بی بضاعت احداث شود و این موضوع را نیز به طور مکتوب به اطلاع شهردار رشت رساندیم و منتظر تصمیم نهایی وی در این باره هستیم.
شهرستانی با بیان اینکه در حال حاضر یازده نفر در سامانکده حضور دارند تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری ها و اقدامات انجام شده مابقی افراد با همراهی و مشارکت دستگاه هایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد ساماندهی شده و تعدادی از آنان نیز به خانواده هایشان سپرده شدند.
مسئوول سامانکده شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۴۲ نفر از افراد سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت ساماندهی شدند اظهار کرد: برخی از افراد متکدی از شهرهایی از جمله اردبیل، سیستان و بلوچستان و نیز جزو این آمار بودند که به شهرهای خود بازگردانده شدند.
مروت علی خدایاری با بیان اینکه درگذشته غذای این افراد توسط آسایشگاه معلولین تامین می شد گفت: این غذا به صورت رایگان پرداخت می شد اما چند سالی است که طی قرار داد با یکی از مراکز تهیه غذا قرار شد شهرداری رشت بابت تامین سه وعده غذا مبلغ چهارده هزار تومان پرداخت کند که متاسفانه از این بابت بسیار مقروض هستیم.
وی با تاکید بر اینکه نحوه اداره سامانکده شهرداری رشت تعیین تکلیف شود گفت: اداره سامانکده به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت واگذار شده است و با توجه به دغدغه های فراوانی که این سازمان با آن مواجه است انتظار داریم این مهم تعیین تکلیف شود.
خدایاری به کمبودهای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: پتو، ملحفه، خوراکی و غیره از جمله اقلام مورد نیاز و ضروری برای سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت است و امیدوارم در این باره مساعدت بیشتری معطوف شود.
با موافقت اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت مقرر شد ضمن بازدید از سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت طی جلساتی با حضور انجمن های مردم نهاد فعال این حوزه در راستای رفع مشکلات آنان تلاش شود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات