اجازه نمی دهیم برخی قم را به محل تخلیه زباله های خطرناک مبدل کنند

فرماندار قم بر لزوم صیانت از منابع آبی به خصوص صیانت زیست محیطی در حوزه رودخانه ها و مناطق دیگر استان در زمینه مقابله با رها سازی غیرقانونی و غیربهداشتی زباله ها و پسماندهای صنعتی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قم، جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان قم با حضور فرماندار و سایر اعضاء روز شنبه ۹۸/۰۴/۰۱ در سالن جلسات فرمانداری قم برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهدی حاجی زاده ، کارشناس طرح های مهنسی رودخانه شرکت آب منطقه ای استان قم با بیان اینکه در استان ۱۷ رودخانه وجود دارد گفت: دو رودخانه قمرود و قره چای در منطقه پل دلاک به هم می رسند و رود مسیله را شکل می دهند که این رود نیز به دریاچه نمک می ریزد و با توجه به  بارش های اخیر خوشبختانه ورود آب به دریاچه نمک نقش بسیار مهمی در عرصه محیط زیستی استان ایفا کرد.در بارش فروردین ماه حجم آورده سیلاب قمرود، بالغ بر ۲۰ میلیون متر مکعب بود؛ حداکثر دبی مشاهداتی در قمرود نیز در فرودین به ۱۰۵ متر مکعب رسید.

وی گفت: سیلاب اخیر آسیب پذیری گسترده استحکامات و بناهای و حتی مشکلات زیست محیطی حریم رودخانه ها را به شدت فریاد زد و ما باید خود را برای مشکلات آینده آماده کنیم تا از حجم خسارات آینده بکاهیم؛ در این عرصه باید دیدگاه های مختلف در استان را تجمیع کنیم و یک جبهه واحد استانی برای حل مشکلات و اتخاذ سیاست های مشترک در پیش گیریم.

حاجی زاده  عنوان کرد: انجام مطالعات سراسری تعیین حد بستر و حریم رودخانه های اصلی استان به طول ۴۹۴ کیلومتر، تعیین حد و بستر و حریم رودخانه های اصلی استان به طول ۴۴۶ کیلومتر، انجام مطالعات ساماندهی فاز ۲ بخشی از رودخانه های اصلی استان به طول ۶۸ کیلومتر از جمله اقدامات شرکت آب منطقه ای قم می باشد.

وی تصریح کرد: از دیگر خدمات آب منطقه ای استان می توان به استقرار گروه های گشت و بازررسی در استان و لزوم افزایش و تقویت آنها، دردست مطالعه قراردادن تعیین حد بستر و حریم دریاچه نمک و تالاب حوض سلطان وتالاب مره، تهیه پاسخ استعلام دستگاه های اجرایی مانند اداره ثبت اسناد و املاک ، جهاد کشاورزی و...، شناسایی متصرفین بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها که تا کنون بیش از ۱۱۷۰ مورد تصرفات شناسایی شده است .

در ادامه جلسه ، مرتضی حیدری فرماندار قم بر لزوم صیانت از منابع آبی به خصوص صیانت زیست محیطی در حوزه رودخانه ها و مناطق دیگر استان در زمینه مقابله با رها سازی غیرقانونی و غیربهداشتی زباله ها و پسماندهای صنعتی تاکید و گفت: اجازه نمی دهیم برخی قم را به محل تخلیه زباله های خطرناک مبدل کنند

حیدری گفت: سیلاب اخیر در کشور مشکلاتی در کشور ایجاد کرد ولی نباید از خدماتی که نهادها و دستگاه های مسئول در این زمینه ایفا کردند به سادگی گذشت.

وی افزود: قطعا اگر این هوشمندی و برنامه ریزی نهادها و دستگاه های مسئول نبود میزان خسارات بسیار بیشتر از چیزی می شد که امروز شاهد هستیم؛ در این زمینه باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و این تجریبات را مثل میراث فرهنگی خود حفظ کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قم

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قم

    شركت آب منطقه‌ای قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات